درخواست ترکیه برای مذاکره با آمریکا درباره پرونده اس۴۰۰ روسیه

ترکیه خواستار گفت‌وگو با آمریکا برای آغاز مذاکرات جدید در مورد خرید جنجالی سیستم دفاع هوایی روسیه شد و از واشنگتن خواست که تحریم‌ها را کنار بگذارد.

درخواست ترکیه برای مذاکره با آمریکا درباره پرونده اس۴۰۰ روسیه

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه، در نشست خبری با مطبوعات خارجی با تأکید بر اینکه ترکیه در حال مذاکره برای تحویل دوم موشک‌های اس-۴۰۰ از روسیه است، گفت: "اعتقاد صادقانه ما نیاز به گفت‌وگو، گفت‌وگو و گفت‌وگو است. بدون گفت‌وگو، با ابتکاراتی مانند تحریم یا سخنرانی تهدیدآمیز، رسیدن به جایی امکان پذیر نیست."

این مساله می‌تواند جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا را به چالش بکشد، که باید خط مشی سخت‌تری نسبت به دونالد ترامپ در برابر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه داشته باشد.

واشنگتن در ماه دسامبر با استناد به قانونی که در سال ۲۰۱۷ توسط کنگره "برای مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم" تصویب شد، اعطای هرگونه مجوز صادرات اسلحه به آژانس دولتی ترکیه برای خرید تجهیزات نظامی را ممنوع کرد تا آنکارا را به خاطر دستیابی به اس-۴۰۰ مجازات کند.

پیش از این تحریم‌ها، آمریکا همچنین مشارکت ترکیه در برنامه ساخت جنگنده‌های پیشرفته F-۳۵ را به حالت تعلیق درآورد، زیرا معتقد بود که S-۴۰۰ ها می‌توانند اسرار فناوری را برای دشمنان فاش کنند.

آکار همچنین ابراز امیدواری کرد که "این تصمیم لغو شود" و گفت که او نسبت به ادغام مجدد آنکارا در برنامه F-۳۵ در آینده خوشبین است.

او افزود، صرف نظر کردن از سامانه‌های دفاع هوایی روسیه غیرممکن است و بعد از توافق با روسیه این سامانه‌ها وارد کشور شده‌اند و پس دادن آنها بسیار مشکل است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • استاد اسناد
    0

    و چنین بود که اردوغان مارمولک با آن همه دبدبه کبکبه به پاچه خواری آمریکا درآمد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها