رژیم جدید «سبز مدیترانه ای» چیست؟

سالهاست که رژیم غذایی مدیترانه‌ای مورد توجه متخصصان حوزه بهداشت و درمان قرار گرفته است، اکنون یک نسخه جدید و سبزتر رژیم غذایی مدیترانه‌ای معرفی شده است که گوشت قرمز را حذف می کند و پروتئین گیاهی را جایگزین آن می‌کند.

رژیم جدید «سبز مدیترانه ای» چیست؟

محققان می‌گویند یک رژیم جدید سبز مدیترانه‌ای برای شما حتی از رژیم سنتی مدیترانه‌ای عادی و سنتی نیز سالم‌تر است.

کارشناسان می‌گویند پروتئین‌های گیاهی مزایای بیشتری برای سلامتی دارند که شامل ویژگی‌های ضد التهابی است. این اطلاعات طبق یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله قلب مطرح شده است. محققان می‌گویند، افرادی که مقادیر بیشتری پروتئین گیاهی و مقدا کمتری گوشت قرمز مصرف می‌کنند، سلامت قلبی عروقی و سوخت و ساز بدن خود را افزایش می‌دهند.

محققان به طور تصادفی ۲۹۴ فرد کم تحرک با چاقی متوسط (که به عنوان BMI ۳۱ تعریف می‌شود) را در سه گروه غذایی قرار دادند. اکثریت قابل توجه شرکت کنندگان مرد بودند. میانگین سنی آن‌ها ۵۱ سال بود. گروه اول راهنمایی‌هایی در مورد تقویت فعالیت بدنی و رهنمود‌های اساسی برای دستیابی به یک رژیم غذایی سالم دریافت کردند.

گروه دوم نیز همان راهنمایی فعالیت بدنی به علاوه مشاوره پیروی از رژیم غذایی سنتی مدیترانه‌ای با محدودیت کالری را دریافت کردند. منوی آن‌ها کم کربوهیدرات و سرشار از سبزیجات و مرغ و ماهی جایگزین گوشت قرمز بود. گروه سوم همه موارد فوق را به اضافه ۳ تا ۴ فنجان چای سبز و همچنین ۲۸ گرم گردو در روز دریافت کردند.

نویسندگان این مطالعه در یک بیانیه مطبوعاتی گفتند که یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد محدود کردن مصرف گوشت قرمز می‌تواند در افزایش سلامت عمومی افراد موثر باشد. افزون بر این ها، دور کمر افرادی که رژیم سبز داشتند به طور متوسط ۸.۶ سانتی متر، افرادی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای معمولی داشتند، ۶.۸ سانتی متر و افرادی که رژیم غذایی عادی داشتند نیز ۴.۳ سانتی متر کاهش یافت.

شرکت کنندگان پیرو رژیم‌های غذایی سبز مدیترانه‌ای همچنین از مزایای سلامتی بیشتری برخوردار شدند که شامل کاهش فشار خون دیاستولیک، کاهش قند خون و کاهش التهاب می‌شود. رژیم غذایی مدیترانه‌ای در حال حاضر به دلیل پتانسیل آن در کاهش خطر بیماری‌های قلبی و همچنین سکته مغزی، دیابت، چاقی و برخی سرطان‌ها شناخته شده است.

منبع: انتخاب

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها