آیا بایدن هم استیضاح می شود؟

یک نماینده جمهوریخواه عضو مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارد اولین روز فعالیت جو بایدن به عنوان رئیس جمهور اقدامات استیضاح وی را آغاز کند.

آیا بایدن هم استیضاح می شود؟

«ماگوری نیلور گرین» عضو مجلس نمایندگان آمریکا گفت که وی قصد دارد در اولین روز کار «جو بایدن» به عنوان رئیس جمهور کشور لایحه ای را به کنگره برای برکناری اش از قدرت ارائه دهد.

گرین جمهوریخواه و نماینده ایالت «جورجیا» گفت:« به نمایندگی از ملت آمریکا دوست دارم اعلام کنم که باید مطمئن شویم رهبران ما مسئولیت پذیر هستند. رئیس جمهور آمریکا نمی تواند آماده سوء استفاده از قدرت ریاست جمهوری اش باشد و نباید دولت های خارجی و شرکت های انرژی چینی و اوکراینی بتوانند به راحتی به او رشوه دهند به همین دلیل در 21 ژانویه بندهای مرتبط با عدم رای اعتماد به جو بایدن را به کار می گیرم».

با این وجود گرین دقیقا مشخص نکرد که چه اتهام هایی را برای توجیه اقدامش، به جو بایدن می زند ولی گفت که بایدن زمانی که معاون رئیس جمهور بود «با اوکراین ارتباط داشت».

این در حالی است که مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا با ۲۳۰ رای طرح استیضاح دونالد ترامپ را تصویب کرد. تمام ۲۲۱ عضو حزب دموکرات و ۱۰ عضو حزب جمهوریخواه مجلس نمایندگان به این طرح رای مثبت دادند.

۱۹۷ نماینده جمهوریخواه به طرح استیضاح «نه» گفتند.

این اولین بار است که یک رئیس جمهوری ایالات متحده دوبار استیضاح می‌شود. براساس قانون اساسی ایالات متحده مجلس سنا وظیفه رسیدگی به استیضاح یا محاکمه رئیس جمهوری را دارد.

نمایندگان دموکرات مجلس آمریکا روز دوشنبه در واکنش به یورش گروهی از هواداران افراطی رئیس جمهوری، دونالد ترامپ و اشغال کاپیتول یا همان ساختمان کنگره، طرح استیضاح او را به دلیل «تحریک به شورش» ارائه کردند.

مجلس نمایندگان آمریکا امروز چهارشنبه ۱۳ ژانویه (۲۴ دی) از «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری خواست با استفاده از اختیارات قانونی‌اش، یعنی موضوع متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا، دونالد ترامپ را از کار برکنار کند. اما پس از آن که پنس گفت در فاصله تنها یک هفته به پایان رسمی دوران ریاست جمهوری ترامپ، این کار را نخواهد کرد، نمایندگان مجلس ساز و کار استیضاح را آغاز کردند.

ترامپ هشدار داده است که استیضاح او «خشم زیادی» را بر خواهد انگیخت. نخستین طرح استیضاح نخست رئیس جمهوری آمریکا که یک سال پیش در مجلس نمایندگان رأی آورده بود، در مجلسه سنا رد شد.

بنابراین گزارش، روز چهارشنبه هفته گذشته و تنها ساعتی بعد از پایان سخنرانی ترامپ در اجتماع هواداران خود، نشست مشترک کنگره با ریاست مایک پنس آغاز شد اما در همان ساعات اولیه، نمایندگانی که در حال تایید آرای الکترال کالج بودند، به خاطر هجوم حامیان ترامپ به ساختمان کنگره، مجبور به خروج از سالن یا پناه گرفتن در پشت صندلی‌ها شدند.نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای شمارش آرای گزینشگران انتخابات ریاست جمهوری که با شور و یورش هواداران دونالد ترامپ به داخل ساختمان کنگره متوقف شد واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشت و بسیاری از سران و مقامات عالی جهان ضمن سرزنش اقدام ترامپ و هوادارانش در به راه انداختن شورش، نسبت به وقایع واشنگتن ابراز نگرانی کردند.

در تیراندازی‌های رخ داده در جریان این شورش، دست کم 5 نفر کشته و دهها نفر هم زخمی شدند که تعدادی از آنها از نیروهای پلیس هستند. دست کم 68 نفر هم در جریان شورش بازداشت شدند. یکی از کسانی که در جریان حمله به ساختمان کنگره کشته شد یک افسر پلیس محافظ ساختمان کنگره بوده است و یکی دیگر نیز یک نظامی سابق در نیروی دریایی آمریکا بود.جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا هم این حادثه را محکوم کرد و آن را تروریسم داخلی نامید.

منبع: جماران

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ستم‌دیده
    0

    از‌‌اقا‌زاد‌ها‌هم‌رشوه‌میگیره‌وبا‌انها‌شریکه‌فراموش‌نکنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها