امکان استفاده از تلسکوپ FAST در سراسر جهان فراهم شد

رصدخانه نجوم ملی چین اعلام کرد که امکان استفاده از تلسکوپ FAST برای تمامی دانشمندان دنیا از ماه آوریل امکان پذیر است.

امکان استفاده از تلسکوپ FAST در سراسر جهان فراهم شد

طبق اعلام یکی از منابع رسمی خبری کشور چین، این کشور از اوایل ماه آوریل استفاده از تلسکوپ ۵۰۰ متری خود را برای جامعه منجمان جهان، امکان پذیر خواهد کرد. این تلسکوپ Fast نام دارد و بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی کروی جهان خواهد بود که برای ردیابی اهداف پر انرژی در فضا مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این خبرگزاری اعلام کرده است که دانشمندان خارجی می‌توانند درخواست استفاده خود برای استفاده از تلسکوپ Fast را در وب سایت رصدخانه نجوم ملی چین ثبت کنند و پس از بررسی توسط تیم پشتیبانی سایت، امکان استفاده برای آن‌ها فراهم خواهد شد.

تلسکوپ Fast به طور رسمی در ژانویه سال ۲۰۲۰ مورد استفاده قرار گرفت و تاکنون به وسیله این تلسکوپ حدود ۲۴۰ پالسار تصویربرداری شده است. یکی از مهم‌ترین تصویر‌های گرفته شده توسط این تلسکوپ به خوشه ستاره‌ای Messier که از ۹۲ ستاره تشکیل شده است مربوط می‌شود و بر اساس اطلاعات موجود ستاره‌های موجود در این خوشه ستاره‌ای از سرعت بسیار بالایی بهره می‌برند که توانایی چرخش با سرعت ۳۱۶ دور در ثانیه به دور خود را دارند.

 تلسکوپ FAST استفاده از تلسکوپ FAST به جای تلسوپ Arecibo

تسلکوپ SkyEye یا همان FAST یکی از تلسکوپ‌های فوق العاده کاربردی در دنیای نجوم و مطالعه فضا است و انتظار می‌رود بتواند جای تلسکوپ رصدخانه Arecibo که در پورتوریکو نصب شده بود را بگیرد. گفتنی است که تلسکوپ Arecibo به دستور بنیاد ملی علوم آمریکا از رده خارج اعلام شده است، اما در حال حاضر برخی افراد بر این باورند که پورتوریکو امکان باز سازی یا ساخت این تلسکوپ را دارد و برای انجام این کار حدود ۸ میلیون دلار سرمایه کنار گذاشته است.

با این حال باید منتظر بود و دید که تلسکوپ FAST امکان خدمات رسانی همزمان به منجمان سراسر دنیا را خواهد داشت یا قرار است خدمات رسانی آن به چند کشور محدود شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها