سریع القلم: لغو همه تحریم ها آن طور که ایران انتظار دارد اتفاق نخواهد افتاد

استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: لغوِ کاملِ تحریم ها به معنایی که ایران از آن استفاده می کند به لحاظِ سیاسی و حقوقی با موانع بسیاری روبرو است و دست کم زمان ­بر خواهد بود.

سریع القلم: لغو همه تحریم ها آن طور که ایران انتظار دارد اتفاق نخواهد افتاد

محمود سریع القلم به تشریح رویکرد جوبایدن در قبال ایران پرداخت و نوشت؛

بایدن در سِنی نیست که ریسک کند و در هر تصمیمی، میراث خود را در نظر خواهد داشت

چه بایدن رییس جمهور می شد چه ترامپ، موضوعِ اوّل آمریکا در صحنۀ جهانی در حد ۶۰-۷۰ درصد «چالش های اقتصادی و امنیتی چین» می بود. سپس: روسیه، اتحادیۀ اروپا، بازسازی روابط دوجانبه با انگلستان، موضوع محیطِ زیست، چندجانبه گرایی برای تعدیل کرونا و احیای جایگاه اقتصادی آمریکا در جهان.

دولتِ جدیدِ آمریکا در پی خاورمیانه ای آرام، دور از دردسر و به تعبیرِ اجتماعی، حفظِ فاصله از شّر این منطقه خواهد بود.
نظر می رسد کانونِ استراتژی دولت بایدن نسبت به ایران، مسائل هسته ای خواهد بود.

احتمالاً اولین قدمِ دولت بایدن اخذ تاییدیۀ سازمانِ بین المللی انرژی اتمی از بازگشت ایران به مفادِ فنی برجام خواهد بود که خود تحقیقاً ۴-۶ ماه به طول خواهد انجامید.

برای تشویقِ ایران به بازگشت، اجازۀ دسترسی محدود به منابع مالی و فروش محدود نفت ممکن است در دستور کار باشد.

لغوِ کاملِ تحریم ها به معنایی که ایران از آن استفاده می کند به لحاظِ سیاسی و حقوقی با موانع بسیاری روبرو است و دست کم زمان ­بر خواهد بود.

منبع: دیده بان ایران

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • علی
    0

    لغو کامل تحریم های آمریکا ایده آل ایران است و ما خوشحال می شویم که زودتر تحریم ها برداشته شود و ایران با جامعه بین الملل داد و ستد کند . اما باید واقعیت این که اوج اختلاف ایران و آمریکا در سه موضوع میباشد که حل این اختلافها آنقدر ریشه ایی است که امکان حل و فصل نمیباشد . اولاً: گروگانگیری دیپلماتهای آمریکا در سفارت آمریکا که به منزله خاک آن کشور تلقی میشود که امام خمینی به آن انقلاب دوم نامیدند . هرگز آمریکا که حیثیت خود رالگد مال شده حساب میکند ٬کنار نخواهد آمد. دوماً: ایران هرگز از شعار اساسی خود که همانا (اسراییل باید از بین برود) کوتاه نخواهد آمد اگر تمام کشورهای عربی هم با اسراییل صلح کنند. سوماً: آتش زدن سفارت عربستان در تهران بعد از کشتار حجاج در مکه . در این حادثه هم خود عربستان ضایع شده و هم به نوچه آمریکا توهین و تهدید شده است بنظرم حل این مسایل غیر قابل حل میباشند لذا انتظار حل مشکلات ایران و آمریکا مقطعی و برآیند بده بستانهای بین آمریکا و چین و روسیه خواهد بود . باید از داخل قوی شویم کشور فقیری نیستیم چهل سال نفت می فروشیم و پول آن در داخل کشور است منتها دست درصد پایین از افراد .

  • کیان
    0

    تحلیل شما درسته ولی چیزی که ما مردم مطمئنیم‌ هیچ فرقی در زندگی ما ندارد آنقدر فقیر و بیچاره در خود دولت هست که چیزی ازشون زیاد نماید مگر اون 7 تریلیون که اوباما یکجا داد ما چیزشو دیدیم که مال بایدن رو ببینیم تازه میخواد قسطیشم بکونه؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • اسد
      0

      هفت تریلیون کجا بود؟؟ آقا جام، خود ترامپ گفت هفت تریلیون هزینه شد برای آشوب توی عراق و سوریه و تجزیه کردن این کشور ها.

  • مورچه
    0

    بایدن قبل دوره ریاست جمهوریش فوت خواهد شد این خط واین نشان وبعداز فوتش یکنفردیگر میاد قرارداد مذاکره راپاره میکند ب امریکابی جماعت اعتمادی نیست من که عمررا کردم بفکرنوجوانان وجوانان ایران باشید مذاکره بی مذاکره

  • رضا.
    0

    دولت و مجلس و قوه قضائیه باید بعد از رفع تحریم های امریکا دلار را به کانال 11 هزار تومان برگردانند. دلار 25 یا 30 هزار باعث شد همه چیز از مسکن و خودرو و همه اقلام مصرفی چند برابر شوند و حالا حتی داشتن پراید کار کرده هم برای یک جوان شده رویا و این بسیار زشت است که کشوری دارنده دومین ذخایر گاز و همچنین عضو مهم اوپک و کشور مستعد برای توریسم و کشاورزی و شیلات و..... وضعیت طوری است که واقعه هر سال میگیم دریغ از پارسال.

    نظرات شما -
    • گروگان
      0

      از دید من تراز برابری ریال و دلار 78 ریال در ازای هر دلار است. اقتصاد دان ها بیایند و شرح دهند که چگونه این تراز به هم خورده. عوامل آن چه بوده و چگونه ادامه یافته ؟؟؟ نظام هم بیاید دست تمام دست اندر کاران تغییر یافتن این معادله را رو کند و به سزای عملشان برساند.

  • علی
    0

    سلام . من برای نوشتن نظرم وقت گذاشته بودم چرا پخش نمی کنید ؟

  • سجاد
    0

    ما اقتصادمان را به همراه عزت و اقتدارمون میخایم نه به تنهایی آقایان اصلاح طلب

    نظرات شما -
    • رضا.
      0

      بهتره جمله خودتان را اینطور تصحیح کنید. ما اقتدار مان را با قدرت موشکی نمی‌خواهیم بلکه اقتصاد قوی و رفاه مردم میخواهیم

    • برای رضا
      0

      تا زمانی که قدرت کافی نداشته باشیم، اقتصاد قوی نخواهیم داشت. اقتصاد ما در دست یک مشت رانت خوار دولتی اسیر شده و کشور های دیگر هم فشار می آورند. قدرت کشور، مبنای استقلال کشور خواهد بود و در این صورت قادریم اقتصاد کشور را سامان دهی کنیم. در غیر این صورت همیشه در حال تهدید شدن و افول هستیم.

    • برای برای رضا
      0

      42 سال زمان کافی نبوده برای داشتن اقتصاد قوی؟؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها