چاله های تاریخی در معابر خرم‌آباد

خرم‌آباد با قدمت ۵۴ هزار ساله یکی از شهرها و سکونتگاه های قدیمی بشری است، این پیشینه به آسفالت خیابان های این شهر نیز سرایت کرده و بسیاری از معابر و خیابان این شهر رنگ آسفالت به خود ندیده است.

چاله های تاریخی در معابر خرم‌آباد

شهر خرم آباد بیست و سومین شهر پرجمعیت ایران و مرکز استان لرستان است که طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران۳۷۳ هزار و ۴۱۶ نفر جمعیت دارد و در میان دره‌های زاگرس قرار دارد.

اکنون چندین سال است که خرم آباد به شهر چاله و چوله معروف است، برخی از خیابان های آسفالته، از خیابان‌های بدون آسفالت بهتر است، خرم آباد به شهری پر از چاله تبدیل شده است، نه عابران می توانند به راحتی از خیابان های شهر گذر کنند و نه خودروها می توانند با شرایطی خوب از خیابان ها عبور کنند.

زمانی که با خودرو بخواهی از خیابانی از این شهر گذر کنی آنقدر چاله دارد و خیابان ها از آسفالت نامناسبی برخوردار است که رانندگان مجبور هستند که خودروی خود را به هر طرفی بچرخاند تا بتواند از شر چاله ها نجات پیدا کند تا برای گذر از چند خیابان وسیله نقلیه اش راهی تعمیرگاه خودرو نشود.

عابران نیز همین مشکل را دارند، گاهی برای عبور از خیابان ها درگیر مشکلاتی می شوند که شاید تا سال های سال از دست آن رها نشوند، یکی از شهروندان خرم آبادی در این باره گفت: بارها از خیابان های اصلی سطح شهر که گذر می کنم، باید مراقب خود و فرزند کوچکم باشم چون زمانی که تنها سه سال داشت در یکی از این چاله های ناشی از آسفالت نامناسب شهر افتاد و دست فرزندم از چندین ناحیه شکست که اکنون با گذشته دو سال از این ماجرا در فصل سرما هنوز گاهی دست دخترم با درد شدید همراه است.

مریم که دختر پنج ساله اش را در خیابان علوی به همراه دارد، به یکی از این چاله ها اشاره می کند و می گوید: این نمونه ای از چاله های خیابان های اصلی شهر خرم آباد است، چون مرکز شهر است وضعیت نسبت به دیگر مناطق بهتر است، اگر سری به مناطق جنوبی شهر یا حتی شمال شهر بزنید آن وقت متوجه می شوید که آسفالت در شهر خرم آباد هیچ معنایی ندارد و گویا مسوولان شهرداری با بحث آسفالت قهر هستند و هیچ اقدامی برای این موضوع مهم انجام نمی دهند.

وی ادامه داد: موضوع آسفالت نشدن خیابان ها به کنار، یکی از مسائل مهم وضعیت نامناسب خیابان ها و کوچه های شهر خرم آباد این است که نه تنها آسفالت خوبی ندارد، سرعت گیری های نامناسب و هر کدام به شیوه ای خاص تمام معابر، کوچه ها و خیابان های شهر را پر کرده است و همین موضوع باعث شده است اگر با خودرو ازمنزل خارج شویم برای وسایل نقلیه هم مشکل ساز است و مجبوریم بخاطر تعداد زیاد سرعت گیرها، با آرامش از خیابان ها عبور کنیم تا وسیله نقلیه مان نیز بخاطر این موضوع دچار مشکل نشود.

احمدرضا یکی دیگر از شهروندان خرم آبادی گفت: شاید حدود ۱۰ سال پیش بود که مسوولان شهرداری با هیاهو خبر دادند که نهضت آسفالت خیابان های شهر خرم آباد شروع شده است و در چند سال می توانیم همه کوچه ها، معابر و خیابان های شهر را آسفالت کنیم، اما این کار نه تنها انجام نشد بلکه هر روز وضعیت آسفالت در این شهر به عنوان مرکز استان بد و بدتر می شود.

وی ادامه داد: ما نهضت آسفالت نمی خواهیم، تنها درخواستی که از مسوولان داریم این است که وضعیت آسفالت خیابان ها و کوچه های شهر را بهبود ببخشند چون به حدی نامناسب است که هر لحظه چه پیاده چه سواره باید منتظر یک اتفاق باشیم، شهر پر از چاله است.

وی که خود در زمینه شهرسازی و معماری تا حدودی آشنایی دارد، گفت: شهر خرم آباد بخاطر قدمت تاریخی که دارد می تواند یکی از شهرهای بسیار زیبا از هر نظر به ویژه از نظر گردشگری باشد اما در سالیان گذشته به حدی نامهربانی از سوی مسوولان اجرایی دیده است که خیابان های شهر پر از چاله، دیوارهای شهر وضعیتی نامناسب و دور از فضای معماری مناسب، اصول شهرسازی اصلا رعایت نمی شود و هزاران مشکلی که شهر را از وضعیت مطلوب به نامطلوب تبدیل کرده است.

وی اضافه کرد: شهر خرم آباد شهری است که می تواند با معماری درست یک منبع درآمدی خوبی برای گردشگران باشد اما حتی از نظر آسفالت خیابان ها هم نمی توان امیدی به حضور گردشگران به این شهر داشت. اکنون مهمترین مشکل شهر خرم آباد در حوزه معماری شهرسازی عدم سرمایه گذاری در بخش ساخت و ساز و به تبع آن بی برنامه گی این شهر است.

حسن آذری، رئیس شورای اسلامی وقت شهر خرم آباد در سال ۹۰ اعلام کرد که نهضت آسفالت در خرم آباد آغاز شده است و همچنان ادامه دارد، قرار بود سه قرارداد ۳۰۰ میلیون تومانی، دو قرارداد ۲۵۰ میلیون تومانی و سه قرارداد یک میلیارد تومانی برای آغاز نهضت آسفالت در خرم آباد منعقد شود.

وی گفته بود که قرار است ۵۰ درصد اعتبار نهضت آسفالت را استانداری و مابقی را شهرداری و شورای شهر خرم آباد تقبل کنند، حتی اعلام کرد که آسفالت در حال حاضر آسفالت بلوار بهارستان، بلوار زرین کوب، خیابان ۶۰ متری، ساحلی، شریعتی، بلوار و لایت و چند خیابان دیگر آغاز شده است و هشت گروه در حال آسفالت محله ها و لکه گیری هستند.

اما حدود ۹ سال از آن جریان می گذرد که نه تنها نهضت آسفالت اجرا نشد، بلکه هر روز بخاطر عملیات حفاری شرکت های آب و فاضلاب، گاز و مخابرات وضعیت خیابان ها و کوچه های شهر بدتر می شود و روند نامطلوب تری نسبت به گذشته هم پیدا کرده است.

این وضعیت به حدی نگران کننده و آزاردهنده است که حتی داریوش شاهون وند دادستان عمومی و انقلاب خرم آباد را بر آن داشت که طی نامه ای خطاب به شهردار، دستور قضایی رسیدگی فوری به وضعیت نامطلوب آسفالت معابر در شهر و دفع زباله ها و آب های سطحی منازل سازمانی ۲۲ بهمن خرم آباد را داد.

دادستان عمومی و انقلاب خرم آباد به شهردار این شهر نوشت که این امر زیبنده شهروندان نیست بنابراین برای حفظ و نظارت بر حقوق عامه و حقوق شهروندی مقرر است با تشکیل کارگروه مربوطه و مراجعه حضوری به این مناطق در راستای رفع مشکلات و نواقص عدیده این امکان شهری اقدام و نتیجه آن نیز به دادستانی اعلام شود.

۴۰۰ میلیارد تومان برای آسفالت خیابان های خرم آباد نیاز است

فرماندار خرم آباد در زمینه وضعیت شهر خرم آباد درباره آسفالت کوچه ها و خیابان های شهر خرم آباد گفت: برای آسفالت معابر شهر خرم آباد ۴۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم تا معابر خاکی و روکش آسفالت بافت های قدیمی آسفالت شود به همین منظور ۲۰ هزار تن آسفالت تا پایان سال در اختیار شهرداری قرار می گیرد تا هفته های آینده آسفالت معابر شروع شود.

این در حالی است که علیرضا صادقی معاون عمرانی شهرداری خرم‌آباد نیز اعلام کرد که حدود ۴۲۰ میلیارد تومان برای آسفالت معابر خرم‌آباد نیاز است، این شهر چهار هزار و ۳۰۰ هکتار مساحت دارد و ۲۵ درصد از این مقدار معابر شهری است که برای بهسازی وضعیت آسفالت آن‌ها حدود ۴۲۰ میلیارد تومان نیاز است.

صادقی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۳۲ میلیارد تومان برای آسفالت معابر این شهر اختصاص داده شد، اظهار داشت: بسیاری از نقاط شهر خرم‌آباد یا هنوز آسفالت نشده یا فرسوده شده است. البته افزایش قیمت قیر به ۶ میلیون تومان در هر تن عملیات آسفالت معابر را با مشکل مواجه کرده است.

معاون فنی و عمرانی شهردار خرم‌آباد با بیان اینکه این شهر جزو شهرهای با جمعیت بیش از ۵۰ هزار نفر است، گفت: یارانه قیر به شهرداری خرم‌آباد تعلق نمی‌گیرد در حالی که این شهر ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده و حاشیه‌نشین دارد که آسفالت و بهسازی معابر آن به اختصاص اعتبارات حمایتی دولتی نیاز دارد.

محمد شریفی‌مقدم، شهردار خرم‌آباد نیز اول آذرماه ۹۹ در خصوص آسفالت این شهر گفت: وضعیت بد آسفالت را قبول داریم اما شهرداری هم مشکلات خاص خودش را دارد و حجم کار زیاد است. تلاش می‌کنیم لکه‌گیری‌های خیابان‌ها و معابر اصلی و فرعی را تا قبل از آغاز بارندگی‌ها انجام دهیم.

شریفی‌مقدم به افزایش قیمت قیر اشاره کرد و افزود: در یک سال گذشته حدود ۳۷ میلیارد تومان از اعتبارات شهرداری و عمرانی در رابطه با انجام آسفالت خیابان‌ها و کوچه‌ها هزینه شده است. البته که تلاش ما این است شهری داشته باشیم که شهروندان از آن راضی باشند.

رانندگی در برخی از خیابان‌های شهر واقعا عذاب‌آور شده است. خیابان‌هایی پر از چاله ‌چوله و آسفالت تخریب ‌شده باعث شده وضعیت خیابان‌ها چنان نامطلوب باشد که شلوغ‌ترین تعمیرکاران شهر، جلوبندی‌سازان هستند، مرکز و حاشیه شهر هم تفاوتی ندارند و همه‌جای شهر اوضاع خراب خیابان‌ها وجود دارد. اگر جایی هم آسفالت می‌شود به‌دلیل پایین بودن کیفیت مصالح و اجرای نامناسب آن، پس از مدت کوتاهی دچار عوارض زیادی می‌شود.

حال که آسفالت خیابان های شهر خرم آباد برای بودجه و اعتبار بلاتکلیف است انتظار می رود مسوولان اجرایی برای تامین این اعتبار اقدام اساسی را انجام دهند تا شهر خرم آباد از این وضعیت نامناسب آسفالت کوچه ها و خیابان ها خارج شود و رنگ و بویی تازه بخاطر فرارسیدن سال جدید بگیرد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها