مدیرکل جهاد کشاورزی اردبیل:

سیب‌زمینی کاران اردبیل از بذر بومی استفاده کنند

مدیرکل جهاد کشاورزی استان اردبیل از سیب‌زمینی کاران دشت اردبیل خواست تا برای جلوگیری از شیوع آفات و بیماری‌های محصول، از بذر بومی و محلی تولید شده در مزارع منطقه استفاده کنند.

سیب‌زمینی کاران اردبیل از بذر بومی استفاده کنند

خلیل نیکشاد روز پنجشنبه در اجتماع سیب زمینی کاران دشت اردبیل در روستای گیلانده افزود: دشت اردبیل شامل اراضی زراعی شهرستان‌های نیر، نمین، اردبیل و سرعین از نظر بهداشت خاک و سلامت زمین و آب جزو مناطق سالم کشور بوده و از پاکترین دشت‌های ایران برای کشت سیب‌زمینی محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: بذر سیب‌زمینی دارای شناسنامه و گواهی تایید در کشور به شکل تجاری تولید نمی‌شود و به همین علت سیب زمینی‌هایی که به عنوان بذر از استان‌های دیگر به اردبیل منتقل می‌شود، منشا خوراکی دارد و سلامت بذر سیب‌زمینی اردبیل بیشتر از آنهاست.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان اردبیل نیاز استان به بذر سیب‌زمینی را بیش از ۷۰ هزار تن و گردش مالی تامین و خرید آن را بسیار بالا عنوان و گفت: سیب زمینی کاران استان به کارشناسان جهاد کشاورزی اعتماد کنند و در مزارع خود از بذر بومی استفاده کنند.

وی بیان کرد: کشاورزان با خرید بذر گواهی نشده و آلوده از استان‌های دیگر، آفات جدید و بیماری‌های محصول را به این استان منتقل می‌کنند در حالی که دشت اردبیل توان تولید بذر سالم مورد نیاز خود را دارد و نباید با واردات بی‌رویه سیب زمینی به نام بذر و با ایجاد بستر برای بروز آفات و بیماری، تولید سیب زمینی در این منطقه به خطر بیفتد.

نیکشاد از کشاورزان خواست تا مزارع خود و کشاورزان همسایه را در زمان سطح سبز پایش کرده و بذر مورد نیاز خود را از مزارع مطلوب و دارای کمترین مشکل تامین کنند.

وی توان تولید بذر در استان اردبیل را بالا عنوان کرد و با اشاره به فعالیت چهار مرکز تولید بذر در استان اردبیل گفت: سالانه بیش از ۴.۵ میلیون قطعه مینی تیوبر (بذر غده کوچک) در استان تولید می‌شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان اردبیل، کمیت و کیفیت سیب زمینی اردبیل را در کشور سرآمد خواند و افزود: آب و خاک مناسب و کشاورزان باتجربه و کاربلد سیب زمینی کار، عدم آلودگی به عوامل بیماری موجب شده است که سالانه بیش از ۲۰ درصد محصول سیب زمینی کشور در اردبیل تولید شود و پذیرفتنی نیست که این استان نتواند بذر خود را تولید کند.

وی ادامه داد: هم اکنون بیش از ۱۲ هزار بهره‌بردار کشاورزی سیب‌زمینی کار در استان فعال هستند و سالانه با اختصاص حدود ۲۲ هزار هکتار از اراضی زراعی استان به کشت سیب زمینی، بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن محصول تولید و روانه بازار می‌کنند.

کشاورزان استان اردبیل سالانه بیش از ۷۷ هزار تن بذر سیب زمینی نیاز دارند ولی این مقدار بذر گواهی شده و شناسنامه دار در استان و در سطح کشور تولید نمی‌شود ولی کشاورزان استان بیش از ۸۰ درصد بذر مورد نیاز خود را از سایر استان‌ها تامین می‌کنند.

در سال‌های اخیر به علت استفاده از بذر استان‌های دیگر کشور، محصول سیب زمینی اردبیل در مرحله داشت و برداشت دچار آفات و بیماری‌هایی شده و کارشناسان جهاد کشاورزی منشاء آن را بذرهای وارداتی از سایر مناطق عنوان کرده‌اند.

گردش مالی تهیه بذر سیب زمینی در استان اردبیل نیز با احتساب هزینه حمل و نگهداری بالغ بر هفت هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال برآورد شده که به علت تهیه بذر از سایر استان‌ها، سالانه این میزان سرمایه از استان اردبیل خارج می‌شود.

کشت محصول سیب زمینی در اوایل فصل بهار در اراضی شهرستان‌های اردبیل، نمین، نیر و سرعین آغاز شده و محصول تولیدی نیز از ماه آخر تابستان برداشت می شود.

۹۵ درصد محصول سیب زمینی کشت شده در استان اردبیل را رقم آگریا و مابقی را ارقام متفرقه جِلی، فونتانه، بامبا، اسپیریت، نیلوا، کایزر، امرفونا و ساتینا تشکیل می‌دهد.

میزان بذر سیب زمینی تولید شده در استان حدود ۱۰ هزار تن اعلام شده و هم اکنون چهار شرکت تولید بذر مرغوب سیب زمینی در استان اردبیل فعال است.

سالانه ۷۷۰ تا ۸۰۰ هزار تن محصول سیب زمینی در استان اردبیل تولید می شود که معادل ۲۰ درصد مجموع محصول تولید شده در کشور است.

میانگین تولید محصول سیب زمینی در هر هکتار از اراضی استان اردبیل ۳۷ تن است ولی در سال‌های اخیر به علت استفاده از آبیاری به روش نوار تیف و روش کاشت متفاوت با عرف منطقه به شیوه سه ردیف با دو نوار تیف و نیز جلوگیری از اتلاف زمین، بالاترین میزان برداشت محصول سیب زمینی با ۷۰ تن در روستای خلیفه لو اردبیل به ثبت رسیده است.

نیاز استان اردبیل به سیب زمینی حدود ۱۸۴ هزار تن است و مازاد نیاز استان به استان‌های دیگر و نیز به کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه صادر می‌شود.

سیب زمینی تولید شده در این استان از لحاظ کیفیت، درصد ماده خشک، وجود کمترین میزان باقی مانده سموم و کود در جایگاه برتر کشور قرار دارد.

سیب زمینی تولیدی اردبیل جزو محصول پاک به شمار می‌رود و از نظر کیفیت و کمیت قابل رقابت با سیب زمینی تولیدی کشورهای اروپایی است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها