دولت روحانی در انتخابات ۱۴۰۰ از چه کسی پشتیبانی می‌کند؟

در بازار داغ اخبار و شایعه‌های انتخاباتی برخی منابع از اعلام حمایت دولت از چهره‌هایی خاص از نوبخت و واعظی تا آذری‌جهرمی، ظریف و این روز‌ها لاریجانی، می‌گویند.

دولت روحانی در انتخابات ۱۴۰۰ از چه کسی پشتیبانی می‌کند؟
برخی حتی تا آنجا پیش رفتند که گفتند روحانی با نامزدی نوبخت از سوی حزب اعتدال و توسعه مخالفت کرده و بر اعلام حمایت از لاریجانی تاکید کرده است.
برخی نمایندگان مجلس نیز برخی اقدامات دولت از جمله لایحه بودجه و مخالفت با برخی مصوبات مجلس را انتخاباتی می‌دانند. اما آیا دولت به انتخابات ۱۴۰۰ چشم دوخته است؟ آیا نزاع دولت و مجلس به انتخابات کشیده خواهد؟ چهره‌های مورد حمایت دولت کیستند و کدام‌یک شانس بیشتری دارند؟
حزب اعتدال و توسعه، فعالیت انتخاباتی دولت را پیش می‌برد
علی صوفی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این باره گفت: چون دولت، منتسب به حزب اعتدال و توسعه است و اعضای این حزب در سطوح بالای دولتی از فرصت پیش‌آمده برای کادرسازی و تقویت حزب اعتدال و توسعه استفاده کردند بنابراین دولت در جریان انتخابات آینده مانند انتخابات گذشته جهت‌گیری خواهد داشت و از کاندیدای مشخصی حمایت می‌کند.

وی افزود: با توجه به خصلتی که از این دولت تا الان می‌شناسم طبعاً دولت این کار را خواهد. البته دولت به‌عنوان حزب اعتدال و توسعه، چون دولت که حق ورود در انتخابات را ندارد و فقط مجری انتخابات است و به لحاظ سیاسی نمی‌تواند جهت‌گیری کند. اما این‌که آیا دولت به اجماع اصلاح‌طلبان خواهد پیوست یا خود به‌تنهایی از کاندیدایی خاص حمایت می‌کند موضوعی است که بعداً مشخص خواهد شد. تا الان حزب اعتدال و توسعه در جلسات نهاد‌های اجماع‌ساز اصلاح‌طلب حضور نیافته است و فقط در انتخابات ۹۴ با شعسا در حمایت از فهرست امید همراهی کرد. اما در مجلس از فهرست امید جدا شد. الان هم این حزب، در میان ۳۲ حزب اصلاح‌طلب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیست؛ بنابراین از این جرگه خارج است.

نزاع دولت و مجلس به انتخابات کشیده خواهد شد
از نظر صوفی همچنین با توجه به این‌که مجلس وابسته به جریان رقیب آقای روحانی است و شعار انتخاباتی این جریان مقابله با این دولت و حتی استیضاح رییس جمهور بوده قطعا نزاع میان دولت و مجلس به انتخابات هم کشیده خواهد شد. وی در این باره اظهار کرد: نمایندگان تمام تلاش خود را خواهند کرد که به هر وسیله‌ای بتوانند نقش دولت را در انتخابات به حداقل برسانند یا صفر کنند.

این فعال سیاسی با اشاره به اهداف انتخاباتی برخی مصوبات مجلس بیان کرد: به محض این‌که با پیروزی بایدن، امید برای مذاکره در کشور ایجاد شد مجلس دست به کار شد. چون این مسئله به رفع تحریم‌ها و به زندگی روزمره و معیشت مردم ارتباط دارد پس طبعاً نقطه امید مردم است. این امید را هم کسانی می‌توانند جامعه عمل بپوشانند که اولاً معتقد به مذاکره باشند. دوم فن مذاکره بلد باشند که این را عملاً دولت احمدی‌نژاد نداشت. اما دولت آقای روحانی در کنار ضعف‌هایش در سیاست داخلی، در سیاست خارجی بویژه در مذاکرات هسته‌ای درخشید و توانست حمایت مقام معظم رهبری و مجلس را جلب کند. بنابراین، چون دولت آقای روحانی از یک طرف وابسته به حزب اعتدال و توسعه و از طرفی هم جریان اصلاح‌طلب است و این قابلیت‌ها را از خودش نشان داده پس این‌ها هنوز نقطه امید مردم هستند. همین باعث نگرانی نمایندگان مجلس و اصولگرایان شده است.

صوفی در همین راستا معتقد است مجلس و اصولگرایان همه تلاش خود را برای ممانعت از مذاکره توسط دولت روحانی انجام دادند، اما تابه‌حال نتیجه نگرفتند و هر بار با مواضع رهبر انقلاب مواجه شدند که نشان از اعتماد ایشان به همین دولت برای ادامه مذاکره داشت. او اظهارات رهبر انقلاب درباره رفع تحریم‌ها را جواب آن‌ها دانست و افزود: اما آن‌ها باز هم دست برنمی‌دارند و علی‌رغم ادعای ولایت‌مداری به دلیل منافع خود از ولایت‌مداری هم عدول خواهند کرد.

ظریف شانس بیشتری دارد
وی درباره چهره‌های مورد نظر دولت در انتخابات ۱۴۰۰ با اشاره به نوبخت، واعظی، لاریجانی و ظریف عنوان کرد: این‌که دولت یا هر حزبی، چه نظری در مورد نامزد‌ها داشته باشد یک طرف قضیه است باید دید مردم چه کسانی را می‌پسندند. بالاخره کسی که معرفی می‌شود باید قابل اعتماد مردم باشد و مردم به صداقت، درست‌کاری و پاک‌دستی‌اش ایمان داشته باشند و در دوران مسئولیت، هم مردم از او کارآیی دیده باشند. بر این مبنا، اگر دولت نیرو‌های خودش را معرفی کند درحالی‌که دولت با محوریت برخی از این چهره‌ها از نظر مردم ناکارآمد است طبعاً مردم آن کاندیدا را انتخاب نخواهند کرد.

او با بیان این‌که ظریف شانس بیشتری نسبت به دیگر نیرو‌های دولت دارد افزود: آقای ظریف به دلیل این‌که در سیاست خارجی قابلیت خودش را نشان داده و مسائل داخلی ربطی به ایشان نداشته شانس دارد به ویژه حالا که مسائل بین‌المللی هم حائز اهمیت است. برای همین هم از یک‌سال پیش تا الان جناح رقیب پروژه تخریبش را آغاز کرده است. اما آقای ظریف می‌گوید نمی‌خواهم نامزد شوم. از سویی هم این‌که یک نفر تخصصی داشته باشد تا جامعیت لازم برای ریاست جمهوری، دو مسئله است. باید دید آیا آقای ظریف اساساً این قابلیت را در خود می‌بینند؛ آن هم با توجه به این‌که حجم وسیعی از کار‌های رئیس جمهور به سیاست داخلی مربوط است نه سیاست خارجی.
صوفی درباره حمایت دولت از لاریجانی هم ادامه داد: ایشان هم که در مجلس بوده و نارضایتی مردم در شرایط فعلی متوجه مجلس، دولت و کل حاکمیت است. حزب اعتدال و توسعه اگر می‌خواهد روی ایشان سرمایه‌گذاری کند باید این را در نظر بگیرد آیا او کسی است که مورد اقبال عمومی مردم قرار می‌گیرد؛این تعیین‌کننده است.

منبع: فرارو

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • ارسلان
    0

    متاسفانه از هرکس حمایت کند در انتخابات رای نمیاره !!! عملکرد بسیار بد دولت تدبیر وامید وبیچاره وفقیر کردن مردم وسهامداران از افتخارات دولت تدبیر وامید هست

  • علی بابا
    0

    خب معلوم از قشر ضعیف مایه میزارن قشر ضعیف چه کسانی هستن بیکاران معلولین مستاجرین معلمین پرستاران روستائیان کشاورزان عشایرین بازنشستگان مستمری بگیران حاشیه نشینان شهرهای بزرگ بیمارانی که اسیر از کارافتادگیهایشان در کمیسیون های پزشکی تامین اجتماعی هستن ، تو این هشت سال پدر همه اینا را هم در آوردن باز هم میخوان برن سراغ اینا پولدارها به اینا رای نمیدن نیازی ندارن به رای دادن هیهات هیهات با تشکر از خبر فوری ،

  • 3
    0

    مگه قراره رای بدیم ؟!

  • کاربر ناشناس
    0

    متاسفانه اگر روحانی کسی را حمایت کند منفور ترین کاندید می شود و بطور کلی از نظر مردم قابل اعتماد نیست بخصوصا اگر جناح منفور اصلاح طلب باشد که جایش مشخص است

    نظرات شما -
    • به کار بر ناشناس
      0

      منفور مزدور باباته ساندیس خور کاسه لیس تحریم

  • حمید
    0

    از هرکس حمایت کند اورا با خاک یکسان خواهد کرد روحانی جایگاه شهروندی هم ندارد

  • ماکان غلامی
    0

    فقط سعید محمد

  • معراج
    0

    فقط سردار سعید محمد

  • آریا
    0

    هرکسی رو این روحانی بگه ،به اون رای نمیدیم

  • عباسی
    0

    باید خدمتتون عرض کنم تنها دولتی که به وعدههایش عمل نکرد و در مذاکرات خوب عمل نکرد و همه ای زحمات دولت قبل و دانشمندان هسته ای عزیز را به باد داد و چیزی عملا نصیب کشور و ملت نشد دولت شیخ حسن بود با دیپلماسی ضعیفش ،زمانی که در دولت احمدی نژاد به مرحله ای توافق رسیدن که تا بیست درصد غنی سازی داشته باشیم و هیچ یک از سایتهای هسته ای پملپ و تعطیل نشود ،کدام خائینی در مجلس و کمیسیون امنیت ملی موافقت نکردن ،بلکه این پیروزی بنام دولت احمدی نژاد ثبت گردد ،خائنین را به ملت معرفی کنید و ادرس اشتباه به ملت ندهید ،در انتخابات سال آینده یا دکتر احمدی نژاد یا هیچ‌ احدی ،تنها کسی که به کشور و ملت خیانت نکرد و شبانه روز به کشور و ملت خدمت کرد فقط دولت دکتر احمدی نژاد بود که هزاران بار از طرف رهبریه عزیز مورد تعریف و تمجید قرار گرفت بقول ایشون ،پای به پای شما دیدون سخت است و خداوند به شما انرژی مضاعفی داده است یا احمدی نژاد یا هیچ احدی ،شعار ملت ایران است

  • سعید
    0

    واقعا خجالت نمیکشید حرف انتخابات رو میزنید؟؟؟ شما برای من کارگر که ماهی۲۶۰۰حقوق میگیرم و همش جلو زن وبچه ام شرمنده ام نون شبمون رو به زور میخریم چیکارکردید؟؟؟؟ جز گرونی تخم مرغ و گوشت و بنزین و..... آیا اینها تقصیر آمریکاست؟ جمع کنید انتخابات چی اخه دیگه خسته شدیم

  • کاربر
    0

    خوبه که از هرکسی حمایت کنه به همون نباید رای داد

  • سهراب
    0

    این دولت از هرکسی هم حمایت بکنه مورد اعتماد مردم نیستن تا اینجا هم اگر حمایت های رهبری از دولت روحانی نبود فکر کنم با فشار مردم به مجلس رئیس دولت استیضاح شده بود مردم از فشار اقتصادی خسته شدن با یارانه ۱۰۰تومانی مگه میشه مملکتو اداره کرد به هر حال چند ماه دیگه پایان کار این دولت است با شعار دادن وعده وعید دادن به مردم نمیشه کشورو اداره کرد تا زمانی که این مسؤلین بیسواد پشت میزها هستن روزگار ملت همینه درست نمیشه اگر هم پای صندوق های رای میرویم به احترام شهداست وبه احترام رهبر بزرگوار است یا حسین ع ،

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها