گزارش اختصاصی خبر فوری از نشست خبری رییس و اعضای شورای شهر اهواز

قرارگاه خاتم، نقطه امیدی برای رفع مشکلات فاضلاب اهواز/تذکر به موقع شورای شهر نسبت به معضل آبگرفتگی معابر

رئیس شورای شهر اهواز با اشاره به سیل فروردین 98، اظهار کرد: حدود 10 سال بود که با بحران خشکسالی مواجه بودیم، اما در نهایت توانستیم این بحران را تا حدودی کنترل کنیم و نزدیک به 60 کیلومتر سیل بند احداث شد.

قرارگاه خاتم، نقطه امیدی برای رفع مشکلات فاضلاب اهواز/تذکر به موقع شورای شهر نسبت به معضل آبگرفتگی معابر

به گزارش خبرنگار خبر فوری از اهواز ؛ رئیس شورای شهر اهواز در نشست خبری که با حضور پنج نفر از اعضا با موضوع کمیته آب های سطحی شورای اسلامی کلانشهر اهواز برگزار شد با اشاره به سیل فروردین 98، اظهار کرد: حدود 10 سال بود که با بحران خشکسالی مواجه بودیم و آمادگی لازم را در مواجهه با چنین سیلاب بی سابقه ای را نداشتیم اما در نهایت توانستیم این بحران را تا حدودی کنترل کنیم و نزدیک به 60 کیلومتر سیل بند احداث شد.


عبدالزهرا سنواتی افزود: اولین جلسه شورای شهر اهواز درخصوص پیش بینی بارندگی های سال 98 را در 15 مهر 98 برگزار کردیم و دوماه بعد از تشکیل جلسه، شاهد بارندگی بالای 70 میلیمتر در 25 آذر 98 بودیم. در واقع قبل از وقوع بارندگی هشدار های لازم را دادیم و جلسات بسیاری در سال 98 نیز برگزار شد.


سنواتی بیان کرد: تمام جلساتی که به صورت هفتگی برگزار می شد منجر به در نظر گرفتن یک برنامه تحت عنوان طرح ضربتی فی مابین آبفا و شهرداری اهواز با نظارت شورای شهر شد.


رئیس شورای شهر اهواز با بیان اینکه اعضای شورا کاملا برای اجرای صد درصدی این طرح علیرغم ممانعت هایی که وجود داشت مصمم بودند، گفت: شورا در نهایت موفق به اجرای 70 درصد این طرح تا به امروز شد و باید بگویم که اگر این طرح کاملا اجرا می شد شاید امروز هم شاهد آبگرفتی ها نبودیم.


وی ادامه داد: طرح اضطراری دفع آبهای سطحی در 21 بهمن 98 در صد و هفتمین جلسه شورای شهر اهواز مصوب شد وپس از آن کارگروه دفع آبهای سطحی برگزار شد.


آبگرفتگی معابر زخم کهنه ای که هربار سر باز می کند


مهران باباپور نائب رئیس شورای شهر اهواز مشکل دفع آبهای سطحی و فاضلاب را زخم کهنه ای برشمرد و گفت: این معضل کهنه باعث شد که دولت و مقام معظم رهبری نسبت به رفع آن به طور جد ورود کنند، در شهرداری اهواز طی ده سال گذشته به طور میانگین سالانه 2و نیم اعتبار برای دفع آبهای سطحی اختصاص داده شد.


وی گفت: شورای شهر اهواز به دلیل اینکه بتواند به وظیفه ذاتی خود عمل کند کمیته ای تحت عنوان دفع آبهای سطحی تشکیل داد و با برگزاری جلسات مختلف با مسئولان مربوطه پیگیر موضوع آبگرفتی معابر تا به امروز بوده است، از ابتدا هدف این کمیته کاهش میزان خسارات و مدت زمان آبگرفتی معابر بود.


باباپور عنوان کرد: شورای پنجم از ابتدا تا به امروز دغدغه فاضلاب و آبهای سطحی را داشته است، در سال جاری بالغ بر 90 میلیارد ریال در بحث آبهای سطحی کلانشهر اهواز هزینه شد و نیاز به یک عزم ملی است تا این مسئله به طور کامل مرتفع شود.

از پاسکاری و شانه خالی کردن دست برداریم


محمد جعفر فلسفی عضو شورای شهر اهواز با اشاره به معضل فاضلاب و آبگرفتگی معابر، بیان کرد: باید گفت اقداماتی که جهت رفع بالازدگی فاضلاب انجام می شود متناسب با حجم فاضلاب نیست، وقتی که به طور جد وارد مسئله فاضلاب شدیم دیدیم که برخی از ایستگاههای پمپاژ دچار مشکل اساسی هستند و موضوع خیلی جدی تر از آن است که فکرش را می کنیم.


وی ادامه داد: از ابتدای سال 96 موضوع توجه به مسئله فاضلاب را در اولویت کار خود قرار دادیم و می دانستیم که شبکه دفع آبهای سطحی فرسوده و پاسخگوی آبهای سطحی نیست.


فلسفی با اشاره به طرح جامع شورای شهر در جهت موضوع دفع آب های سطحی عنوان کرد: شورا نسبت به اجرای طرح جامع بسیار دقیق وارد شد و کسی را که طرح جامع را در سال 87 آماده کرده بود را از تهران دعوت کردیم و بیش از سه جلسه با حضور آن شخص، شورا و آبفا برگزار شد و این طرح کاملا بررسی شد.


عضو شورای شهر اهواز با اشاره به فرسودگی خروجی های فاضلاب بیان کرد: در خروجی فاضلاب از ایستگاههای پمپاژ به شدت دچار مشکل هستیم و اخیرا خروجی قلعه چنعان دچار ریزش شده و آثار آن در دیگر مناطق کاملا مشهود است.


وی افزود: تا زمانی که ایستگاه پمپاژ جدید احداث نشود همچنان دچار مشکل خواهیم بود. اگر هزار تا کار در نقاط شهر انجام دهیم همه اینها به یک خروجی منتهی می شود که نباید نقطه ای نگاه کنیم و نگاه فنی داشته باشیم از پاسکاری و باید شانه خالی کردن دست برداریم.


قرارگاه خاتم، نقطه امیدی برای رفع مشکل فاضلاب اهواز


محمدرضا ایزدی عضو شورای شهر اهواز ، این کلانشهر را فاقد شبکه دفع آبهای سطحی دانست و بیان کرد: اهواز شبکه ای تحت عنوان دفع آبهای سطحی نداشته و ندارد، و همه آبهای سطحی اخیر از همان شبکه دفع فاضلاب دفع شده است.


وی ادامه داد: طی سالهای گذشته باید به این فکر می کردیم که پس از خشکسالی به دوره ترسالی خواهیم رسید اما متاسفانه لایروبی که باید در سنوات گذشته صورت می گرفت انجام نشده است.


عضو شورای شهر اهواز تصریح کرد: عمر برخی از شبکه های فاضلاب کلانشهر اهواز از چهل سال می گذرد و جمعیت این شهر تا به امروز سه برابر شده است و این ایستگاهها عمرشان را سپری کرده اند، می بایست به شبکه ای که پاسخگوی جمعیت فعلی باشد تبدیل شوند.


ایزدی عنوان کرد: درست است که شبکه دفع آبهای سطحی نداریم اما به این معنا نیست که شهرداری در این خصوص وظیفه ای ندارد و باید دوش به دوش شرکت آبفا نسبت به مسئله آبگرفتی حرکت می کرد و اگر هزینه ای که در یک سال اخیر شده است در گذشته انجام می شد قطعا شاهد معضل آبگرفتگی با این شدت نبودیم.


وی اذعان کرد: به دلیل تلاقی آب و فاضلاب مردم برخی از نقاط این کلانشهر دچار بیمار روده ای شدند و شکایت های بسیاری توسط بهداشت در این خصوص شد. اما متاسفانه توجه ای نشد.


ایزدی بیان داشت: حکم بدوی که اکنون دادگاه برای برخی از مدیران استان صادر کرده است نقطه امیدی برای مردم است و سرفصلی است برای اینکه اگر ثابت شد مدیری در حیطه وظایف کاری خود کوتاهی کرده است باید پاسخگو باشد.


عضو شورای شهر اهواز گفت: برای توسعه شبکه دفع آبهای سطحی نیاز به هزینه های بسیار است که شورا به تنهایی از پس این هزینه ها بر نمی آید و نیاز به عزم ملی است، همچنین نمایندگان مجلس می توانند کمک شایانی در این راستا داشته باشند.


ایزدی بیان داشت: با توجه به تفاهم نامه آبفا با قرارگاه خاتم الانبیا بنا است طی دوسال آینده مشکلات مربوط به شبکه فاضلاب کلانشهر اهواز حل شود و اگر این تفاهم نامه نبود همه اقدامات ما تنها یک مسکن بود و مشکلات به صورت اساسی حل نمی شد.


پاسکاری بیمارگونه دستگاههای اجرایی نسبت به رفع آبگرفتگی معابر

حجت الاسلام جاسم موسی پور عضو شورای شهر اهواز اظهار کرد: هرآنچه که یک شورا می توانست در زمینه آبهای سطحی انجام دهد شورای پنجم در قالب وظایف تعریف شده انجام داده است.


وی با اشاره به آبگرفتگی معابر در سال گذشته بیان کرد: این مسئله ناشی از پاسکاری بیمارگونه و طولانی بین دستگاههای اجرایی مربوطه بود و راهکار آن بود که شورا از شواری شهرداری بودن خارج شود و به شورای شهر تبدیل شود و تقسیم کار منظم بین این دستگاهها انجام بگیرد.


موسی پور بیان کرد: بر اساس توانایی داخلی و بضاعت حداقلی می شود آبگرفتگی هفت روزه را به دو روز کاهش داد با طرح ضربتی که زمان اجرای آن سه ماه بود توانستیم این مسئله را تا حدودی کنترل کنیم. اما تخلفاتی هم در این زمان صورت گرفت و دستگاهها در تاریخ مقرر ورود نکردند.


عضو شورای شهر اهواز عنوان کرد: اگر به اندازه اقداماتی که امسال نسبت به مسئله مهم آبگرفتگی معابر انجام شد در سالهای قبل توجه می شد شاهد مشکلات امروز نبودیم.

قبل از وقوع این آبگرفتگی‌ها، در سطح شهر فریاد زدم

در ادامه، فتح‌الله حاجتی عضو شورای شهر اهواز نیز اظهار کرد: شورای شهر، نهادی نظارتی است و نه اجرایی؛ تذکرات لازم برای پیشگیری از وقوع آبگرفتگی‌ها را به شهرداری و آبفا گوشزد کردیم و بر اجرای طرح ضربتی دفع آب‌های سطحی نیز تاکید شد.

وی افزود: امیدواریم مسئولان آنچه در توان دارند برای رفع مشکلات خوزستان به کار بگیرند.

حاجتی بیان کرد: قبل از وقوع این آبگرفتگی‌ها، در سطح شهر فریاد زدم اما شرکت آبفا از من شکایت کرد. هر چند با ارائه مستندات لازم تبرئه شدم اما مشکلات آب و فاضلاب اهواز حل نشد و همچنان ادامه دارد.

74

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • رضا
    0

    پول باشد همه شرکتهای خصوصی و دولتی ان را انجام میدهند اگر برای رضای خدا و کشور هر کس کار کرد گفتن دارد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها