ایام فاطمیه و رزق لا یحتسب ملت ایران

صالح اسکندری/ کارشناس مسائل سیاسی و مدرس دانشگاه

ایام فاطمیه و رزق لا یحتسب ملت ایران

نقل است از مقام معظم رهبری که «من رزق سال کشور را در شب‌های فاطمیه می‌گیرم».

آقا که خود از سلاله پاک دخت نبی مکرم اسلام صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) هستند، در کنار همه تلاشهای ملت و دولت رزق کشور را از سیدة نساء العالمین طلب می کنند. اما این رزق چیست؟ آیا محدود به همین نعمت های دنیوی است و یا معنا و مصداق دیگری هم دارد؟

معنا و مفهوم «رزق» گستره وسیعی دارد و صرفا متضمن مواهب مادی نیست. رزق در مفهوم «عطای خدا و بخشندگی مستمر» است که هم شامل نعمت های مادی نظیر طعام، ثمرات، بهائم، امکانات، باران، منابع، معادن و ... است و هم مراحم معنوی نظیر بهشت، ملک، عزت، اعتماد به نفس، رزق کریم، رزق حسن و ... را در بر می گیرد. چنانچه قرآن کریم در سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۶۹ می فرماید:«‏وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُونَ» ... شهدا زنده اند و نزد پروردگارشان رزق و روزی می برند‌. این رزق مطمئنا از جنس مواهب مادی و دنیوی نیست. «أُولئِکَ لَهُمْ رِزْقٌ مَعْلُومٌ»؛ (الصافات:۴۱) این نوع رزق معلوم، ممتاز و شایسته خاص مقربین است و حتی ممکن است وسعت آن در ذهن ما هم نگنجد.

اما در این چند سال که به سان جنگ احزاب همه کفر در برابر همه اسلام صف آرایی کرده و با سلاح تحریم و محاصره اقتصادی به نبرد با ام القرای جهان اسلام بپاخاسته است امام و امت با استعانت از تقوا، صبر، توکل، بصیرت و امید به مقاومت در برابر توطئه دشمن و خنثی سازی تحریم پرداختند و قطعا امروز عیار ملت ایران بالاتر رفته است. ملت ایران به سنگ محک شدائد و سختی ها آزموده شده و از این ابتلا و امتحان سربلند بیرون آمده است.

رزق امسال ملت ایران با این عیار بالا به برکت بانوی دو عالم "رزق لا یحتسب" است انشاالله؛«ِ وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا ِ وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ...»؛ (طلاق: ۲و ۳) و هر که از خدا پروا کند، خدا برای او راه بیرون شدن [از مشکلات و تنگناها را] قرار می دهد. و او را از جایی که گمان نمی برد روزی می دهد، و کسی که بر خدا توکل کند، خدا برایش کافی است ... .

انشاالله دشمنان ملت ایران و این انقلاب نیز مصداق این آیه شریفه خواهند بود که خداوند در قرآن کریم راجع به یهود بنی‌النّضیر میفرماید: «فَاَتیٰهُمُ اللهُ مِن حَیثُ لَم یَحتَسِبوا»؛ (حشر: ۲) عذاب خدا از آنجا که گمان نمی‌بردند بدانها فرا رسید و خداوند به ایشان از جایی ضربه زد و هجوم آورد که تصورش را نمی کردند و در محاسباتشان نمی گنجید. اعتراضات و تجمعات داخلی آمریکا و اشغال ساختمان کنگره، آغاز تجزیه طلبی ایالت ها، قیام سیاهان و ...که مقدمه فروپاشی این ابرقدرت قرن بیستم در هزاره سوم است یکی از مصادیق همین ضربه الهی است که دشمن انتظارش را نمی کشید.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    0

    آموخته های دینی و مذهبی غیر قرآنی انسان اگر به وجود یا عدم وجود انسجام و هماهنگی میان آنها و شناختهای قرآن آگاهی نباشد به زمین لغزنده ای تبدیل می شوند که شیطان بسادگی انسان نا آگاه را روی آن به سوی جهنم می غلطاند.

  • ناشناس
    0

    بشر با چه حق و چه دانشی بجای خداوند جهان آفرینش بنام بندگان از تخیلات ذهن خود که ظرفیت ناچیز دارد به خود اجازه می دهد رزق و روزی برای خود و دیگران تعیین کند و هیچ حسابی برای بازخواست حتمی قیامت در ذهن خویش باز نکند؟؟؟!!! شگفتا از جرئت بشر که بی پروا خود را بجای خدا می پندارد و بی پروا برای دین خدا و مذهب اهل بیت مظلوم پیامبر پیوسته احکام و اعتقادات ابتکار می کند!!!

  • ناشناس
    0

    بزرگ ترین نقطه ی ضعف هلاکت بار بشر در دین داری و مذهب داری چیست؟ --- آیات محکم و مفصل شناختهای فرهنگ دین داری و مذهب داری در سر تا سر قرآن ثابت می کنند هر دین و مذهبی ، صرف نظر از نام و نشان آن دین و مذهب و تحت هر عنوان و نام ونشانی ، بندگان مقرب را در دست رسی به ویژگیهای فراطبیعی منحصر به خداوند سهیم سازد در حق خداوند یکتا توانای مطلق جهان آفرینش ظلم بزرگ شرک و گناه کبیره ی نابخشودنی مرتکب شده است. قرآن کریم به همه ی افراد بشر حتی به پیامبران هشدارهای فراوان داده است ، که باور ورزان به چنین سهیم سازی ؛ چون وحی الهی تحریف نشده سره از ناسره و درست از نا درست دین داری و مذهب داری را کامل در اختیار و در دست رس کل این افراد قرار داده است ، اگر مرتکب گناه کبیره ی سهیم سازی بشوند به از دست دادن و تباه شدن یک عمر دین داری و مذهب داری خود و به مجازات ابدی ونابخشودنی الهی گرفتار خواهند شد. اگر به پرستش خداوند یکتا ایمان راستین داریم به این آیات محکم و مفصل قرآن با چشم بصیرت دقت کنیم: « وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ يَعِظُهُ يَا بُنَيَّ لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ» ﴿ آیه ۱۳ سوره لقمان ﴾ و همچنان : « وَلَقَدْ أُوحِيَ إِلَيْكَ وَإِلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَلَتَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ » ﴿ آیه ۶۵ سوره زمر﴾ و همچنان : « إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرَى إِثْمًا عَظِيمًا » ﴿ آیه ۴۸ سوره نساء ﴾ و همچنان : « اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكُمْ ثُمَّ رَزَقَكُمْ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ هَلْ مِنْ شُرَكَائِكُمْ مَنْ يَفْعَلُ مِنْ ذَلِكُمْ مِنْ شَيْءٍ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ » ﴿ آیه ۴۰ سوره روم ﴾ و همچنان: « اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ وَالْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا إِلَهًا وَاحِدًا لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ سُبْحَانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ » ﴿ آیه ۳۱ سوره توبه ﴾ و همچنان: « وَيَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَضُرُّهُمْ وَلَا يَنْفَعُهُمْ وَيَقُولُونَ هَؤُلَاءِ شُفَعَاؤُنَا عِنْدَ اللَّهِ قُلْ أَتُنَبِّئُونَ اللَّهَ بِمَا لَا يَعْلَمُ فِي السَّمَاوَاتِ وَلَا فِي الْأَرْضِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ » ﴿ آیه ۱۸ سوره یونس ﴾ و همچنان: « قُلْ إِنِّي لَا أَمْلِكُ لَكُمْ ضَرًّا وَلَا رَشَدًا » ﴿ آیه ۲۱ سوره جن ﴾ و همچنان: « قُلْ لَا أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعًا وَلَا ضَرًّا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ وَلَوْ كُنْتُ أَعْلَمُ الْغَيْبَ لَاسْتَكْثَرْتُ مِنَ الْخَيْرِ وَمَا مَسَّنِيَ السُّوءُ إِنْ أَنَا إِلَّا نَذِيرٌ وَبَشِيرٌ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ » ﴿ آیه ۱۸۸ سوره أعراف ﴾.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها