دعوای شبانه بر سرِ نمایش کلاه‌گیس در تلویزیون


27 دی 1399 - 10:49
6002935b04d88_6002935b04d8a
پخش یک سریال از ساخته‌های «شمقدری» با «کلاه گیس» منجر به تازه شدن بحث‌ها بر سر مساله «حجاب» در هنر شد.

همزمان با پخش سریال «روز‌های ابدی» جواد شمقدری و نمایش تصویر برخی از زنان بدون حجاب که از کلاه‌گیس برای آن‌ها استفاده شده، حسین شمقدری مستندساز و فرزند جواد شمقدری نوشت: «بعد از انقلاب، کارگردانان باید زنان را با روسری نشون می‌دادند، حتی در خانه! ‏همون موقع مساله رو با امام مطرح می‌کنند، شنیده شده پیشنهادی میاد که از کلاه‌گیس استفاده کنید. ‏حالا جواد شمقدری (پدرم) در سریال «روز‌های ابدی» از این راهکار استفاده می‌کنند»

کلاه گیس
 
این مجموعه تلاش دارد تا با روایت ۹ ماه از روز‌های ابتدایی انقلاب، تاریخ معاصر کشور را به تصویر بکشد. تهیه کننده «روز‌های ابدی» تاکید دارد که این سریال بر اساس مستندات تاریخی ساخته شده و به هیچ وجه واقعیت دورانی که روایت می‌کند را تحریف نمی‌کند.
 
کلاه گیس
 
این توییت، اما بار دیگر بحث فیلم «کاناپه» را زنده کرد و بسیاری نمایش بدون دردسر این سریال را در مقابل عدم نمایش فیلم کیانوش عیاری مطرح کردند.  
 
کلاه گیس
 
فیلم سینمایی «کاناپه» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی کیانوش عیاری، چند سال پیش ساخته شد. اجازه نمایش این فیلم در جشنواره فجر ۹۵ با دردسر‌های زیادی روبرو شد. به گفته‌ی دبیر جشنواره این فیلم «به دلیل مسائل ممیزی مورد بررسی قرار نگرفت» و از شرکت در بخش مسابقه جشنواره بازماند.
 
کلاه گیس
 
برخی شمقدری را «خودی» می‌دانند، و این مجوز را «رانت». کیوان کثیریان منتقد سینما نوشت: برای «روز‌های ابدی» جواد شمقدری در تلویزیون، کلاه‌گیس حلال است، برای «کاناپه» کیانوش عیاری در سینما حرام. خودی باشی می‌شود، غیرخودی باشی نمی‌شود. معیار‌ها معمولا همینقدر به عدالت نزدیک است.
 
کلاه گیس
 
کلاه گیس
 
کلاه گیس
 
هر چند این اتفاق جدید نیست، چند سال قبل در سریال «گاندو» حضور یک زن بدون حجاب در یکی از سکانس‌های آخرین قسمت که فارسی صحبت می‌کرد انتقاد هوشنگ گلمکانی را از تبعیض در مدیریت فرهنگی در کشور برانگیخت و او را به دفاع از «کاناپه» کیانوش عیاری واداشت. استفاده از کلاه‌گیس برای بازیگر ایرانی سریال «گاندو» ایرادی ندارد، ولی برای «کاناپه» مجاز نیست.
 
کلاه گیس
 
کیانوش عیاری در گفت‌وگوی خود با «شرق» که در سالنامه ١٣٩۵ چاپ شده است در این باره می‌گوید: در برابر این سؤال که «کاملا مشخص است سادگی فیلم آگاهانه است. هرچه هنر کامل‌تر باشد به موجزترین شکل بیان می‌شود. آن‌قدر علاقه و پایبندی‌تان به واقعیت در شما قوی بود که از کلاه‌گیس برای مو‌های زنان استفاده کردید. به نظرم آن‌قدر این ایده عجیب است که حتی در ذهن آدم هم تصور ساخت چنین فیلمی خطور نمی‌کند؛ چون تابویی قوی است.
 
کلاه گیس
 
با شرایط فیلم‌سازی‌ای که در ایران داریم، چطور از این مرحله گذشتید و حتی به مرحله اجرا رسیدید؟»، پاسخ داد: «وقتی فیلم «تنوره دیو» را سال ١٣۶٣ می‌ساختم، حتی قبل از آن در فیلم‌های دیگری که می‌دیدم که بازیگر در خلوت نزد محارمش هم روسری به سر دارد، دچار انزجار می‌شدم و فکر می‌کردم وقتی قدم اول را غیر‌واقعی شروع می‌کنیم، چطور می‌توانیم مدعی باشیم در قدم‌های بعدی فیلمی رئالیستی می‌سازیم که متکی بر راست‌گویی و حقیقت‌گویی باشد. به نظرم همه این‌ها جعلی بود. عاقبت «تنوره دیو» ساخته شد. کیانوش عیاری در باره ساخت فیلم‌های پیشینش و استفاده از حجاب در فیلم گفت در فیلم «آن سوی آتش»، عاطفه رضوی دختری از عشایر عرب است. طبیعی است که این‌ها مدام روسری به سر داشته باشند. این فیلم هم به یمن شرایط داستان، مشکلی در این زمینه نداشت؛ اما وقتی نوبت به فیلم‌های بعدی من رسید، خفت و خواری برای من شروع شد تا زمانی که سریال «روزگار قریب» ساخته می‌شد و من فرح، شمس و پرستاران بیمارستان در سال ١٣۵١ را با روسری نمایش می‌دادم.
 
کلاه گیس
 
از این غیر‌واقعی‌تر؟ حتی از کسانی که برای من سر صحنه چای می‌آوردند هم خجالت می‌کشیدم که فرح پهلوی را با روسری نشان می‌دهیم. جالب است همکار بسیار عزیزی انتقاد کرده بود که چرا باید این کار را کرد. شنیدن این حرف از تماشاگر ایرانی که پذیرفته این یعنی واقعیت، عجیب است. چرا این یعنی واقعیت؟ این عادت بخش نادرستی از زندگی ماست. من اگر در خانه‌ام پرده‌های مندرسی داشته باشم؛ اما خودم به آن‌ها عادت کرده باشم، میهمانی که به منزل من می‌آید، بلافاصله توجهش به پرده‌های مندرس منزلم جلب می‌شود. آیا این عادت را باید تحسین کنیم؟ پس نگاه بقیه چه می‌شود؟
 
کلاه گیس
 
موضوع فیلم «کاناپه» در باره دختر و پسر جوانی است که قصد دارند با یکدیگر ازدواج کنند، اما با مشکلاتی در این راه مواجه می‌شوند. در این فیلم بازیگرانی، چون فرهاد آییش، فرگل فربخش، آتوسا انواریان، بابک حمیدیان، ابوالفضل پورعرب، فریبا کامران، بیتا بیگی نقش بازی می‌کنند. فیلم‌برداری و تدوین نیز از کیانوش عیاری است.  

پخش یک سریال از ساخته‌های «شمقدری» با «کلاه گیس» منجر به تازه شدن بحث‌ها بر سر مساله «حجاب» در هنر شد.

پایگاه خبری خبر فوری (khabarfoori.com)

6002935b04d88_6002935b04d8a
27 دی 1399 - 10:49

همزمان با پخش سریال «روز‌های ابدی» جواد شمقدری و نمایش تصویر برخی از زنان بدون حجاب که از کلاه‌گیس برای آن‌ها استفاده شده، حسین شمقدری مستندساز و فرزند جواد شمقدری نوشت: «بعد از انقلاب، کارگردانان باید زنان را با روسری نشون می‌دادند، حتی در خانه! ‏همون موقع مساله رو با امام مطرح می‌کنند، شنیده شده پیشنهادی میاد که از کلاه‌گیس استفاده کنید. ‏حالا جواد شمقدری (پدرم) در سریال «روز‌های ابدی» از این راهکار استفاده می‌کنند»

کلاه گیس
 
این مجموعه تلاش دارد تا با روایت ۹ ماه از روز‌های ابتدایی انقلاب، تاریخ معاصر کشور را به تصویر بکشد. تهیه کننده «روز‌های ابدی» تاکید دارد که این سریال بر اساس مستندات تاریخی ساخته شده و به هیچ وجه واقعیت دورانی که روایت می‌کند را تحریف نمی‌کند.
 
کلاه گیس
 
این توییت، اما بار دیگر بحث فیلم «کاناپه» را زنده کرد و بسیاری نمایش بدون دردسر این سریال را در مقابل عدم نمایش فیلم کیانوش عیاری مطرح کردند.  
 
کلاه گیس
 
فیلم سینمایی «کاناپه» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی کیانوش عیاری، چند سال پیش ساخته شد. اجازه نمایش این فیلم در جشنواره فجر ۹۵ با دردسر‌های زیادی روبرو شد. به گفته‌ی دبیر جشنواره این فیلم «به دلیل مسائل ممیزی مورد بررسی قرار نگرفت» و از شرکت در بخش مسابقه جشنواره بازماند.
 
کلاه گیس
 
برخی شمقدری را «خودی» می‌دانند، و این مجوز را «رانت». کیوان کثیریان منتقد سینما نوشت: برای «روز‌های ابدی» جواد شمقدری در تلویزیون، کلاه‌گیس حلال است، برای «کاناپه» کیانوش عیاری در سینما حرام. خودی باشی می‌شود، غیرخودی باشی نمی‌شود. معیار‌ها معمولا همینقدر به عدالت نزدیک است.
 
کلاه گیس
 
کلاه گیس
 
کلاه گیس
 
هر چند این اتفاق جدید نیست، چند سال قبل در سریال «گاندو» حضور یک زن بدون حجاب در یکی از سکانس‌های آخرین قسمت که فارسی صحبت می‌کرد انتقاد هوشنگ گلمکانی را از تبعیض در مدیریت فرهنگی در کشور برانگیخت و او را به دفاع از «کاناپه» کیانوش عیاری واداشت. استفاده از کلاه‌گیس برای بازیگر ایرانی سریال «گاندو» ایرادی ندارد، ولی برای «کاناپه» مجاز نیست.
 
کلاه گیس
 
کیانوش عیاری در گفت‌وگوی خود با «شرق» که در سالنامه ١٣٩۵ چاپ شده است در این باره می‌گوید: در برابر این سؤال که «کاملا مشخص است سادگی فیلم آگاهانه است. هرچه هنر کامل‌تر باشد به موجزترین شکل بیان می‌شود. آن‌قدر علاقه و پایبندی‌تان به واقعیت در شما قوی بود که از کلاه‌گیس برای مو‌های زنان استفاده کردید. به نظرم آن‌قدر این ایده عجیب است که حتی در ذهن آدم هم تصور ساخت چنین فیلمی خطور نمی‌کند؛ چون تابویی قوی است.
 
کلاه گیس
 
با شرایط فیلم‌سازی‌ای که در ایران داریم، چطور از این مرحله گذشتید و حتی به مرحله اجرا رسیدید؟»، پاسخ داد: «وقتی فیلم «تنوره دیو» را سال ١٣۶٣ می‌ساختم، حتی قبل از آن در فیلم‌های دیگری که می‌دیدم که بازیگر در خلوت نزد محارمش هم روسری به سر دارد، دچار انزجار می‌شدم و فکر می‌کردم وقتی قدم اول را غیر‌واقعی شروع می‌کنیم، چطور می‌توانیم مدعی باشیم در قدم‌های بعدی فیلمی رئالیستی می‌سازیم که متکی بر راست‌گویی و حقیقت‌گویی باشد. به نظرم همه این‌ها جعلی بود. عاقبت «تنوره دیو» ساخته شد. کیانوش عیاری در باره ساخت فیلم‌های پیشینش و استفاده از حجاب در فیلم گفت در فیلم «آن سوی آتش»، عاطفه رضوی دختری از عشایر عرب است. طبیعی است که این‌ها مدام روسری به سر داشته باشند. این فیلم هم به یمن شرایط داستان، مشکلی در این زمینه نداشت؛ اما وقتی نوبت به فیلم‌های بعدی من رسید، خفت و خواری برای من شروع شد تا زمانی که سریال «روزگار قریب» ساخته می‌شد و من فرح، شمس و پرستاران بیمارستان در سال ١٣۵١ را با روسری نمایش می‌دادم.
 
کلاه گیس
 
از این غیر‌واقعی‌تر؟ حتی از کسانی که برای من سر صحنه چای می‌آوردند هم خجالت می‌کشیدم که فرح پهلوی را با روسری نشان می‌دهیم. جالب است همکار بسیار عزیزی انتقاد کرده بود که چرا باید این کار را کرد. شنیدن این حرف از تماشاگر ایرانی که پذیرفته این یعنی واقعیت، عجیب است. چرا این یعنی واقعیت؟ این عادت بخش نادرستی از زندگی ماست. من اگر در خانه‌ام پرده‌های مندرسی داشته باشم؛ اما خودم به آن‌ها عادت کرده باشم، میهمانی که به منزل من می‌آید، بلافاصله توجهش به پرده‌های مندرس منزلم جلب می‌شود. آیا این عادت را باید تحسین کنیم؟ پس نگاه بقیه چه می‌شود؟
 
کلاه گیس
 
موضوع فیلم «کاناپه» در باره دختر و پسر جوانی است که قصد دارند با یکدیگر ازدواج کنند، اما با مشکلاتی در این راه مواجه می‌شوند. در این فیلم بازیگرانی، چون فرهاد آییش، فرگل فربخش، آتوسا انواریان، بابک حمیدیان، ابوالفضل پورعرب، فریبا کامران، بیتا بیگی نقش بازی می‌کنند. فیلم‌برداری و تدوین نیز از کیانوش عیاری است.  

منبع: برترین‌ها

72

نظرات 18
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.
هموطن 0 0 پاسخ 1399/10/29 -16:40

آن فیلم که از هنر خالی بود// سریال روزهای ابدی شمقدری بود

هموطن 0 0 پاسخ 1399/10/29 -16:38

ان فیلم که از هنر تهی بود /// سریال روزهای ابدی شمقدری بود

رضا 3 5 پاسخ 1399/10/27 -17:39

بذارید کلاگیس بلکه یواش یواش بره این محدودیت.موندن تو تعارف.همه دنیا حجاب اختیاری حتی عربستان،ایران اجباری.

مهدی 3 5 پاسخ 1399/10/27 -17:38

ول کنید حجابو خدا مگر بندشو آزاد نه آفریده پس کی روی حرف خدا حرف میزنه می‌خواد مجبورش کنه

.. 1399/10/27 -18:04

یعنی آدم آزاده دزدی هم بکنه .بله خدا اختیار داده ولی اگر چیزی را منع کرد اگر آدم منعشم نادیده بگیرد در آن دنیا از آدم پاسخ می خواهد وباید جوابگو باشد

خ 1 1 پاسخ 1399/10/27 -17:35

اقای کارگردان یک فکربکر بازیگران مرد را گریم زنانه کنید باکلاه کیس

ناشناس 7 1 پاسخ 1399/10/27 -16:42

راه حل این است که قرن آینده را اختصاص دهم به این بحث چون مشکل دیگری نداریم وزمان کافی هم است تا قرن آینده خود را غرق این صحبتها کنیم دنیا هم ایستاده تا بحث ما تمام شود بعد رقابت را شروع کند؟خدا قوت

بنده خدا 7 0 پاسخ 1399/10/27 -16:40

یعنی خاک بر سر این مردم که کلاه کیس شده نون و آبشون . یکی تو مازندران 66 بیلیون تومان طلا داشته میبرده که گرفتنش هیچکی صداش در نمیاد بعد گیر میدید به کلاه گیس ؟؟؟ بدبخت شدیم گیر به چی میدید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ نون نداریم بخوریم اونوقت تنها مشکل ما شده کلاه کیس . ای خاک بر سر ما مردم که توی خریت رتبه 1 رو داریم .

ناشناس 6 2 پاسخ 1399/10/27 -15:39

چرا اذیت میکنین یه گونی بکشین رو سرشون نه ارایش میخواد نه هیچی دزدها رفتن نمیخواد فعلا حجاب واجبتر دوباره پول درمیاد فعلا نفت داریم صندوق پرمیشه خدا برکت به بیت المال همیشه پرازپوله

فرزند پاک ایران آریایی 6 0 پاسخ 1399/10/27 -15:09

خداوکیلی و بینی و بین الله حیف پولی که دادند به شمقدری تا سریال روزهای ابدی را بسازه انصافا بهترین موضوع را با بدترین مدل به تصویر کشیده اصلا نمیفهمی مردم انقلاب کردند یا کمونسیتها؟ تعجبه که صدا و سیمای اینقدر پخمه ست که اجازه ساخت و پخش این سریال بی سر و ته را داده که هم آبروی انقلاب را میبره هم اجر زحمت مردم نجیبی که برای آرمانهای اسلامی خودشون جانشونو در کف دست گذاشتند را زیر سوال میبره البته به قول خیلیها این شمقدریها همینطوری به سواد هستند اون از جواد شمقدری که موقعی که معاون امور سینمایی وزارت ارشاد بود اونجور هنر هفتم این مملکت را پوکوند اونم از امیر شمقدری که موقعی که معاون استاندار خراسان رضوی بود فقط از موقعیتش سوء استفاده میکرد مثلا چون به اصطلاح اهل کوهنوردی بود هر وقت میخواست بره شهرستانی برای کوه نوردی ، بعنوان بازدید ازون شهرستان ماموریت مینوشت و با ماشین اداری و هزینه های اداری و صبحانه ،نهار و شام مجانی میرفت کوهنوردیشو میکرد و یه منتی هم سر فرمانداری ان شهرستان میذاشت حق ماموریتشم میگرفت بعدش برمیگشت

ممد 4 6 پاسخ 1399/10/27 -14:38

این موضوع تخصصی هست وباید از مراجع پرسیده شود ،نظر سنجی حکم خدا رو عوض نمیکند

هومن 1399/10/27 -20:09

منفی میدیم چون بیسوادیم یا لجوج

تراب 7 2 پاسخ 1399/10/27 -13:37

کلآ کارهای شمقدری ها سفارشی بوده و با داستان های جعلی ساخته می شود بنابراین چه با کلاه گیس و چه بدون ان دیدن این کارها وقت تلف کردن است

علی 10 2 پاسخ 1399/10/27 -13:31

خوب اینطوری باشه اجازه بدین خانمها هم با کلاه گیس توی خیابون بیان

... 14 1 پاسخ 1399/10/27 -12:33

خب پس از این به بعد زنا هم می توانند جای شال روسری از کلاه‌گیس استفاده کنند

سروش 17 2 پاسخ 1399/10/27 -12:07

بحث مملکت شده چی دنیای پیشرفته کجاست ما کجا

یه بنده خدا 1399/10/27 -13:16

خیلی پیشرفته هست موضوع حجاب. بعضی زنان مسیحی دنیا می خواهند با حجاب باشند اما در جامعه خود نمی توانند

محمد 1399/10/27 -15:34

اقای بنده خدا بهترین اسم برای شما فضول است

خبر فوری در شبکه های اجتماعی
khabarfoori in social networks
پیشنهاد ما
انتخابات هفت ضلعی 1400 / اصولگرایان و اصلاح طلبان گرفتار کابوس رای منفی ژنرالهای انتخاباتی / بازیگران اصلی انتخابات خرداد را بشناسید
واکسن ایرانی می زنم، نه روسی/ عید امسال با پارسال فرقی ندارد، برایش برنامه نریزید/ شاید از تابستان زندگی عادی شود
با افتخار سپاهی ام اما اسلحه دست نگرفته ام/ زنجانی به واسطه من ممنوع الخروج شد/ قرارگاه خاتم الانبیا با کدام سرمایه ایجاد شد و حالا سودش کجا هزینه می شود؟
ترور دکتر فخری زاده ایران را از برنامه هسته ای خود عقب نمی‌ اندازد/ جمهوری اسلامی به دنبال سلاح هسته ای نیست
فرزندانی که راهشان از پدر جدا شد / وقتی آقازاده‌ها می‌خواهند انقلاب را ببلعند!
روش‌های ترور موساد؛ از شلیک موتور سوار تا فعالیت گروه کیدون/ دو شهری که حیاط خلوت جاسوس‌های اسرائیل شده است
رضاشاه فراماسون نبود / چرخش پهلوی اول به‌سوی آلمانها با چراغ سبز انگلیس بود / قاجارها هم به‌دنبال توسعه ایران بودند ولی نگذاشتند / رضاخان به مجلس می‌گفت طویله! / رضاشاه نمی‌رفت، انقلاب می‌شد