۱۸۰۰ حلقه چاه کشاورزی فعال در قلعه‌گنج شناسایی شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان با بیان اینکه یکهزار و ۸۰۰ حلقه چاه کشاورزی فعال در قلعه‌گنج وجود دارد گفت: با توجه به اهمیت معیشت مردم، چاه‌های کشاورزی غیرمجازی که فعال هستند پلمب نمی‌شوند.

۱۸۰۰ حلقه چاه کشاورزی فعال در قلعه‌گنج شناسایی شد

علی رشیدی تعداد چاه‌های غیرفعال قلعه‌گنج را یکهزار حلقه اعلام کرد و افزود: همچنین ۸۰۰ حلقه چاه کشاورزی در این شهرستان دارای فُرم شماره یک هستند و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی پروانه‌دار شدن این چاه‌ها را پیگیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه طبق مقررات، چاه‌های فرم پنج و چاه‌های غیرمجاز باید پُر شوند اما با توجه به شرایط موجود فقط چاه‌هایی که تاثیری بر معیشت خانوارها ندارند و چندین سال است که رهاسازی شده‌اند را مسدود می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان اظهار داشت: باتوجه به پیگیری و مکاتبه‌ای که با وزارت نیرو انجام داده‌ایم امیدوار هستیم مشکل مجوز چاه‌های کشاورزی قلعه‌گنج و سایر مناطق جنوب این استان به زودی حل شود.

وی ادامه داد: اقدامات اولیه برای حل این مشکل انجام شده و مشکلات اداری موجود در استان کرمان رفع شده و منتظر اعلام نتیجه از سوی وزارت نیرو هستیم که احتمالا طی یکی دو ماه آینده نتیجه حاصل شود.

رشیدی در زمینه مطالبه کشاورزان نسبت به رهاسازی آب از سد جیرفت نیز بیان داشت: سال گذشته در سه نوبت آب سد جیرفت رها شد لذا رهاسازی آب سد به این بستگی دارد که چقدر ذخیره آب داشته باشیم.

وی ادامه داد: امیدواریم بارندگی‌های خوبی در پیش داشته باشیم تا بتوانیم آب سد جیرفت را رهاسازی کنیم.

وی گفت: به دلیل بارش‌های سال گذشته ۲۰ مترمکعب بر ثانیه آب در رودخانه جاری است و بازکردن دریچه‌های سد در سال آبی جدید بستگی به میزان بارندگی‌ها دارد.

طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، به چاه‌های کشاورزی که قبل از سال ۷۵ حفر شده بودند فرم شماره یک اختصاص داده شده است اما این چاه‌ها هنوز پروانه بهره‌برداری دائم دریافت نکرده‌اند. به سایر چاه‌هایی که بعد از این تاریخ حفر شده است نیز چاه‌های فُرم شماره یک می‌گویند.

سد ۳۳۶ میلیون متر مکعبی جیرفت نیز یکی از سدهای بزرگ، پیشرفته و یک سد بتنی ۲ قوسی است که ارتفاع آن از پی ۱۳۴ متر و درازای تاج آن ۲۷۷ متر است.

به گفته مسوولان، به طور میانگین در طول هفته، بیش از سه هزار و ۶۰۰ لیتر بر ثانیه آب از سد ۳۳۶ میلیون متر مکعبی جیرفت خارج می شود.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها