رقابت داغ زنان سوپراستار در اسکار ۲۰۲۱/ از کیت وینسلت تا سوفیا لورن

علیرغم آنکه پاندمی کرونا مانع اکران بسیاری از فیلم‌های مورد انتظار در سال گذشته میلادی شد اما اسکار ۲۰۲۱ در بخش بهترین بازیگر زن شاهد رقابت جذابی خواهد بود.

رقابت داغ زنان سوپراستار در اسکار ۲۰۲۱/ از کیت وینسلت تا سوفیا لورن

حتی در سالی با این اپیدمی عجیب هم ردیفی از هنرپیشگان را داریم که در رقابت برای جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن هستند. تا اینجا فیلم‌های "بلعیدن" با بازی هالی بِنت و "دستیار" با شرکت جولیا گارنر در نقش منشی که به او تعرض می‌شود روی سایت آکادمی قرار گرفته‌اند. جالب است که بیش از هر زمان دیگری، منتقدان نقش اصلی را در دیده شدن فیلم‌ها به‌صورت آنلاین برعهده داشته‌اند. در صدر فهرست سایت متاکریتیک، فیلم "هرگز بندرت گاهی همیشه" ساخته الیزابت هیتمن قرار دارد که در جشنواره‌های ساندنس و برلین هم جایزه برده است. سیدنی فلانیگان نقش دختر نوجوانی را ایفا می‌کند که در نیویورک امروزی و در تلاش است که از مخمصه‌ای خلاص شود. او جایزه بهترین بازیگر حلقه منتقدان فیلم نیویورک را برای این نقش‌آفرینی تأثیرگذار از آن خود کرد.

آنا تایلر جوی هم یکی از گزینه‌هاست. بازیگر جوان و جویای نامی که در "مد مکس" هم بازی کرده بود، امسال در اقتباسی از "اِما" رمانِ عاشقانه جین آستین ظاهر شده و البته نقش‌آفرینی حیرت‌انگیزش در سریال "گامبی وزیر" نتفلیکس هم بسیار مورد توجه قرار گرفته است. معمولاً فیلم‌هایی که در اوایل سال به اکران عمومی درمی‌آیند تا انتهای سال تا حدودی فراموش می‌شوند و کمتر به آنها پرداخته می‌شود. اما انگار امسال وضعیت فرق کرده است، بسیاری از تماشاگران فیلم‌ها را در خانه‌هایشان می‌بینند، سرنوشت بازگشایی دوباره سینماها هنوز معلوم نیست و از همه مهمتر اینکه ترکیب رأی دهندگان و اعضای آکادمی اسکار تغییر کرده است. خلاصه وضعیت طوری است که هیچکس نمی‌داند اوضاع چطور پیش خواهد رفت.

آنا تیلور جوی

جشنواره‌های پاییزی مثل همیشه نقش مهمی در کشف استعدادها داشته‌اند. ونسا کربی (بازیگر سریال "تاج") در جشنواره ونیز خیلی دیده شد و به‌خاطر فیلم "تکه‌های یک زن" جایزه بهترین بازیگر را به خانه برد. او نقش مادری را بازی می‌کند که در زایمانی خانگی نوزادش را از دست می‌دهد. راشل براسنان برنده جایزه اِمی هم در جشنواره AFI (مؤسسه فیلم امریکا) خوش درخشید. او از فیلم "خانم میزل شگفت‌انگیز" (۲۰۱۷) به تریلر جنایی دهه هفتادی "من زن تو هستم" ساخته جولیا هارت رسیده است. او در این فیلم نقش زنی پرشروشور را بازی می‌کند که شوهرش ترکش کرده و حالا باید با بچه‌ نورسیده‌اش برای بقا تلاش کند.

در سوی دیگر میدان، دسته‌ای از ستارگان مشهور را داریم که در انتظار بازگشت به رقابت اسکار هستند. سردسته آنها فرانسیس مک دورماند است، برنده دو اسکار که این بار در نقش زنی کم‌درآمد در فیلم جاده‌ای کلوئه ژائو ظاهر شده است. فیلم "آوارگان" تا اینجا برای او جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره تورنتو را داشته است که دستاوردهای کمی نیست.

سرزمین آواره ها

کیت وینسلت و سوارس رونان در نقش عشاق فیلم "آمونیت" به نوعی رقبای فرانسیس مک دورماند در اسکار محسوب می‌شوند. فیلم "آمونیت" که منتخب جشنواره کن بود در نهایت در جشنواره تورنتو برای اولین بار به نمایش درآمد. اگر بخواهیم فهرست پیشکسوت‌ها را تکمیل کنیم، باید از میشل فایفرهم نام ببریم که تا به حال سه بار نامزد جایزه اسکار شده است. فایفر با درام پاریسی "خروج فرانسوی" به صحنه آمده، فیلمی که در جشنواره فیلم نیویورک نقد و نظرات مثبتی را به‌دست آورد.

آمونیت - کیت وینسلت

به نظر می‌رسد امسال، سال نتفلیکس باشد. چهار تا از فیلم‌های جدید نتفلیکس هم بشدت کنجکاوی برانگیز هستند: ویولا دیویس که برای فیلم "حصارها" اسکار برده بود، در فیلمی اقتباسی از جورج سی ولف ظاهر شده به نام "بلک باتوم ما رینی". خانم مریل استریپ هم که به نوعی پیشکسوت اسکار محسوب می‌شود، در دو فیلم "مجلس رقص" موزیکالی به کارگردانی رایان مورفی و کمدی استیون سودربرگ یعنی "بگذار حرفشان را بزنند" حسابی گرد و خاک کرده است. سوفیا لورن، اسطوره‌ای از عصر سینمای کلاسیک هم که برای فیلم "دو زن" اسکار برده بود با درام هولوکاستی "زندگی در پیش‌رو" بازگشت شکوهمندانه‌ای داشته است.

سوفیا لورن

البته باید از اِمی آدامز نام ببریم که در نامزدی اسکار حق آب و گل دارد! (شش بار نامزدی) او در فیلم "مرثیه هیل بیلی" ساخته ران هاوارد شاه‌نقشی را از آن خود کرده است. کری مولیگان هم که برای فیلم "درس‌آموزی" نامزدی اسکار را تجربه کرده بود با جایزه انجمن منتقدان فیلم لس‌آنجلس یک پله خودش را بالا کشید. بازی او در فیلم "زنان جوان متعهد" در جشنواره ساندنس هم تحسین و تشویق بسیار برانگیخت.

و در آخر اینکه در فیلم "بلک باتوم مارینی" بازیگر دیگری هم هست به اسم آندرا دی که در فیلم "ایالات متحده علیه بیلی هالیدی" ساخته لی دانیلز نقش یک خواننده جاز واقعی را ایفا می‌کند که دیدنی است.

منبع: ایران

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها