آیا واکسن چینی کرونا واقعا 73 عارضه جانبی دارد؟

پستی اخیرا در شبکه های اجتماعی چین منتشر شده است که می گوید راهنمای استفاده واکسن کرونای تولید شرکت چینی «سینوفارم» دقت کافی ندارد.

آیا واکسن چینی کرونا واقعا 73 عارضه جانبی دارد؟

پستی اخیرا در شبکه های اجتماعی چین منتشر شده است که می گوید راهنمای استفاده واکسن کرونای تولید شرکت چینی «سینوفارم» دقت کافی ندارد و احتمال باعث سوء تفاهم درباره ایمنی واکسن تولید این شرکت می شود. اما باید توجه داشت که این پست شبکه های اجتماعی صرفا برای انتقاد از بی دقتی در راهنمای استفاده از واکسن چینی سینوفارم منتشر شده و ارتباطی با ایمنی و عملکرد خود واکسن ندارد. این امر باعث شد برخی رسانه ها و عوامل خارجی به دشمنی با واکسن های چینی کرونا بپردازند. آنها سعی کردند با بازی با کلمات، جنگ روانی و پنهان کردن اطلاعات کلیدی، واکسن های چینی را به عنوان «پرعوارض ترین واکسن های دنیا» جلوه بدهند.

این گزارش های جعلی علیه واکسن چینی کرونا وارد شبکه های اجتماعی ایران نیز شده است. با نگاهی به این مطالب که در برخی شبکه های اجتماعی ایران در حال دست به دست شدن است در می یابیم که این نوع گزارش ها به منظور سیاهنمایی علیه چین چگونه شکل گرفته و رد و بدل می شوند.

ابتدا به واقعیت های این رویداد نگاهی بیاندازیم. آقای «تائو لینا» که به گزارش «گلوبال تایمز» یکی از کارمندان مرکز کنترل بیماری های شانگهای بود، در پستی در شبکه های اجتماعی درباره راهنمای استفاده واکسن کرونای تولید شرکت سینوفارم نوشت: چگونگی هشدار درباره "73 عارضه جانبی احتمالی" واکسن در این راهنمای استفاده به اندازه کافی مناسب و دقیق نیست و احتمالا باعث سوءبرداشت درباره ایمنی این نوع واکسن چینی می شود.

حقیقت این است که 73 نوع عارضه جانبی احتمالی اشاره شده در این راهنمای استفاده فقط یادآوری درباره عوارض جانبی احتمالی واکسن است و بدان معنا نیست که این واکسن در آزمایشات بالینی چنین عوارض جانبی داشته است. ذکر این نکته در واقع عمل به یکی از مقررات ثابت راهنمای استفاده از دارو در چین است که توسط سازمان غذا و داروی چین تعیین شده و هدف آن این است که دریافت کنندگان واکسن از اطلاعات کامل درباره آن آگاه شوند؛ این در حالی است که برخی از عوارض جانبی مورد اشاره احتمالا هیچ وقت اتفاق نیافتد.

اما برخی رسانه های خارجی با مشاهده این راهنمای استفاده که با هدف آگاهی فرد دریافت کننده واکسن تذکر داده شده است آن را با هدف سیاهنمایی، به این صورت تحریف کردند که «واکسن چین 73 نوع عوارض جانبی دارد و خطرناکترین واکسن کرونای دنیا است.»

آن چه مسلم است این است که این رسانه ها در گزارش های خود یک موضع پیش‌فرض دارند و با بازی با کلمات و پنهان کردن برخی از اطلاعات کلیدی و مهم، سعی دارند تا مخاطبان را به پذیرش این موضع یپش‌فرض متقاعد سازند.

با نگاهی منصفانه می توان دریافت این گزارش ها بیانگر واقعیت نیستند. همانطور که همه ما می دانیم، واکسن کرونای تولید شرکت چینی سینوفارم از نوع واکسن ویروس تضعیف شده و نوعی واکسن ایمن تر با عوارض جانبی کمتر از نوع mRNA متعلق به شرکت فایزر است. اینها معلومات عمومی پزشکی که با یک جستجوی ساده در اینترنت در دسترس است.

در واقع، واکسنmRNA شرکت فایزر در جریان آزمایشات بالینی خود چندین بار عوارض جانبی جدی را شان داده بودند و این رویدادها نیز در گزارش رسانه ها پوشش داده شده است.

تازه ترین مورد عارضه شدید و منجر به مرگ واکسن فایزر را که رسانه ها به آن پرداختند مربوط به دکتر «گرگوری مایکل» است که در 18 دسامبر 2020 (28 آذر) اولین دوز فایزر را در ایالت فلوریدا دریافت کرد و سه روز بعد جوش های قرمز رنگ روی دست و پاهایش ظاهر شد. این پزشک 56 ساله آمریکایی با افت شدید پلاکت خون روبرو شد و به دلیل ITP شدید در بخش آی سی یو بستری شد و نهایتا جان خود را از دست داد.

اما شرکت فایزر علی رغم اصرار «هایدی نکلمان» همسر پزشک آمریکایی مبنی بر علت مرگ وی به دلیل تزریق واکسن فایزر اعلام کرد این رویداد ارتباطی به واکسن این شرکت ندارد.

نکته ای که قابل توجه است این است که در حال حاضر، آقای تائو لینا صرفا از بی دقتی راهنمای استفاده واکسن چینی انتقاد کرده است که می توانیم مقایسه و تمایز واکشن رسانه ها به این دو رویداد را به وضوح مشاهده کنیم. به عبارت دیگر این رسانه ها از عوارض جانبی واکسن فایزر که تعداد آن اندک هم نیست به راحتی گذشتند و آن را طبیعی خواندند اما وقتی به "راهنمای استفاده واکسن سینوفارم" رسیدند جنجال به پا کردند.

در این نوع پوشش خبری می بینیم که برخی رسانه ها با گذاشتن عینک بدبینی، بی صبرانه منتظر بروز مشکل واکسن چینی کرونا هستند!

چین تنها کشوری است که قول داده واکسن کرونای خود را به عنوان یک محصول عمومی به جهان مخصوصا کشورهای در حال توسعه عرضه کند، در حالی که شرکت فایزر و سایر شرکت های داروسازی غربی فقط سهمیه اندکی از ظرفیت تولید خود را به کشورهای در حال توسعه اختصاص داده اند.

با توجه به الزامات ذخیره سازی و حمل و نقل بسیار مناسب و قیمت ارزان و ایمنی بیشتر واکسن های چینی، آنها احتمالا واکسنه ای امیدوارکننده تری برای نیازمندان کشورهای در حال توسعه خواهند بود. در حقیقت، بیش از 10 کشور از جمله امارات و بحرین استفاده از واکسن های چین را کاملاً تأیید کرده و دولت و متخصصان پزشکی آن کشورها نیز از عملکرد واکسن های چینی راضی هستند.

منبع: رادیو بین المللی چین

71

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • مهدی
    0

    بله یادتان رفته چقدر مواد فاسد از چین وارد کردید .داروی خوب تو ایران ممنوع شده تحمیل شده به مردم

  • ناشناس
    0

    نه به همه واکسنها

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها