رییس اتحادیه مشاوران املاک:

آشفتگی در کمین بازار مسکن زمستان/ قیمت مسکن ١۵ درصد کاهش یافت

چند روزی است که قیمت‌ها به آگهی‌های مجازی مسکن بازگشته و سبب اظهار نظرهای مختلف موافق و مخالف شده است.

آشفتگی در کمین بازار مسکن زمستان/ قیمت مسکن ١۵ درصد کاهش یافت

عده‌ای بر این باورند که در عصر ارتباطات و عجین شدن دنیای مجازی با زندگی روزمره مردم، نمی‌توان نسبت به سانسور قیمت ها اقدام کرد و در مقابل برخی نیز معتقدند درج قیمت‌ها به نابسامانی بازارها و به ویژه بازار مسکن دامن خواهد زد و سبب آشفتگی می شود.

در این میان اعضای صنف مشاوران املاک بارها مخالفت خود را با خرید و فروش مسکن به صورت مجازی و درج قیمت‌ها در سایت‌ها و ... اعلام کرده و بر مواضع سنتی خود پافشاری می کنند و معتقدند این کار نتیجه ای جز آشفتگی بازار و جهش قیمت ها نخواهد داشت. در کافه خبر میزبان مصطفی قلی‌خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک بودیم و با وی درباره بازگشت دوباره قیمت‌ها به آگهی های مجازی، وضعیت بازار مسکن، پیش بینی قیمت ها تا پایان سال و ... به گفت‌و گو نشستیم.

افزایش کاذب قیمت ها

رییس اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با با مخالفت نسبت به درج قیمت در آگهی های مجازی مسکن گفت: اگر در مورد درج قیمت خودرو در مجازی صحبت کنیم و بحران ایجاد شود ، مسوولان می توانند نسبت به واردات خودرو از سایر کشورها اقدام کرده و بازار را تنظیم کنند اما در بازار مسکن چنین راهکاری امکان‌پذیر نیست و نمی‌توان نسبت به واردات زمین و ملک و خانه اقدام کرد بنابراین باید راجع به این مساله دقت فراوانی صورت گیرد.

مصطفی قلی‌خسروی افزود: در این شرایط مالکان اقدام به تعیین قیمت ها می کنند و جالب اینکه سایر شهروندان با توجه به قیمت‌های اعلامی و بدون کارشناسی، قیمت ‌های بالاتری را اعلام می کنند و این روند سبب افزایش کاذب قیمت‌ها می شود.

درج قیمت‌ها در سایت ها موجب ایجاد جنجال در بازار ملک می شود

مخالفت دولت و مشاوران املاک با درج قیمت‌های مجازی

وی تصریح کرد: وزیر مسکن، محمودزاده معاون وی با این مساله مخالف هستند و به عنوان صنف مشاوران املاک ،نخستین کسانی بودیم که با درج قیمت در آگهی های مجازی مخالفت کردیم.

خسروی افزود: باید توجه داشت که کارشناسی اولیه قیمت‌ املاک از سوی همکاران صنف ما صورت می گیرد و دنیای مجازی سبب آشفتگی می شود.وی ادامه داد: با وجود مخالفت‌ها، درج قیمت‌ها در سایت‌های مجازی دوباره برگشته است.

وی تاکید کرد: باید پرسید آیا به دنبال ایجاد جنجال هستید؟‌ زیرا این کار موجب ایجاد جنجال در بازار ملک می شود.

آشفتگی در کمین بازار مسکن زمستان/ قیمت مسکن ١۵ درصد کاهش یافت

کسادی بازار سایت‌های مجازی

این فعال بازار مسکن تصریح کرد: سایت‌ها به دلیل عدم درج قیمت‌ها با کسادی بازار مواجه بودند بنابراین مزاحم مسئولان بخش عمران و مجلس و ... شدند و خواستار بازگشت قیمت‌ها شدند.

وی خاطر نشان کرد: این کار غلط است و ما به عنوان صنف مشاوران املاک همیشه نسبت به غلط بودن این کار تاکید کرده‌ایم.

خسروی در پاسخ به این مساله که فقط مردم و مالکان نسبت به درج قیمت‌ها در آگهی های مجازی اقدام نمی کنند و همکاران صنف شما نیز آگهی فروش املاک را در دنیای مجازی درج می کنند؛توضیح داد: همکاران بنده اگر قیمتی درج می کنند، تابع بازار هستند و باید توجه داشت در هیچ جای دنیا، قیمت در سامانه ‌های مجازی درج نمی شود و برای مثال اگر شما خواستار خرید خانه در نارمک یا ونک باشید، ‌مشاوران املاک همان موقع سامانه را باز کرده و آخرین قیمت امضا شده را اعلام می کنند و به خریدار و فروشنده اجازه می دهند تا به توافق برسند.

انتشار قیمت ها در دنیای مجازی سبب شلوغی بازار می شود

جنجال آفرینی در بازار مسکن

خسروی بیان کرد: کدام کشوری تاکنون چنین مواردی را اجرا کرده که یک عده تحت عنوان کارآفرینی و ... این موارد را انجام دهند در حالی که در پاسخ به این ادعاها باید گفت خیر این شیوه کارآفرینی نیست بلکه جنجال آفرینی است.

وی درباره تاثیر برگشت قیمت‌ها به آگهی مسکن در دنیای مجازی بر بازار ملک گفت: این مساله سبب شلوغی بازار می شود و هر کس برای خود نسبت به تعیین قیمت اقدام می کند.

خسروی اظهار کرد: همکاران ما نیز تحت تاثیر این جنجال قرار می گیرند و فرض کنید که به مشتری می گویند در سایت برای مثال 26میلیون تومان درج شده اما قیمت 22میلیون تومان است، باز هم تاکید می کنم این شیوه اشتباه است و نباید بازی را به دست این افراد داد.

آشفتگی در کمین بازار مسکن زمستان/ قیمت مسکن ١۵ درصد کاهش یافت

آشفتگی در کمین بازار مسکن زمستانه

‌خسروی درباره وضعیت بازار مسکن در ماه‌های آینده گفت: اگر جلوی جنجال‌های این بازار گرفته شود، می‌توان به ثبات قیمت‌ها رسید اما اگر این کار صورت نگیرد دوباره و همانند تابستان شاهد آشفتگی بازار و قیمت از دست صنف ما، وزارت راه و شهرسازی و ... خارج می شود و مانند تابستان 99 شاهد نابسامانی بازار خواهیم بود و هرکس ، هر قیمتی دوست دارد اعلام می کند.

وی درباره وضعیت بازار مسکن در نیمه دوم سال اظهار کرد: بر اساس آمارهای وزارت راه و شهرسازی، بدترین میزان رکود در آذرماه اتفاق افتاده بنابراین در دی ماه و در آستانه سال جدید تا حدودی شاهد شعارهایی مبنی بر وقوع اتفاقاتی در حوزه مسکن در سال آینده داده می شود، در حالی که در واقعیت اتفاقی نمی افتد و فقط به بازار هیجان داده می شود و سعی می کنند مشتری را نسبت به خرید مسکن،‌حریص کنند.

قیمت مسکن در هفته‌های اخیر 10 تا15 درصد کاهش یافته و همچنان این روند نزولی ادامه دارد

ثبات قیمت ملک نزدیک است

وی تاکید کرد: با توجه به تغییراتی که در حال رخ دادن است و انتخاباتی که در پیش داریم، حتم بدانید به ثبات قیمتی نزدیک خواهیم شد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره وضعیت فعلی بازار املاک و میزان معاملات توضیح داد: در بازار معامله انجام می شود و کسی که نیاز به مسکن دارد برای خرید اقدام می کند اما باید توجه داشت کسی که به دنبال خرید واحد 3 خوابه بوده تحت تاثیر شرایط فعلی بازار و گرانی ‌ها، واحد 2 خوابه خریداری کرده و یا کسی که به دنبال خرید 2 خوابه بوده در بازار گران فعلی آپارتمان یک خوابه خریده است و ... .

مشاوران املاک، دلال نیستند

وی در پاسخ به این سوال که آیا جذابیت بازار مسکن همانند سایر بازارهای موازی برای دلالان از بین رفته یا خیر، گفت: باید توجه داشت که دلال با مشاوران املاک متفاوت هستند؛ کار مشاور املاک، دلالت و به هم رساندن و نزدیک کردن قیمت‌ها در معاملات است اما یک عده هستند وارد این بازار شده و آن را آشفته می کنند.

حرکت بازار مسکن در مسیر کاهش قیمت ها

خسروی افزود: برای نمونه که از روزی که اعلام کردیم قیمت مسکن 10 تا 15 ارزان‌تر شده، صدای مخالفت بساز بفروش‌ها، بخر بفروش‌ها و ... درآمده که نه چنین چیزی صحت ندارد.

وی تاکید کرد: قیمت مسکن در هفته‌های اخیر 10 تا15 درصد کاهش یافته و همچنان این روند نزولی ادامه دارد.

خسروی درباره میزان کاهش قیمت مسکن در ماه‌های پایانی سال بیان کرد: ممکن است در ماه‌های آینده قیمت مسکن بین 8 تا 10 درصد کاهش یابد البته بنده قبلا اعلام کرده بودم میزان کاهش قیمت 40 درصد خواهد بود که حداقل شاهد این میزان کاهش تا پایان سال باشیم.

مشاوران املاکی که اسنپ یا سوپر مارکت شدند

وی درباره تاثیر بحران کرونا بر اعضای صنف مشاوران املاک توضیح داد: بله در این مدت شاهد ابطال پرونده و تغییر شغل اعضا هستیم به طوری که اکنون تعدادی از مشاوران املاک مجبور به تغییر شغل شده و به عنوان راننده اسنپ و سایر تاکسی های اینترنتی مشغول کار شده اند.

خسروی خاطر نشان کرد: تحت تاثیر این شرایط برخی از مشاوران املاک تعطیل شده اند و بعضی دیگر به سوپرمارکت تغییر شغل داده اند.

منبع: خبرآنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • کاربر ناشناس
    0

    زمانی که قیمت ها هم برداشته شد بعضی مشاوران املاک، صد ها مرتبه رحمت به پدر دلال ها آنقدر بازار گرمی می‌کردند که نگو

  • داروغه
    0

    خود خسروی دلال هستش .میخوان قیمتهای واقعی را فروشندگان و مردم ندانند و اینها تا فروشنده ها به بنگاه ها مراجعه میکنند برای فروش خودشون آپارتمان را به قیمت ارزان بخرند و بعد بفروشن

  • محمد
    0

    شرم بر شما باد قیمت مسکن حبابی رفته بالا باید دویست درصد کاهش پیدا کنه چرا مسکن رو کردید کالای سرمایه ایی ننگ بر شما مسکن قیمتش ده برابر شده مردم رو به مسخره گرفتید کجاست کوروش عدالت جو که ببینه مردم ایران زمینش فقیر شدند سر پناهی برای خودشون ندارند آن بزرگ مردی که دم از عدالت میزد بین فقیر غنی فرقی نمیزاشت و می‌گفت همه باید یکسان زندگی کنند عدالت یعنی برابری پول وثروت چشم و گوش شما مسئولان بی درد رو بسته خدا به زودی عذاب می‌کنه منتظر باشید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها