وزیر صمت:

هرگز منع صادراتی نداشته ایم/ موافق قیمت گذاری دستوری نیستم

وزیر صمت گفت: هرگز منع صادراتی نداشته ایم و نخواهیم داشت، برخی از بخشنامه ها مربوط به گذشته است و بنده به هیچ وجه موافق قیمت گذاری دستوری نبوده و نیستم.

هرگز منع صادراتی نداشته ایم/ موافق قیمت گذاری دستوری نیستم

علیرضا رزم حسینی امروز در مراسم روز ملی صادرات اظهار داشت: از ۱۱ آبان ماه میانگین واردات روزانه ما از ۹۵ هزار تن به ۱۰۱ هزار تن و حتی تا ۳۸۰ هزار تن رسیده است که عمده این محصولات مربوط به مواد اولیه و کالاهای ضروری بوده است. این موضوع نشان داد که تسهیل گری می‌تواند اتفاق مبارکی در اقتصاد کشور باشد.

وزیر صمت افزود: مصوبه تکمیلی را به دولت ارجاع دادیم و قرار بود دیروز بررسی شود که وقت نشد اما طی این هفته یا هفته آتی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: از ۲۲ آبان ماه که مصوبه ۱۷۷ دولت اجرا شد ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در سامانه جامع تجارت ثبت پرونده شد و از این میزان ۳ میلیارد دلار ثبت سفارش نهایی شده است. تا پایان سال حتماً افزایش صادرات خواهیم داشت و این کسری ۱.۶ میلیارد دلاری در تراز تجاری کاهش خواهد یافت.

رزم حسینی با بیان اینکه تا امروز از صدور بخشنامه‌های خلق الساعه جلوگیری کرده ایم و سعی کرده ایم سیاست‌های کشور برای فعالان اقتصادی باثبات تر باشد، گفت: ما در وزارت صمت بنگاه خبرپراکنی نداریم و امیدواریم اعتبار رسانه‌ای در کشور زیر سوال نبرود و شفاف سازی و اطلاع رسانی به موقع انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال حذف امضاهای طلایی و امتیازات ویژه هستیم، تصریح کرد: هرگز منع صادراتی نداشته ایم و نخواهیم داشت، برخی از بخشنامه‌ها مربوط به گذشته است. بنده از روزی که به وزارت صمت آمدم به هیچ وجه موافق قیمت گذاری دستوری نبوده ام و نیستم، حتی در موضوع ارز نیز موافق قیمت گذاری دستوری نیستم.

رزم حسینی گفت: در مورد فولاد بخشنامه‌ای در زمان سرپرست قبلی وزارت صمت به ستاد اقتصادی دولت فرستاده شده بود و ما آن بخشنامه را دنبال می‌کنیم. در بورس‌های مختلف دنیا نیز برای محصولات یک قیمت پایه تعیین می‌کنند و سقف آزاد است. وزارت صمت سهم عمده‌ای در بازار سرمایه دارد و ما مدافع سهامداران خرد بازار سرمایه هستیم.

وی افزود: شرکت‌های فولادی به دلیل افزایش نرخ ارز صادرات خوبی داشته اند و امیدوارم در این مدت کوتاهی که بنده در وزارت صمت هستم، با کمک دولت و شخص رئیس جمهوری بتوانیم قدمی هر چند کوچک در جهت افزایش صادرات برداریم.

وی یادآور شد: فرصت خدمت من در این دوره در وزارت صمت کوتاه است و لذا فرصت برای اینکه این وزارتخانه پیر و با ساختار بی انگیزه را تبدیل به یک سازمان نوپا، کوچک و کم کارمند کنم در این فرصت کوچک به هیچ وجه امکان پذیر نیست، اما سعی کردیم که در این دوره کوتاه سعی کردیم، با همکاری و تعامل با رئیس بانک مرکزی اقداماتی مختصر در مورد رفع تعهد ارزی و رفع اتهام از پرونده‌های صادرکنندگان شریف و متعهد انجام شود که خوشبختانه امروز مجاز شدند که ارز خودشان را یا در سامانه نیما عرضه کنند یا به عنوان واردات از محل صادرات رفع تعهد ارزی کنند و در سامانه جامع تجارت این اقدامات در حال اجرا است.

منبع: مهر

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها