صندلی‌های پُرِ تاکسی‌هایی که کرونا حریف آن‌ها نشد

تکمیل ظرفیت تاکسی‌های گردشی و شخصی در روز‌های کرونایی

افراد در صف مانده, بدون توجه به این که برخی از اتومبیل‌ها بیش از ظرفیت مجاز مسافر سوار کرده‌اند. برخی از مسافران و رانندگان ماسک به صورت ندارند، کرونا را پشت گوش انداخته و برای سوار شدن از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کردند.

تکمیل ظرفیت تاکسی‌های گردشی و شخصی در روز‌های کرونایی

هوای سرد و آلوده، نفس‌های شهر را به تنگ آورده بود و به فاصله چند قدم، مسافران متعددی منتظر تاکسی‌هایی بودند که آن‌ها را هر چه زودتر به مقصد خود برسانند.

یکی هر چند دقیقه یک بار به صفحه ساعت خود نگاه می‌کرد و این پا و آن پا کردن دیگری حاکی از عجله داشتنش بود و هر قدر عقربه‌های ساعت به شروع زمان کاری افراد نزدیک‌تر می‌شد، تعداد بیشتری در طلب رسیدن تاکسی بودند تا جایی که برای آن‌ها زرد و سبز بودن یا رنگ دیگر داشتن آن تفاوتی نداشت و رسیدن به مقصد، تنها هدف اصلی آن‌ها بود.

افراد در صف مانده, بدون توجه به این که برخی از اتومبیل‌ها بیش از ظرفیت مجاز مسافر سوار کرده‌اند و از همه نگران کننده‌تر برخی از مسافران و حتی خود رانندگان ماسک به صورت ندارند، کرونا و خطرات ناشی از آن را پشت گوش انداخته و برای سوار شدن از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کردند.

قصه کرونا و اجرا یا عدم اجرای آیین نامه‌های بهداشتی و شلوغی و تراکم جمعیت در ناوگان حمل و نقل عمومی قصه‌ای تکراری است که تا مدتی دیگر یک ساله می‌شود، اما در میان تمامی باید‌ها و نباید‌ها و قانون و نقض قانون‌های صورت گرفته، نبود و یا کمبود تاکسی در برخی از خطوط شهری پایتخت و فعالیت برخی از اتومبیل‌های شخصی به صورت گردشی و رعایت نکردن موارد بهداشتی برخی از رانندگان و مسافران بالاخص در ساعات اولیه صبح و ساعات پایانی شب و در آستانه اعمال محدودیت‌های شبانه، معضلی است که این روز‌ها به وفور مشاهده می‌شود تا جایی که حتی با وجود اعتراض برخی از مسافران مبنی بر سوار کردن بیش از ظرفیت مجاز این اتومبیل‌ها و رعایت نکردن موارد بهداشتی در آن‌ها که به شیوع هرچه بیشتر کرونا دامن می‌زند، اما این موضوع هنوز مغفول مانده است.

در روز‌های پایانی سال گذشته و در اوج فراگیری کرونا، محدود شدن ظرفیت جا به جایی مسافران تاکسی در پایتخت و کلانشهرها، یکی از تیتر‌هایی بود که در رسانه‌های مختلف بازتاب گسترده‌ای داشت که به دنبال آن، مدیر عامل وقت سازمان تاکسیرانی شهر تهران اظهار کرد: برای حفظ سلامت رانندگان و مسافران این ناوگان در برابر شیوع ویروس کرونا، ظرفیت جا به جایی مسافر در برخی از خطوط را محدود کرده ایم.

لزوم‌ اعمال محدودیت سرویس دهی ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت

وی بیان کرد: شرایط پیچیده اجتماعی در پی بروز این ویروس در کشور ایجاد شده و با کاهش مسافران سطح درآمد حدود ۱۰۰ هزار راننده کاهش یافته است.

قنادان مدیر عامل وقت سازمان تاکسیرانی شهر تهران تصریح کرد: ما ناگزیر به اجرای برخی محدودیت‌ها به دلیل رعایت اصول بهداشتی هستیم و در برخی خطوط تاکسیرانی، رانندگان مجاز به سوار کردن همزمان ۳ مسافر هستند و در تلاشیم که برای همه خطوط این موضوع را اجرایی کنیم.

وی در خصوص اقدام‌های این سازمان برای مقابله با ویروس کرونا گفت: در نخستین جلسه در ستاد مدیریت بحران موضوع بحث و آموزش خودمراقبتی بین رانندگان تاکسی مدنظر قرار گرفت و دستورالعمل موردنیاز در این زمینه تهیه و به تأیید وزارت بهداشت رسید.

مدتی پیش بود که مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور از ابتلای بیش از ۱۰۰۰ نفر راننده تاکسی به کرونا و جان باختن ۹۱ نفر به دلیل این ویروس خبر داد.

مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور اظهار کرد: به دنبال تشدید کرونا، اجرای طرح الزام فاصله‌گذاری اجتماعی و سلامت محیط کار در ناوگان تاکسیرانی شهری کشور برای رانندگان تاکسی و مسافران اجرا شد.

وی بیان کرد: با وجود اینکه رانندگان تاکسی در بیشتر موارد از ماسک و دستکش استفاده می‌کنند، اما در صورتی که از ماسک استفاده نکنند با آن‌ها برخورد خواهد شد و توسط بازرسان تاکسیرانی و کمیته انظباطی به این تخلف رسیدگی می‌شود.

ناوگان حمل و نقل عمومی به اندازه خطوط توسعه نیافته است‌مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: رسیدگی در کمیته انظباطی از تذکر شروع می‌شود و همچنین متناسب با تخلف، این کمیته می‌تواند با تکرار آن، جرایم مالی متناسب با نظر کمیته را پیش بینی کند.

ضامنی ادامه داد: تأکید بر این است که مسافران تاکسی نیز از ماسک استفاده کنند، زیرا رانندگان تاکسی از اقشار در معرض خطر هستند و مسافران برای حفظ سلامتی خود و دیگران از ماسک استفاده کنند تا چرخه استفاده از ماسک کامل باشد و شاهد مشکلات کمتری در این خصوص باشیم.

وی افزود: به طور کلی، بازرسان تاکسیرانی مکلف هستند در زمینه عملکرد رانندگان تاکسی در خدمات رسانی، نظارت و بازرسی داشته باشند و در این زمینه هم گشت‌هایی داریم که این کار را انجام می‌دهند، اما اکنون به دلیل همه گیری ویروس کرونا و مقابله با آن، تمرکز این گشت‌ها و بازرسی‌ها بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور خاطرنشان کرد: مواردی که باید رعایت شود از طریق شهرداری‌ها به رانندگان اعلام شده و در ادامه با ارائه روش‌های آموزشی و پیامکی به رانندگان تأکید خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها