آشنایی با سرور مجازی VPS

در این مطلب قصد داریم شما را با انواع VPS ( سرور مجازی ) آشنا سازیم.

آشنایی با سرور مجازی VPS

اولین گام برای داشتن یک وب سایت بعد از ثبت دامنه، انتخاب فضایی امن برای نگهداری اطلاعات شما است که سرعت بالایی داشته باشد و بتواند نیازهای شما را برطرف کند. در حال حاضر استفاده از فضای هاست و سرور مجازی در بین افراد طرفدار زیادی دارد. در این مقاله تفاوت هاست و سرور مجازی برای شما توضیح داده خواهد شد و در نهایت شما قادر خواهید بود بهترین انتخاب را داشته باشید.

سرور مجازی یا VPS چیست؟

یکی از مسائلی که افراد دارای کسب و کار اینترنتی با آن درگیر هستند، انتخاب نوع هاست یا میزبانی وب است. احتمالا شما هم در انتخاب از بین گزینه های پیشنهادی مختلف مانند سرور مجازی، هاست ابری یا لینوکس، سرگردان مانده اید و هیچ ایده ای ندارید که مزایا یا معایب هر یک چیست و کدام یک برای شما مناسب تر است. پس بگذارید ابتدا توضیح مختصری در مورد سرور بدهیم.

به زبان ساده اینطور باید گفت که سرور یک رایانه قدرتمند است که وظیفه بارگذاری داده ها و اطلاعات وب سایت شما را بر عهده دارد. زمانی که افرادی آدرس دامنه شما را جستجو می کنند، این سرور است که با فرستادن اطلاعات لازم برای مرورگر سبب نمایش سایت شما برای مخاطبین بالقوه شما می گردد. حال سرور مجازی ( به انگلیسی VPS که کوتاه شده Virtual Private Server و به معنای سرور مجازی است. ) به چه معناست؟

یک سرور مجازی، سروری است که مجهز به تکنولوژی مجازی سازی است و بدین وسیله می توانید به جای استفاده از چندین سخت افزار مستقل برای هر سرور، با بهره گیری از نرم افزار به شبیه سازی یک سخت افزار مستقل به چندین سرور روی آورده و به عبارتی آن را مجازی سازی نمایید. در این صورت است که می توانید روی یک سخت ‌افزار (یا سرور فیزیکی اختصاصی)، چند سرور جدا، با سیستم عامل مستقل و منابع مخصوص خودتان (CPU، RAM و سایر دیتاها) داشته باشید.

با داشتن یک VPS شما می توانید در کنار دیگر کاربران از این سرور فیزیکی استفاده کنید و در عین حال فضای امن و اختصاصی خودتان را داشته باشید. ضمن اینکه شما سرعت و امنیت مورد نیازتان را بدون دخالت سایر منابع خواهید داشت. VPS نسبت به هاست اشتراکی عملکردی سریع تر و قابل اعتماد تر دارد، ضمن اینکه ترافیک بالای مشترکین بر روی سایت شما تاثیری ندارد و مشکلی برای آن ایجاد نخواهد کرد. سرور مجازی نسبت به امکاناتی که برایتان به ارمغان می آورد، هزینه ای مقرون به صرفه داشته و به راحتی قابل ارتقا می باشد؛ یعنی اگر خواستید وب‌ سایت ‌شما را توسعه دهید، به ‌راحتی می ‌توانید RAM، CPU، پهنای باند و فضای ذخیره ‌سازی سرور مجازی خود را تا جایی که نیاز دارید بالاتر ببرید.

انواع سرور مجازی

سرورهای مجازی معمولا در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند، به عنوان مثال آنها را برحسب موقعیت جغرافیایی، نحوه مدیریت و یا نوع سیستم عامل تقسیم بندی می کنند که در ادامه شما را با هر یک از آنها آشنا می سازیم.

انواع سرور مجازی بر حسب نوع مدیریت( managed or unmanaged )

در این دسته بندی، سرورهای مجازی در یکی از دو دسته مدیریت شده یا مدیریت نشده جای می گیرند.

در سرور مجازی managed، مدیریت به شرکت ارائه‌ دهنده خدمات میزبانی وب سپرده شده و دیگر نیازی نیست که شما کاری انجام دهید. وظیفه این شرکت بررسی فنی سرور است تا کار شما توسط اسپم یا ویروس مختل نگردد؛ اگر هم مشکلی داشتید ( مثلا مشکل در نصب نرم ‌افزار) شرکت هاستینگ به شما در رفع مشکل کمک می کند

در سرورهای Unmanaged، کنترل و مدیریت سرور به دست خودتان می باشد و با وجود اینکه شرکت فروشنده VPS وظیفه فراهم کردن سخت ‌افزار و حفظ و نگهداری آن را دارد؛ اما این شما هستید که باید روی سرور نظارت داشته باشید، امنیت تان را تامین کنید و در یک کلام VPS را مدیریت کنید. توجه داشته باشید که با وجود اینکه هزینه سرور مجازی مدیریت شده در مقایسه با مدل دیگر بیشتر است؛ اما با خرید آن دیگر نیازی به صرف زمان طولانی برای مدیریت سرور نداشته و به طبع آن از دردسرهای آپدیت سیستم عامل و نگرانی در مورد امنیت سرور، راحت خواهید شد.

انواع سرور مجازی بر اساس سیستم عامل

حتما می دانید که در حوزه مدیریت سرور یا هاست، سیستم عامل های مختلفی وجود دارند که اگر بخواهیم یک دسته بندی کلی داشته باشیم، VPS ها در سه دسته ذیل قرار می گیرند:

لینوکس: VPS مجهز به سیستم عامل لینوکس را به نام سرور مجازی لینوکس می شناسند. در صورتی که سایت شما تحت زبان Php نوشته شده باشد، به یک سیستم عامل لینوکسی نیاز پیدا خواهید کرد. لینوکس یک سیستم عامل باز است، لذا شما می توانید برنامه ها و نرم افزار های بیشماری را نصب کنید و از انعطاف پذیری بالای آن لذت ببرید. گفتنی است که با توجه به وجود نسخه های مختلف لینوکس (مثل Ubuntu، CentOs و Mint)، شما می توانید بر اساس دانش فنی و تجربه خود، هر کدام را که دوست دارید نصب کنید، ضمن اینکه اگر بخواهید وب‌ سرویس‌ های Nginx، Apache و Litespeed را اجرا کنید، سرور لینوکسی به دردتان خواهد خورد. ویندوز: اگر سایت شما با زبان ‌های مایکروسافتی مانند NET نوشته شده باشد، سرور ویندوزی مناسب شما است. سرور های مجازی ویندوز با یک سیستم عامل ویندوزی تحت وب (همچون (RDP قابل مدیریت اند. به دلیل اینکه این نوع سرور رابط گرافیکی مشابه ویندوز دارد، کار با آن راحت تر از سرور لینوکس بوده و دیگر نیازی به کار کردن با خط فرمان ندارید. میکروتیک: میکروتیک شرکتی واقع در کشور لتونی می باشد که در حال حاضر به تولید تجهیزات مخابراتی مشغول است. سیستم عامل میکروتیک routerOS بر پایه لینوکس، از جمله مهمترین محصولات این شرکت بوده که قابلیت نصب بر روی کامپیوتر های خانگی و سرور را با هم دارد. این نوع سرور ها در نقش روتر و یا به منظور مسیریابی مورد استفاده قرار می گیرند. انواع VPS بر اساس موقعیت جغرافیایی

به طور کلی موقعیت جغرافیایی VPS ها، بر اساس دیتاسنتر آنها تشخیص داده می شود، برای نمونه اگر سروری بخرید که دیتاسنتر آن در ایران است (مثلا در دیتاسنترهای آسیاتک و پارس آنلاین)، در این صورت سرور مجازی‌ شما ایرانی است. یا اگر VPS شما هلندی باشد به احتمال زیاد در دیتاسنتر OVH در هلند قرار دارد. برای بقیه VPS های اروپایی، آلمانی و هلندی نیز همین مسئله صدق می کند و سرور مجازی هر کدام مرتبط با دیتاسنتر آن منطقه خواهد بود.

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که سرور مجازی مدل ایرانی بهتر است یا خارجی؟

سرور های داخل ایرانی به دلیل تاثیر فاصله شما با سرور ( بعد مسافتی ) سرعت بالاتری داشته و خریدشان نسبت به مدل خارجی نیاز به صرف هزینه کمتری می باشد. در مقابل سرور های داخلی به دلیل تحریم آی پی ایران، به برخی از نرم افزار های خارجی دسترسی نداشته و کیفیت پایین تری از شبکه را ارائه می دهند.

خرید سرور مجازی خارجی شما را از سه مزیت بهره مند می سازد که عبارتند از:

پهنای باند گسترده دسترسی به سخت افزار با کیفیت از لحاظ کمی به تعداد بیشتری از نرم افزار ها دسترسی داشته و امکانات به روز تری در اختیارتان قرار می گیرد.

همچنین به دلیل مسافت زیاد، احتمال دارد پینگ سرور بالا برود و سرعت سایتتان کند شود. قیمت بیشتر و نداشتن ثبات ( به دلیل به ثباتی قیمت ارز در ایران ) از دیگر معایب VPS خارجی است.

سرور اختصاصی و تفاوت آن با سرور مجازی

سرور اختصاصی شباهت زیادی به یک ویلای دربستی دارد؛ با اینکه هزینه زیادی نیازی برای این ویلا می پردازید اما در عوض منابع به طور کامل در اختیار شماست و هیچ چیز اشتراکی وجود ندارد. با خرید اختصاصی دیگر مشکل سرعت نداشته و امنیت بالایی را تجربه خواهید کرد. اگر در حال مدیریت یک کسب و کار بزرگ با ترافیک بسیار بالا هستید، سرور اختصاصی برای شما ساخته شده و استفاده از آن را شدیدا به شما توصیه می کنیم؛ در غیر این صورت همان سرور مجازی برای شما مناسب است.

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها