معاون آبفای کشور:

۳.۹ میلیون مشترک مشمول طرح «آب امید» می‌شوند/ افزایش تعرفه‌ها برای مشترکان پرمصرف و بد مصرف

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری آبفای کشور گفت: ‌نزدیک به ۱۵ درصد مشترکان شامل سه میلیون و ۹۰۰ هزار مشترک مشمول طرح آب امید می‌شوند.

۳.۹ میلیون مشترک مشمول طرح «آب امید» می‌شوند/ افزایش تعرفه‌ها برای مشترکان پرمصرف و بد مصرف

«حمیدرضا کشفی» روز پنجشنبه در حاشیه بیستمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق و شانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران اظهار کرد: در طرح آب امید، بر اساس الگوی مصرف کسانی که ۱۵ مترمکعب مصرف داشته باشند، به عنوان خوش‌مصرف، دو برابر این رقم پرمصرف و بیش از آن به عنوان بد مصرف تلقی می‌شوند.

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری آبفای کشور افزود: در این طرح، همه مشترکان به‌ویژه پرمصرف و بد مصرف که در دوره‌های گذشته مصارف بالایی داشتند، به‌شکل خاص شناسایی شده و به این مشترکان اطلاع رسانی انجام می‌شود.

کشفی خاطرنشان‌کرد: به این افراد روش‌های کاهش مصرف اطلاع رسانی می‌شود و اطلاعات و تخصص شرکت‌ها در رابطه با روش‌های کاهش مصرف در اختیار همه مشترکان قرار خواهد گرفت.

وی بیان‌ کرد: انتظار می‌رود پس از اجرای طرح و تشویق مشترکان بتوانیم مصرف را تا ۱۰ درصد کاهش دهیم.

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری آبفا ابراز امیدواری کرد که معافیت خوش مصرف‌ها از پرداخت آب بها که به آنان اطلاع رسانی می‌شود، تشویقی برای همه مشترکان باشد تا مصارف خود را کاهش دهند.

کشفی با اشاره به اینکه بر اساس طرح «آب امید» که از اول دی‌ماه اجرایی شد کسانی که یک سوم الگو مصرف داشته باشند از هرگونه پرداخت آب‌بها معاف هستند، گفت: آیین‌نامه‌های مربوط به این طرح تدوین و ابلاغ شده است.

افزایش تعرفه‌ها برای مشترکان پرمصرف و بد مصرف

وی با بیان این که در شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به دنبال شفاف سازی نحوه اخذ آب بها هستیم، گفت: وقتی قبوض الکترونیکی می شود به افرادی که معافیت کامل می‌گیرند و کسانی که برای آنان تعرفه‌های بیشتر اعمال می شود، اطلاع رسانی خواهد شد.

کشفی درباره صدمه‌های وارده به تاسیسات آب و فاضلاب ناشی از قطعی برق نیز گفت: خسارتی وارد نشده اما با توجه به قطعی برق، در برخی ایستگاه های پمپاژ و تصفیه خانه ها که به صورت پمپاژ آب ارسال می شود، قطعی آب داشتم.

این مسوول ادامه‌داد: سال‌هاست که به دنبال تامین اعتبار از منابع دولتی و داخلی هستیم تا بتوانیم همه تاسیسات را به دیزل ژنراتورهای مورد نیاز تجهیز کنیم که در صورت قطعی برق، قطعی آب نداشته باشیم و در سال های اخیر هم سامانه های اصلی مجهز شدند و در برنامه پایداری برق در صنعت آب و فاضلاب در صورت تامین اعتبار، قطعی آب نخواهیم داشت.

پوشش ۵۱.۵ درصدی سیستم فاضلاب در جمعیت شهری

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آبفای کشور درباره جمعیت زیر پوشش سیستم فاضلاب شهری و روستایی نیز گفت: ۵۱.۵ درصد جمعیت شهری زیر پوشش هستند، البته در برخی شهرها تصفیه خانه مکفی است اما شبکه نداریم و برعکس.

وی افزود: در مناطق روستایی تکلیف ما در برنامه های پنجم و ششم این بود که هشت درصد جمعیت روستایی از سیستم های مدرن فاصلاب برخودار شوند که به دلیل تامین نشدن اعتبار در برنامه پنجم محقق نشد و مجدد در برنامه ششم گنجانده شد.

کشفی با اشاره به پروژه جمع آوری فاضلاب ۷۰۰ روستای کشور که به دلیل شاخص های زیست محیطی فاضلاب آنها باید زودتر جمع آوری شوند، اظهار داشت: بر این اساس از بانک توسعه اسلامی وامی گرفته شد و دولت هم ردیف ریالی ایجاد کرد.

وی افزود: با تکمیل پروژه ها در فاز نخست که ۲۸۰ روستا را شامل می شود، جمعیت روستایی برخوردار از سیستم های مدرن فاضلاب به چهار درصد می رسد که اکنون این رقم یک درصد است.

صدور خدمات فنی و مهندسی به عراق

کشفی درباره تعاملات با عراق در زمینه آب و فاضلاب نیز گفت: با کشورهایی مانند عراق فعالیت ها بیشتر در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی است.

وی اضافه کرد: بزرگترین تصفیه خانه های کشور در تهران ، اصفهان و مشهد توسط شرکت های ایرانی طراحی و نظارت و با پیشرفته ترین متدولوژی ها توسط پیمانکاران داخلی ساخته می شود.

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آبفای کشور گفت: این می تواند پتانسیل خوبی برای بازسازی زیرساخت های آب و فاضلاب عراق باشد که در چند سال گذشته از بین رفته است.

وی خاطرنشان کرد: طبق مصوبه چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و عراق، پیمانکاران و مشاوران ایرانی که هم اینک نیز در این کشور حضور دارند، قرار شد به صورت منجسم تر در عراق حضور بهتر و بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: برای پیمانکاران ایرانی در عراق توسط دولت این کشور تامین اعتبار خواهد شد که با توجه به بازار رقابتی گسترده در این کشور، کارهای ساخت و طراحی را انجام خواهند داد.

کشفی، با اشاره به حضور بخش خصوصی ایران در ساخت تصفیه خانه ها و ایستگاه های پمپاژ در کشورهایی مانند تانزانیا، کوبا و ونزوئلا نیز گفت: این میزان در مقابل توان بخش خصوصی کشور اندک است و باید توسعه پیدا کند.

وی دربارهروند طرح‌های فاینانس طرح های آب و فاضلاب کشور با کشورهایی مانند چین در شرایط تحریمی موجود اظهار داشت: تاکنون از بانک جهانی نزدیک به ۸۰۰ میلیون دلار وام در بخش آب و فاضلاب گرفته ایم، همچنین حدود ۹۰۰ میلیون یورو از بانک توسعه اسلامی و حدود ۸۰ میلیون یورو دیگر نیز از بانک اکو وام دریافت شده است.

این مسوول همچنین با اشاره به یکپارچه سازی شرکت های آب و فاضلاب گفت: این بزرگترین خصوصی سازی دولت بوده و ۳۱ شرکت دولتی در این چارچوب منحل و با شرکت های غیر دولتی شهری ادغام شده است.
طرح‌های فاضلاب اهواز

کشفی همچنین در خصوص طرح‌های فاضلاب اهواز گفت: در این شهر، دو عقب ماندگی در زیرساخت های فاضلاب و جمع آوری آب های سطحی وجود دارد که در خصوص دومین زیرساخت می توان گفت به غیر از مناطقی که از پیش در نظر گرفته شده بود کار خاصی انجام نشده است.

وی ادامه‌داد: درخصوص آب‌های سطحی نیز وزارت کشور و به تبع آن، شهرداری اهواز پیگیر حل موضوعات هستند و این،‌ ارتباطی با شرایط و شرح وظایف کاری وزارت نیرو ندارد.

معاون آبفای کشور با اشاره به فرسودگی ۵۰ تا ۶۰ درصدی شبکه فاضلاب اهواز، اظهار داشت: با وجود هزینه های انجام شده، تصفیه خانه اصلی شهر نهایی شده و تصفیه خانه غرب اهواز هم در مرحله فاینانس قرار دارد.

وی گفت: با رهبر معظم انقلاب، ۵۰ میلیون یورو برداشت از صندوق توسعه ملی انجام شه که حدود ۲۵ درصد آن تخصیص شده و مراحل انتخاب پیمانکار که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا است در حال نهایی شدن است و پیش از آن، پیمانکار مربوطه کارهای اساسی را شروع کرده و طرح نهایی و مصوب شده و به نحو مطلوبی انجام می‌شود.

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آبفای کشور افزود: در این مدت کار بازسازی نقاط ریزشی که در هنگام بارندگی مشکل ساز و منجر به سرریز شدن فاضلاب می شد، آغاز شده که بخشی انجام و بخش دیگر در دست انجام قرار دارد.

وی خاطرنشان‌کرد: تقریبا همه شبکه فاضلاب اهواز پیش از شروع فصل بارندگی لای‌روبی شده و امید است مشکلات کمتری داشته باشد.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها