کابوس‌مرگ در جاده‌های حادثه‌خیز ایلام/ نماینده ایلام: مسئولان مدام وعده می‌دهند

محورهای کوهستانی و نقاط حادثه خیز جاده های استان ایلام سالهاست به مشکل جدی تبدیل شده و تهدیدی برای جان مسافران محسوب می‌شود بطوری که جاده هایی نظیر مهران و ملکشاهی به قلتگاهی تبدیل شده است.

کابوس‌مرگ در جاده‌های حادثه‌خیز ایلام/ نماینده ایلام: مسئولان مدام وعده می‌دهند

مشکلات محورهای استان ایلام بحث امروز و دیروز نیست و با وجود تردد هزاران خودرو از این محورهای پرخطر تاکنون اقدام اساسی برای اصلاح جاده‌ها و رفع نقاط حادثه‌خیز صورت نگرفته است. وجود جاده‌هایی با ظرفیت و روسازی نامناسب و نا امن، شیب‌های تند و طولانی و همچنین لغزندگی سطح راه ها از جمله موارد حادثه آفرین در بخش ساخت و ساز جاده ای به شمار می روند.

در همین راستا مرکز پزشکی قانونی کشور آمار جان باختگان تصادفات جاده ای در ایلام در سال 98 را 153 فوتی اعلام کرده است که به تناسب جمعیت حدود 600 هزار نفری ایلام شاید کمی آمار نگران کننده ای باشد.

یعنی در یک سال 153 نفر در جاده های ایلام جان خود را از دست داده اند موضوعی که در کشورهای توسعه یافته آنرا بعنوان یک خسارت جبران ناپذیر یا فاجعه قلمداد می کنند.

ایلام به‌ عنوان استانی کوهستانی، دارای جاده‌های پر پیچ‌ و خم بسیار خطرناک و نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای نیازمند توجه ویژه مسئولان برای اصلاح این نقاط برای کاهش تصادفات جاده‌ای است.

مشکلات جاده ای استان همچنان به قوت خود باقی است

نماینده ایلام در شورای عالی استان‌ها در این باره اظهار داشت: مشکلات جاده ای در نقاط مختلف استان ایلام همچنان به قوت خود باقی است. البته اداره کل راهداری در سطح استان تاحدودی در این زمینه اقداماتی انجام داده ولی نه به این معنی که مشکلات جاده ای به طور کامل برطرف شده است.

بیگی: جاده ملکشاهی 20 کیلومتر است که هفته ای 3 الی 4 نفر در این جاده بر اثر تصادف جان خود را از دست می دهند. 20 کیلومتر جاده که 100 میلیارد تومان هم هزینه بازسازی آن نمی شود. جاده ملکشاهی خاکی است و نیازی به انفجار برای بازسازی ندارد.

اگر مسئولان همت و تلاش کنند اصلاح این جاده در مدت زمان 6 ماه به پایان می رسد.

مشکلات جاده ای 2 شهرستان حادثه خیز هنوز برطرف نشده است

حمدالله بیگی در ادامه به دو منطقه استان ایلام که از شرایط حادتری به لحاظ مشکلات جاده ای برخوردارند اشاره کرد و افزود: جاده شهرستان‌های ایوان و ملکشاهی اقداماتی شکل گرفته اما نه به این صورت که مشکلات جاده‌ای به طور اساسی برطرف شود. چند روزی ماشین آلات راه سازی در این مناطق مشغول به کار بودند اما مشکلات جاده ای را به شکل کامل برطرف نکردند.

روزی نسیت در این جاده تصادفی رخ ندهد

وی ادامه داد: جاده ملکشاهی دارای نقاط حادثه خیز بسیار زیادی است. متاسفانه طی روزهای گذشته هم شاهد تصادفات جاده ای در این منطقه بوده ایم. روزی نیست که در این مسیر تصادفی رخ ندهد و جان فرد یا افرادی گرفته نشود و خانواده ها به سوگ عزیزان شان ننشینند. چند روزی پیمانکاران در این جاده ها کار کردند اما نه شانه سازی، نه آسفالت و نه رفع نقاط حادثه خیز انجام شده است. مسئولان مدام وعده می‌دهند و عمل نمی کنند.

پروژه های نیمه کاره را به حال خود رها نکنند

بیگی گفت: مشکلات جاده‌ای استان از حدود 4 سال پیش مطرح است ولی تاکنون هیچ پروژه ای به صورت اساسی در راستای رفع مشکلات جاده ای عملیاتی نشده است. زمانی مسئولان می توانند ادعا کنند که قدمی را در راستای جاده سازی برداشته اند که مشکلات نقاط حادثه خیز را به طور کامل برطرف کنند نه اینکه پروژه‌ها را نیمه کاره بدون اعتبار و نظارت و پیگیری به حال خود رها کنند و بروند.

20 کیلومتر جاده ملکشاهی را در 6 ماه می توانند بازسازی کنند

عضو شورای عالی استان ها عنوان کرد: جاده ملکشاهی 20 کیلومتر است که هفته ای 3 الی 4 نفر در این جاده بر اثر تصادف جان خود را از دست می‌دهند. 20 کیلومتر جاده که 100 میلیارد تومان هم هزینه بازسازی آن نیست. جاده ملکشاهی خاکی است و نیازی به انفجار برای بازسازی ندارد. اگر مسئولان همت و تلاش کنند اصلاح این جاده در مدت زمان 6 ماه به پایان می رسد.

بیگی عنوان کرد: جاده ملکشاهی نیاز به 4 بانده شدن دارد چرا که مسیر دوم اربعین است و البته به نظرم مسیر اصلی اربعین محسوب می شود. فکر الان را نکنید که کرونا هست؛ احتمال دارد تا سال آینده مسیر اربعین و کربلا باز شود و زوار اربعین از این مسیر عبور کنند.

سرهنگ رضا همتی‌زاده، رئیس پلیس راهور استان ایلام نیز گفت: نقاط حادثه خیز استان سهم 60 درصدی در تصادفات دارند و کاهش این سهم نیازمند اصلاح و ایمن سازی نقاط حادثه ساز جاده‌ای است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام نیز در این باره اظهار داشت: با توجه به اعتباری که در اختیار داشتیم در مورد حذف نقاط حادثه خیز در دستور کار قرار گرفت. متولی جاده های اصلی اداره راه و شهرسازی است و ما نیز با توجه به وظایفی که داریم بیشتر نقاط زودبازده را جزو اولویت کاری‌مان از جمله نصب تابلو علائم، نصب نیوجرسی و چراغ چشمک زن قرار داده ایم.

چهار بانده کردن جاده ایوان در دست اجرا است

نورالله دلخواه ادامه داد: چهاربانده کردن جاده "ایوان" به "حاجی حاضر" را در دستور کار قرار داده ایم. یکی از نقاطی که بسیار حادثه خیز است به صورت 2 باند رفت و 2 باند برگشت توسط پیمانکار در حال اجرا است. تاکنون این پروژه 40 درصد پیشرفت داشته است. همچنین روکش آسفالت در این جاده انجام شده و حداقل تاکنون 20 کیلومتر برای ایمن سازی جاده های این شهرستان اقدامات اصلاحی انجام شده است.

دلخواه: استان ایلام یک استان کوهستانی است و توپوگرافی خاصی دارد به همین دلیل هزینه واحد ساخت راه و ایمن سازی مسیر نسبت به استان های دیگر 3 الی 4 برابر بیشتر است.
وی عنوان کرد: در شهرستان ایوان نیز پروژه ساخت تونل "قلاجه" را داریم که تقریبا به بهره برداری رسیده و جزو پروژه هایی است که در ایوان صورت گرفت. ورودی شهرستان ایوان نیز نیوجرسی هایی نصب و جاده جدا سازی شده است و کارهای ایمن سازی آن رو به پایان است.

کمبود اعتبار داریم

دلخواه تصریح کرد: نصب نیوجرسی در مسیر ایلام به مهران نیز انجام شده است. در حوزه راه و شهرسازی پروژه هایی از جمله چهار بانده کردن مسیر مهران به ایلام در دست اقدام است و سه پیمانکار در این مسیر مشغول به کار هستند.

مابقی مسیرها در استان توسط تعدادی پیمانکار مشغول به کارند. موضوعی که هم اکنون در بخش راه سازی مطرح شده کمبود اعتبارات است ولی با این وجود اقدامات خوبی در حال انجام است. با وجودی که پیمانکاران مطالباتی حدودا 70 میلیارد تومانی دارند ولی هنوز پروژه‌ها را تعطیل نکرده‌ایم.

وی اضافه کرد: در جاده ملکشاهی به مهران 5 کیلومتر از این جاده در دستور کار قرار دارد. تاکنون با ماشین آلات اداره حمل و نقل جاده ای از خود ایلام به ملکشاهی حدود 4 نقطه حادثه خیز اصلاح و پیچ های جاده ای که مشکل دید داشتند را ایمن سازی و خط کشی های این جاده را به طور کامل انجام دادیم.

پروژه پل "بانرحمان" رو به پایان است

دلخواه عنوان کرد: حدودا 10 کیلومتر از جاده ملکشاهی را روکش آسفالت کرده ایم. همچنین در سالجاری اقداماتی در زمینه ایمن سازی جاده ای انجام شده است. عملیات بازسازی پل "بانرحمان" نیز در این شهرستان رو به پایان است.

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای ایلام ادامه داد: اگر اعتبارات تامین شود ما چند برابر آن تعهد کاری در بحث بازسازی و مرمت جاده ها را در سطح استان انجام می دهیم تا مشکلات حل شود. استان ایلام یک استان کوهستانی است و توپوگرافی خاصی دارد. هزینه واحد ساخت راه و ایمن‌سازی مسیر نسبت به استان‌های دیگر 3 الی 4 برابر بیشتر است.

منبع: ایلنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها