عضو هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت مجلس دهم درخصوص کاندیداتوری نظامیان:

امام (ره) هیچ مخالفتی با کاندیداتوری تیمسار مدنی نکرد/ پوتین از کا‌گ‌ب آمد و رئیس‌جمهور شد

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت مجلس دهم گفت: کاندیداتوری چهره‌های نظامی در همه جای دنیا امری عرف و معمول است.

امام (ره) هیچ مخالفتی با کاندیداتوری تیمسار مدنی نکرد/ پوتین از کا‌گ‌ب آمد و رئیس‌جمهور شد

یکی از استدلال‌های مخالفان کاندیداتوری نظامیان در عرصه ریاست‌جمهوری موضع‌گیری امام خمینی (ره) نسبت به این موضوع است. آنها تاکید دارند که بنیان‌گذار انقلاب اسلامی نظامیان را از ورود به عرصه سیاسی منع کرده است. با وجود این، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم که سال‌ها به عنوان پزشک و البته عضو نیروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالیت کرده است، نظر متفاوتی در این باره دارد.

محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم، در این باره گفت: اینکه چه کسی از چه گروهی بیاید و کاندیدا شود باید موضوعی آزاد باشد؛ به این معنی که باید اجازه دهیم همه کسانی که این توانایی را در خود می‌بینند و شرایط قیدشده در قانون را دارند وارد فاز رقابت انتخاباتی شوند.

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم درباره موضوع کاندیداتوری نظامیان برای انتخابات ریاست‌جمهوری توضیح داد: توجه داشته باشید که در جمهوری اسلامی در نخستین دور انتخابات ریاست‌جمهوری، تیمسار مدنی کاندیدای انتخابات شد و حتی میزان آرای او بعد از بنی‌صدر - که با بیشترین رای رئیس جمهور شد - قرار گرفت.

او ادامه داد: بنابراین این ادعا که امام (ره) نظامیان را از ورود به عرصه کاندیداتوری منع کرده بودند صحت ندارد چرا که می‌بینیم در دور اول انتخابات تیمسار مدنی در عرصه رقابت حاضر بوده است.

جمالی نوبندگانی حضور نظامیان در عرصه رقابت‌های ریاست‌جمهوری را در همه دنیا امری معمول و متعارف خواند و گفت: در آمریکا آقای مک‌کین که از نظامیان آمریکاست کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شد و کالین پاول که نظامی بود وزیر خارجه بوده و در انتخابات هم رقابت کرد.

او خاطرنشان کرد: این حساسیت ایجاد کردن‌ها در شرایط کنونی چندان جالب نیست. باید ببینیم چه کسانی می‌توانند مدیر باشند. کاندیداها باید فارغ از نظامی بودن یا نبودن یا سابقه آن مورد توجه و ارزیابی قرار گیرند.

جمالی نوبندگانی با اشاره به سابقه حضور محسن رضایی، محمدباقر قالیباف و علی شمخانی در عرصه رقابت‌های ریاست‌جمهوری توضیح داد: مانور دادن روی لفظ «رئیس‌جمهور نظامی» کار درستی نیست چون کسی که رئیس‌جمهور شود در صدر کار اجرایی قرار گرفته و دیگر نمی‌توان گفت نظامی است!

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در پایان گفت: پوتین رئیس کاگ‌ب بوده و اکنون سال‌هاست که رئیس‌جمهور است. این سیستم در همه جای دنیا معمول است و نباید در کشور ما هم حساسیت بیش از حد روی آن ایجاد کرد.

منبع: اعتمادآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • صبا
    0

    کو گوش شنوا اینا از نظامی میترسن چون اگر اون بیاد و عملکردش از اینها بهتر باشه دزدی و بی کفایتی اینها ثابت میشه برای مردم ودیگر در هیچ جریان سیاسی این کشور حرفشون برای مردم خریدار نداره

    نظرات شما -
    • ش
      0

      شهرداری تهران دست نظامیان بود با آن همه فساد

  • ح م د
    0

    مهم نیست طرف نظامی باشه ، سیاسی باشه یا هر عنوان دیگه. رئیس جمهور باید شخصی با ایمان ، خداترس ، پیگیر ، جدی ، عملیاتی ، شجاع ، مردم دوست و متناسب با شرایط روز حاکم بر کشور باشد. دوباره نزدیک انتخابات میشیم و ترور شخصیت ها شروع میشه. این تیتر هم درآمدی است برای نشانه گرفتن آقای قالیباف در صورت اعلام کاندیداتور 1400

  • دایاباق
    0

    سلام عزیزم . اگر لطفا اجازت میفرمایین . مردم الانه مردم سال 2021 برای خودشون خودشون تصمیم بگیرن . ما کاری به نظرا تشما بزرگواران نداریم . کاری نداریم کی چی گفته و کی گفته .

  • همشهری
    0

    اینهمه سیاسیون گند زدند . حالا کنار بروند و اجازه بدهند شبه نظامیانی که کارنامه اجرایی و عملیاتی دارند یک دوره مدیریت را بدست گیرند . مطمئن باشید کمتر از سیاسیون دوتابعیتی و مال اندوز گند خواهند زد . سیاستمداری که بچه اش تو آمریکااست برای ما کاری نمی کنه . اجازه بدهیم نظامیان چهارچوب اقتصادی و اجتماعی را مرمت کنند .

  • دلباز
    0

    برادر من، هییت ریسه نظامی الان مجلس چکار کرده که ریس جمهور نظامی میخواهید بیاورید، کار به کاردان باید سپرده شود. علت این روز مملکت را در همین واگذاری کار به نااهل میتوان یافت

  • رای؟
    0

    رای بی رای قبلا یکنفرازتندروها اننصاب شده مگرمردم را اسکول گیراوردی بیخودی بریم رای بدیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها