آیا عرضه تخم مرغ فله از بهمن ماه ممنوع خواهد شد؟

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت:قرار بود که از ابتدای بهمن ماه عرضه تخم مرغ به بازار تنها به صورت بسته بندی شده باشد ولی با افزایش قیمت، این نگرانی پیش آمد که ممکن است بسته بندی هزینه اضافی تحمیل کند.

آیا عرضه تخم مرغ فله از بهمن ماه ممنوع خواهد شد؟

چندی پیش اعلام کرد که براساس بخشنامه مشترک میان سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت از اول بهمن ماه عرضه تخم مرغ به بازار فقط به صورت بسته بندی خواهد بود. وی همچنین بسته بندی کردن و شناسنامه دار کردن تخم مرغ و جلوگیری از ورود تخم مرغ فله به بازار را راهی برای کنترل قیمت تخم مرغ و جلوگیری از چندنرخی شدن آن دانست.

البته دیری نگذشت که این خبر با واکنشی از سوی جهادکشاورزی مواجه شد و معاون امور دام این وزارتخانه اعلام کرد که عرضه تخم مرغ به صورت بسته بندی هنوز به قطعیت نرسیده و بعید است این موضوع در زمان ذکر شده عملی شود.

در این راستا و در پاسخ به این سوال که آیا بالاخره از ابتدای بهمن ماه عرضه تخم فله ممنوع می شود یا خیر سید بهمن نقیبی_معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشورگفت: آن چیزی که به عنوان بسته بندی تخم مرغ عنوان می کنیم در حقیقت یک حلقه ای از زنجیره بزرگی به نام سند "برنامه ملی ارتقای کیفیت بهداشتی و تضمین سلامت تخم مرغ" است. این سند سال گذشته تدوین و رونمایی شد و بندهای مختلفی نیز دارد. برای مثال در یکی از بندهای این سند ذکر شده که بایستی بر روی تخم مرغ تولید شده تاریخ تولید، تاریخ انقضا و نام شرکت تولید کننده درج شود تا مردم امکان کنترل داشته باشند.

وی ادامه داد:در این سند همچنین ذکر شده که تخم مرغ بایستی در زنجیره سرد توزیع شود. زیرا تخم مرغ یک فرآورده خام دامی است و اگر در محیط نامناسب قرار بگیرد فاسد می شود و از بین می رود.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی اضافه کرد: یکی از اقدامات نهایی در این سند عرضه تخم مرغ به شکل بسته بندی بود. وقتی صحبت از بسته بندی می شود تصور براین است که تخم مرغ ها در بسته های ۶ تایی ۹ تایی یا بیشتر در داخل جعبه های طلقی قرار گرفته اند. اما در این سند انواع بسته بندی در نظر گرفته شده است. یعنی حتی تخم مرغ های شیرینک پک شده در شانه های ۲۰ یا ۳۰ عددی هم بسته بندی محسوب می شوند.

وی تصریح کرد: تصور براین بود که می توان فاز نهایی این سند ملی را از ابتدای بهمن ماه اجرایی کرد. اما شرایط به گونه ای پیش رفت که الزام آن امکانپذیر نشد. شیوع بیماری آنفولانزا و تاثیر آن بر تولید و نبود زیرساخت در برخی مناطق از جمله دلایل این موضوع بود و از طرفی این نگرانی نیز پیش آمده که شاید با عرضه تخم مرغ به شکل بسته بندی تحمیل قیمت صورت گیرد. بنابراین تصمیم براین شد که با گذر از این شرایط و رسیدن به شرایط عادی فاز انتهایی این زنجیره عملیاتی شود.

نقیبی با بیان اینکه الزام برای عرضه تخم مرغ به صورت بسته بندی لغو شد ولی به شکل ایجابی و تشویقی قابل پیگیری است، گفت: شرکت هایی که تخم مرغ های بسته بندی شده با رعایت قیمت مصوب سازمان حمایت عرضه کنند، مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

وی در پایان گفت: امیدواریم در سال آینده وارد فضایی شویم که عمده تخم مرغ کشور به صورت بسته بندی در خرده فروشی ها و در یخچال به مردم عرضه شود.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    در شرایط کنونی هر گونه دست کاری در عرضه تخم مرغ فقط به ضرر مصرف کننده است اصل رو ول کردن به ظاهر ش چسبیدن تخم مرغها را در همان مرغداری شستشو وبه همین صورت باید پخش شود نمونه شیر که کیسه اش هر روز آب می ود وکوچک تر میشود وهر کارخانه یک وزن برایش تعیین میکند واستاندارد در این میان مرده است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها