بازار داغ خرید و فروش جیوه و قیمت افسانه ای آن

بازار تجارت داغ انواع جیوه در ایران و سراب و رویای پولدار شدن یک شبه توسط خرید و فروش جیوه سالهاست ذهن و فکر افراد زیادی را در کشور بخود مشغول کرده است.

بازار داغ خرید و فروش جیوه و قیمت افسانه ای آن

انواع جیوه نقره ای و جیوه خفاش تا جیوه قرمز و جیوه شاقول با قیمتهای عجیب و غریب که حتی اکثر اوقات این ماده ساخته و پرداخته ذهن کلاهبرداران جهت سرکیسه کردن عوام مردم بیشتر نیست. اگرچه جیوه و تمام ترکیبات آن بسیار سمی هستند اما در طول تاریخ به عنوان ماده ای با اثرات درمانی شگفت انگیز و حتی جهت حیات ابدی توسط سلاطین و پادشاهان مورد استفاده قرار می گرفته است.

انواع کمیاب جیوه با خواص عجیب

جیوه قرمز

یکی دیگر از انواع این فلز جادویی است که مایعی قرمز رنگ با خاصیت مخرب و انفجاری است. گفته می شود شوروی سابق از آن به عنوان حلال برای ذخیره سازی اورانیوم رادیواکتیو 235 استفاده می کرده است.

در واقع این ماده یکی از ایزوتوپ های جیوه است که به عنوان یک منبع نوترونی برای تولید بمب اتم استفاده می شود. کاربرد جیوه قرمز تحریک همجوشی هسته ای است که باعث آزاد شدن مقدار زیادی انرژی می شود.

جیوه خفاش

جیوه خفاش نوعی جیوه است که از غارهای محل زندگی خفاش ها بدست می آید. در رابطه با این نوع جیوه شایعاتی زیاد و غیر واقعی مبنی بر اثرات شفابخشی خاص وجود دارد و به همین دلیل به قیمت بسیار بالا و کاذب در فضای مجازی خرید و فروش می شود.

جیوه خفاش در واقع ماده ای نقره ای رنگ و روان به شکل جیوه است که از چیزی شبیه تخم مرغ در غارهای محل زندگی خفاش ها بدست می آید. انسان ها برای بدست آوردن این ماده پناهگاه های این پستانداران پرنده را تخریب می کنند و جسم تخم مرغی شکلی که در غارهای دور از دسترس و قدیمی پیدا می شود را به عنوان لانه خفاش خرید و فروش می کنند.

لازم به ذکر است که حتی اگر ماده درون این جسم تخم مرغی جیوه باشد نباید آنرا به صورت خوراکی مصرف کرد زیرا جیوه یک فلز سمی است و باعث عوارض مختلف و حتی مرگ خواهد شد.

جیوه شاقول

شاقول وسیله ای مخروطی شکل متصل به یک ریسمان است که در قدیم به عنوان ابزار گنج یابی مورد استفاده قرار می گرفت. این وسیله ساده ترین ابزار ساخته شده توسط انسان برای شناسایی دفینه ها در گذشته بود.

از آنجاییکه انسان ها همواره در طول تاریخ به دنبال گنج و دفینه های با ارزش بوده اند ابزارهای مختلفی در همین راستا اختراع شده است. نیز یکی از این اختراعات است که بسته به جنس و خلوص جیوه بکار رفته با حرکات خود محل احتمالی گنج را به افراد جستجوگر نشان می دهد.

برای استفاده از این ابزار باید مقداری جیوه را در محفظه مخروط گذاشت و سپس از طریق حرکات مخروط که تحت تاثیر نیروی مغناطیسی فلزات دفن شده در زمین قرار می گیرد، محل گنج را پیدا کرد.

بازار داغ خرید و فروش جیوه و قیمت افسانه ای آن

جیوه نقره ای

نوع دیگری از این فلز است که در گذشته ارزش بسیاری داشته است. کیمیاگران دوران باستان فکر می کردند که این فلز مایع قابلیت تبدیل شدن به طلا را دارد و به همین دلیل قیمت این فلز بسیار بالا بود.

جیوه نقره ای همان جیوه صنعتی کنونی است که آن را از زمان های بسیار قدیم در چین و هند می شناختند و حتی در گورهای ۳۵۰ ساله مصریان این فلز پیدا شده است. این ماده نسبت به انواع دیگر جیوه واقعی تر است و در بعضی نقاط زمین به صورت قطره از سنگ های معدنی ترشح می شود.

اکنون با پیشرفت علم و تکنولوژی مشخص شده است تبدیل این جیوه به طلا به هیچ وجه صحت ندارد و تنها با بمباران نوترونی می توان جیوه نقره ای را به صورت بسیار ناکارامد و سخت به طلا تبدیل کرد. این واکنش بسیار وقت گیر است و برای تولید یک تکه طلای ناچیز از جیوه به ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ سال زمان نیاز است که عمر هیچ دانشمندی به آن قد نمی دهد!

بازار خرید و فروش جیوه نقره ای در جهان

یکی از عمده ترین تغییرات در عرضه جیوه از سال 2011 تاکنون کاهش حجم عرضه کلرید قلیایی جیوه است که در بازار آزاد موجود است ولی به دلیل تحت تاثیر محدودیت های اعمال شده بر صادرات قرار گرفته است.

دومین تغییر اساسی در عرضه جیوه ظهور معادن استخراجی جدید در مکزیک و اندونزی در سال 2015 با حجم تولید حدود 800- 1100 تن در سال است. با اینحال تغییر واضحی در رشد تولید و عرضه این فلز در جهان دیده نشده است. همچنین کنوانسیون میناماتا (Minamata Convention) احزاب را ملزم می کند تا معادن جیوه موجود را از بین ببرند. با وجود این مسائل کشف معادن جیوه با توجه به منافع اقتصادی که دارد به دلیل تعارض با ساختارهای اجتماعی از این قبیل با مشکلات زیادی مواجه است.

بازار داغ خرید و فروش جیوه و قیمت افسانه ای آن

قیمت خرید و فروش جیوه نقره ای در دنیا

همانطور که گفتیم کاهش عرضه جهانی جیوه نقره ای مایع طی 2011 و 2012 باعث افزایش قیمت آن بین سالهای 2011 و 2013 در بازار شد که این مسئله باعث فعالیت بیشتر جهت استخراج این فلز از معادن شد اما قیمت بازار آزاد جیوه از نظر تاریخی همچنان بالا است. محدودیت های صادراتی و عدم مبادرت در بازیافت قراضه های جیوه همچنان به افزایش فروش جیوه با قیمت بالاتر در بازار آزاد دامن می زنند.

اخیراً مقدار استخراج اولیه جیوه در کل دنیا در پاسخ به تقاضای شدید برای این فلز افزایش یافته است طوری که عرضه جهانی آن در سال 2015 در محدوده 3.850 تا 4.400 تن بود که کمی قیمت این فلز را در بازار جهانی کاهش داد.

قیمت خرید و فروش جیوه در ایران

جیوه در گریدهای مختلف و با برندهای مختلف در بازار ایران نیز خرید و فروش می شود. این فلز در گریدهای آزمایشگاهی، صنعتی ، دارویی و پزشکی موجود است و در بسته های 100 گرمی تا کپسول های 34/5 کیلویی و حتی فله ای (بازیافتی) عرضه می شود.

قیمت خرید و فروش جیوه برحسب خلوص و کشور تولید کننده آن متفاوت است مثلا جیوه گرید صنعتی ۹۹ / ۹۹ ٪ اسپانیایی با برگه سبز واردات با قیمت کیلویی 3 میلیون تومان در بازار فروخته می شود و به همین ترتیب برندهای دیگر نیز با قیمت های مختلف در بازار ایران خرید و فروش می شوند.

جیوه چیست ؟

جیوه تنها فلزی است که در دماهای معمولی مایع است که در مقایسه با فلزات دیگر رسانایی گرمایی نسبتاً ضعیفی دارد اما یک هادی الکتریسیته خوب است. این فلز به راحتی با بسیاری از فلزات مانند طلا ، نقره و قلع آلیاژ می شود که به این آلیاژها آمالگام گفته می شود.

جیوه شیشه را خیس نمی کند و به آن نمی چسبد. از این خاصیت همراه با انبساط سریع و یکنواخت حجم آن در محدوده دمایی مشخص در ساخت دماسنج ها ، فشارسنج ها و هواسنج ها استفاده می شود.

این فلز یک عنصر بسیار کمیاب در پوسته زمین است و بطورکلی جیوه یکی از فلزاتی است که داستان های عجیب و غریب زیادی در رابطه با آن وجود دارد که اساس همه آنها شکل مایع این فلز است.

کاربردهای مختلف جیوه

فلز جیوه کاربردهای زیادی دارد. همانطور که گفته شد به دلیل چگالی زیاد در فشارسنج ها و فشارسنج ها استفاده می شود. این فلز به لطف سرعت بالای انبساط حرارتی که نسبتاً در یک محدوده دمایی ثابت رخ می دهد در دماسنج ها کاربرد بسیار گسترده ای دارد.

طلا و نقره به راحتی در جیوه حل می شوند و در گذشته از این خاصیت در استخراج این فلزات از سنگ معدن آنها استفاده می شد.

جیوه در تولید بسیاری از مواد شیمیایی صنعتی ، لوازم برقی و الکترونیکی ، باتری ها و لامپ ها استفاده می شود. جیوه کاربرد آزمایشگاهی نیز دارد و برای تولید برخی از کاتالیزورها و همچنین الکترودها مورد استفاده قرار می گیرد.

در صنعت از فلز جیوه به عنوان الکترود مایع در تولید کلر و هیدروکسید سدیم توسط الکترولیز آب نمک استفاده می کنند. این فلز هنوز در بعضی از تجهیزات الکتریکی مانند سوئیچ ها و یکسوسازها که باید قابلیت اطمینان بالایی داشته باشند جهت آنالیزهای صنعتی استفاده می شود.

با اینکه اکنون عوارض سمی این فلز کاملا شناخته شده است اما مقدار کمی جیوه در حال حاضر در باتری ها و لامپ های فلورسنت استفاده می شود و استفاده از آن هنوز بطور کامل منسوخ نشده است.

ترکیبات جیوه نیز کاربردهای زیادی دارند به عنوان مثال کلرید جیوه (Calomel) با فرمول شیمیایی Hg2Cl2 به عنوان استاندارد در اندازه گیری های الکتروشیمیایی و در پزشکی به عنوان یک ماده مسهل استفاده می شود.

کلرید مرکوریک (پاک کننده خورنده) با فرمول شیمیایی HgCl2) ) به عنوان یک حشره کش ، در سم موش کش و به عنوان ضد عفونی کننده استفاده می شود. از اکسید مرکوریک در پمادهای پوستی نیز استفاده می شود.

سولفات مرکوریک به عنوان کاتالیزور در شیمی آلی استفاده می شود. سولفید جیوه یک رنگدانه قرمز رنگ است که شکل بلوری دیگری از این سولفید به رنگ سیاه است.

منبع: خبرآنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها