فرقه نصیریه را بشناسید/ شیعه یا مشرک؛ آیا علویان معتقدند امام علی(ع) مقام خدایی دارد؟

خود علویان معتقدند که علی‌رغم توجه به مقام علی بن ابی‌طالب (ع) اما آنها هرگز مقام ربوبیت و خلقت جهان را به حضرت علی (ع) نداده اند.

فرقه نصیریه را بشناسید/ شیعه یا مشرک؛ آیا علویان معتقدند امام علی(ع) مقام خدایی دارد؟

درباره فرقه نصيريه ديدگاه‌های مختلف و متعارضی بيان شده است. عدّه‌ای اين فرقه را از غالی‌گران و منحرفین دانسته و برخی دیگر نیز آنان را از گروه‌های شیعه دانسته اند.

در مورد نام این فرقه نیز بحث زیاد است. برخی نصیریه را از پيروان "محمّد بن نصير نميري" دانسته‌ برخی دیگر نیز "نصیر" را خادم و شاگرد حضرت علی (ع) دانسته‌اند.

برخی مورخان اسلامی معتقدند که پیروان نصیریه امامان معصوم ـ عليهم السّلام ـ را خدا دانسته و به تناسخ و حلال بودن محارم اعتقاد دارند و برخی دیگر هم نصیریه را بری از این تهمت‌ها دانسته و معتقدند آنها چنین عقایدی ندارند.

همچنین برخی از مورخان اسلامی معتقدند رهبر فرقه نصیریه در دوره غیبت صغری، ادعای بابیت و سفارت امام زمان(عج) کرده است. بر اساس این ادعا، ابن نصیر مدعی شده بود محمد بن عثمان دومین نائب از نواب اربعه امام زمان است. این اقدام وی موجب شد از حلقه نزدیکان امام منع شود. همچنین برخی می‌گویند ابن نصیر پس از مطرود شدن، ادعای نبوت و الوهیت کرده و معتقد به تناسخ شده است.

با این حال، برخی این عقاید را مربوط به گذشته دانسته و معتقدند نصیریه امروز چنین اعتقادی ندارند. طبق گفته این افراد، امروزه كساني از نصيريه که در سوريه و لبنان زندگي ‌مي‌كنند، خود را شيعه دوازده امامي دانسته و خود را "علويّون" معرفي كرده و موارد بالا مثل تناسخ و غلو را ردّ كرده و اعتقادات شيعه اماميّه را كاملاً قبول داشته و مي‌گويند: محمد بن نصير نميري، رئيس فرقه نميريه بوده و در ميان نصيريه و علويّون فقط عدّة‌ كمي غلو كرده‌ و ائمه را خدا دانسته و به تناسخ اعتقاد داشته اند.

سرگذشت تلخ علویون مدیترانه

طبق اخبار رسیده، پس از ابن نصیر، "محمد بن جندب" جانشین وی شد. اطلاعات تاریخی در مورد او موجود نیست. بعد از ابن جندب نیز "محمد جنان جنبلانی" که بعدها طریقت جنبلانیه را در تصوف پایه گذاری کرد جانشین وی شد.

جنبلانی به مصر سفر کرد و در آنجا با "حسین بن حمدان خصیبی"، فرد تاریخ ساز فرقه نصیریه، آشنا شده و او را به شاگردی پذیرفت. خصیبی پس از وفات جنبلانی در سال ۲۸۷ هجری قمری در عراق، جانشین وی و زعیم علویان شد.

خصیبی از عراق به حلب رفته و در دوره "سیف الدوله حمدانی" دعوت خود را ادامه داد. خصیبی توانست با آمیختن آموزه‎های نصیری با تصوف و همچنین با حمایت دولت حمدانی به ویژه سیف‎الدوله پایه‎های نصیریه را در شام تثیبت کرده و به طور کلی انتقال نصیریه از عراق به مناطق شمالی شام را فراهم کند.

حمدانیان در اواخر قرن سوم هجری و تمام قرن چهارم هجری با مرکزیت موصل و در ادامه حلب در شام حکومت کردند. حمدانیان دولتی شیعی و امامی مذهب بودند که نقش مهمی در نشر تشیع در شام داشتند. رویکرد شیعی "سیف الدوله حمدانی" فضای مناسبی را برای گسترش نصیریه در شام ایجاد کرد. بر اساس برخی از گزارش‎ها سیف الدوله برای علویان در دستگاه حاکمیت جایگاه ویژه‎ای قرار داده بود. علویان خود معتقدند سیف الدوله، خصیبی را در نشر دعوت فرقه نصیریه یاری کرد و خصیبی نیز به صورت متقابل کتاب "الهدایة الکبری" را که معروفترین کتاب وی است را به سیف الدوله تقدیم کرد.

تشکیل حکومت سلجوقیان شام در سال ۴۸۷ق نخستین اقدامات ضد شیعی در این دوره در مناطق شمالی شام را بنا گذاشت. سلاجقه که از ترکان سنی متعصب بودند، نگاهی منفی به تشیع و فرق شیعه در شام، یعنی اسماعیلیان و علویان داشتند.

واقعه "رأس ماسین" که در آن شمار زیادی از علویان و مشایخ آنان به دست ترکان سلجوقی کشته شدند، یکی از مصیبت‎های بزرگ علویان در این دوره است. در کنار این اقدامات خشونت‌آمیز، فعالیت‎های فرهنگی ضد شیعیان نیز صورت می‎گرفت. سلاجقه نه تنها مانع فعالیت‎های فرهنگی علویان می‎شدند بلکه با تأسیس مدارس اهل سنت تلاش زیادی برای گسترش فضای ضد شیعی می‎کردند.

پس از سلجوقیان، زنگیان به قدرت رسیدند. در میان حکام زنگی، "نورالدین محمود زنگی" که پس از پدرش عمادالدین (موسس سلسله) به حکومت رسید بیش از همه به نصیریان سخت‌گیر بود.

فشارهای زنگیان تا زمان حمله صلاح‎الدین ایوبی برای فتح حلب ادامه یافت. اما "ملک صالح" فرزند نورالدین که در ابتدا سیاست پدرانش را در پیش گرفته بود با حمله ایوبیان به حلب و محاصره آن در سال ۵۷۰ق، دست به دامان نصیریه شده و برای دفع خطر ایوبیان و مقابله با آنان، به نصیریه پناه داد تا با او متحد شوند. با این حال پس از تسلط کامل صلاح الدین ایوبی فشارها بر گروه‌های باطنی و شیعیان زیاد شد.

علویان در دوره ممالیک نیز مانند حکومت‎های سنی پیش از خود با فشارهای فراوانی مواجه شدند. به اعتقاد برخی، ممالیک بیش از سایر حکومت‎های شام بر شیعیان و علویان سخت گرفتند. "ملک ظاهر بیبرس" پرآوازه‎ترین پادشاه مملوکی، پس از شکست مغولان به مناطق نصیری‌ها حمله کرد و قلعه‎ها و مناطق آنان را تخریب کرد.

پس از نابودی ممالیک اما سخت‌ترین دوره حیات علویان آغاز شد. قدرت‌گیری صفویه در ایران باعث شد حکام عثمانی نسبت به علویان و نصیریه حلب و لبنان بدبین شوند. این بدبینی تا آنجا ادامه یافت که "سلطان سلیم" با روحیه خشن و خونریزی که داشت اقدام به کشتار وحشیانه و قتل عام علویان حلب نمود.

دوره انحطاط مطلق علویان تا اواخر قرن ۱۹ میلادی ادامه داشت. اما با ظهور "مدحت پاشا"، صدراعظم وقت دو پادشاه عثمانی یعنی "عبدالعزیز" و "سلطان عبدالحمید دوم" این وضعیت کم رنگ شد. پس از آنکه مدحت پاشا به عنوان والی سوریه از سوی عبدالحمید دوم معین شد به سوریه رفته و خدمات رفاهی و عام المنفعه در سوریه را آغاز نموده و به انجام اصلاحات مبادرت ورزید.

با نابودی عثمانی، علویان لبنان و سوریه فعالیت شدیدی پیدا کردند و سرانجام توانستند در ارتش نفوذ کرده و قدرت سیاسی به دست آورند. "حافظ اسد" یکی از مهم‌ترین اعضاء این گروه بود که توانست رئیس‌جمهور سوریه شود.

علویان سوریه چند دسته هستند؟

اکثر علویان سوریه هرچند از شاخه‌های نصیریه هستند اما هنوز خود را از شاخه‌های دینداری و شریعت دانسته و مانند برخی گروه‌های افراطی از شریعت اسلامی خارج نشده اند (البته بنا به ادعا و تاکید خودشان).

علویان سوریه به چند گروه تقسیم شده‌اند: جعفریه، شمالیه، کلازیه، حیدریه، جنبلانیه (خَصیبیه). این تقسیم‌بندی‌ها بیشتر بر اساس جزئیات است. به طور مثال، شمالیه معتقدند تصویر حضرت علی (ع) در خورشید دیده می‌شود و یا کلازیه معتقدند تصویر امیرالمومنین در ماه دیده می‌شود.

در میان علویان انشعاب‌یافته و جدا شده از شریعت، گروه "مرشدیه" یکی از جریانات قابل توجه است که در دوران جدید شکل گرفته است. رهبر این فرقه یکی از علویان به نام "سلمان مرشد" است. او از اعتقادات علویان فاصله گرفت و به سوی الوهیت شخصی، که نوعی شرک است روی آورد. از این رو مرشدیه خود را از علویان ندانسته و در مقابل، علویان نیز مرشدیه را از خود نمی‎دانند. تعداد اعضای این فرقه ۳۰۰هزار نفر است که بیشتر در استان‎های لاذقیه، طرطوس، حمص و حومه دمشق نظیر جُبَر و مأمونیه زندگی می‎کنند.

عقاید نصریه؛ بهتان مخالفان یا باور معتقدان؟

برخی معتقدند تعالیم نصیریه عبارت است از التقاط عناصر شیعه و مسیحیت و باورهای زرتشتی و مهرپرستی ایران پیش از اسلام. چرا که به عقیده گروهی از ایشان، خدا، ذات یگانه‌ای است مرکب از سه اصل لا یتجزی به نامهای: معنی، اسم، باب و این تثلیث به نوبت در وجود انبیاء مجسم و متجلی گشته است و آخرین تجسم با ظهور اسلام مصادف شد و آن ذات یگانه در تثلیث لا یتجزایی در وجود علی(ع) و محمد(ص) و سلمان فارسی تجسم یافت.

همچنین به ادعای برخی عقایدنگاران مسلمان، نصیریه معتقد به تناسخند و مانند "دروزی‌ها" به دو دسته روحانی تقسیم می‌شوند: یکی عامه و دیگری خاصه. طبقه خاصه از خود کتب مقدسی دارند و مضمون آنها را تاویل می کنند ولی برای عامه مکشوف نمی‌سازند.

مراسم مذهبی را روحانیان ایشان بر بلندیها در بقاعی که (قبه) نامیده می شود برگزار می کنند.

همچنین برخی مدعی‌اند نصیریه در بزرگداشت عیسی(ع) افراط می کنند و حواریون و عده ای از شهدای مسیحی را محترم می شمرند و به تعمید و اعیاد مسیح نیز توجه دارند.

از نظر برخی عقایدنگاران، نصیریه معتقدند پیغمبر(ص)، علی(ع) را به عیسی(ع) تشبیه کرده و گفته است: ای علی(ع) اگر مردم آنچه را که درباره عیسی(ع) بن مریم گفته‌اند درباره تو نمی گفتند هر آینه من درباره تو سخنها و گفتارهایی را می راندم. از این جهت علی(ع) را در رسالت تشریک نبوت حضرت محمد(ص) دانستند.

همچنین برخی گروه‌های نصیریه معتقدند پیغمبر(ص) گفته است: در میان شما کسی است که برای تاویل قرآن جنگ می کند در حالی که من برای تنزیل می جنگیدم.

شهرستانی بین نصریه و اسحاقیه که هر دو فرقه به الوهیت علی(ع) معتقد بودند یک نوع امتیاز قایل شده و گفته: "نصیریه تمایل بیشتری به قرار دادن جزء الهی در علی(ع) دارند و حال آن که «اسحاقیه » مایلند که علی را در نبوت با پیغمبر شریک بدانند."

بسیاری ریشه نصیریه را در عقاید ایران باستان می‌دانند. گرایشات عرفانی و مهرپرستانه و به خصوص علاقه به عید نوروز و جشن‌های باستانی ایران دو دلیلی است که این نظریه را تقویت می‌کند.

همچنین در آثار مورخان پیشین، نصیریه فرقه ای غالی و معتقد به الوهیت امام علی علیه السلام و قائل به تناسخ معرفی شده است. شهرستانی گفته است: "نصیریه به ظهور روحانی در جسمانی قائل اند و معتقدند خداوند به صورت علی علیه السلام و امامان دیگر ظاهر شده است".

با این حال، علویان همه این‌ها را تهمتی از جانب دشمنان می‌دانند و معتقدند عقاید آنها هرگز شرک‌آلود نبوده و این همه مربوط به نصیریه ای است که دیگر وجود نداشته و راه خود را از علویان سوریه و ترکیه جدا کرده اند. علویان معتقدند که علی‌رغم توجه به مقام علی بن ابی‌طالب (ع) اما آنها هرگز مقام ربوبیت و خلقت جهان را به علی (ع) نداده اند.

علویان کیستند؟ وقتی باطنی‌گری باعث ابهام می‌شود

با وجود مطالب فوق اما نباید فراموش کرد که حواشی بسیاری در مورد این فرقه و عقایدش وجود دارد. رازورزی و باطنی‌گری شدید و دور بودن از مرکز تحولات سیاسی و اجتماعی باعث شده اکثر شاخه‌های نصیریه و شبیهشان ناشناخته باقی بمانند. به همین دلیل، هنوز هم نمی‌توان به صورت دقیقی در مورد آنها صحبت کرد و از این رو است که بسیاری هر عقیده‌ای را به این گروه و اعضایشان نسبت می‌دهند. اما اینکه کدام یک از این باورها واقعا به نصیریه و علویان متعلق است و کدام‌ یک نه، چیزی است که شاید دقیقا مشخص نشود.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 40
  • ستم ديده
    0

    نصيريه فرقه اي است در يك كلمه هنرپيشه هاي مذهبي يا بقول امروزي ها دين بازند هستند زندگي سيالي دارند اسلام و شيعه و مسيحي يهودي و زردتشت و بودايي لباس همه را ميپوشند بهر حال زندگي انگلي دارند براي بقا دين و مذهب را مضحك خود كردن ولي در اصل ان را قبول ندارند بلكه بر ان سوار ميشوند هر جا خرافه گويي و پرستي هست اينها حضور ميابند وافسار را دست ميگيرند طلا و ملك و قدرت سه وسيله بقا براي اين فرقه است بسيار بي رحم و جنايتكار هستند هيچ قيد و بند و محدويتي در هيچ زمينها ي ندارند فريب و دروغ راز بقاي انهاست در اخلاقيات اخر پستي و ذلالت هستند كه رابطه حنسي با پدر مادر خواهر برادر و هركسي ديگر براي انها هيچ منعي ندارد

    نظرات شما -
    • کرونا
      0

      سلبریتی هستن

    • هه هه
      0

      گرفتارشونيم

    • ب کرونا سبلتری چه
      0

      سلبتری یعنی چی اقایون

    • هه هه
      0

      اعضاي اين فرقه بسيار ادم ها پيچيده اي هستند بنحوي بازيت ميدن كه تو فكر ميكني با يك مشت احمق طرف هستيد و رفتارها انها عقب افتاده و از روي ناداني است ولي زماني بخود مي ايي كه ميبيني در تله بازي و زمين بازي انها هستيد و انها دارند منافع خود را پيش ميبرند و اين كسي كه باخته و نابود شده تو هستي

  • هه هه
    0

    اولين باره يك رسانه جرات كرده در رابطه با اين فرقه تبهكار گزارش بده

  • مهدی
    0

    متن مقاله تا حدودی علمی بود ولی این اقا یا خانم ستمدیده موضوعات فاجعه باری را ربط دادند نیاز است بدقت مجددا از سایر منابع مطالعه شود

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      احمق فراوان هست. درهمه جا حتی جهنم. که میگه هیزمش تره......خالواسد

    • شناس
      0

      کاربرناشناس ازقیمت مرغ وتخم مرغ چه خبر خوبی خسه نشی خالو

    • ای
      0

      کاربرناشناس وناشناس که اسمت بهرام ست وبچه صفادشت هستی تومحل مال خری میکنی اینجا نظر میدی بیاپول باطری بده صاحبش شاکی شده

  • مورچه
    0

    همه اونا اینا که دکان دین ومذهب بنا کردن ایا توانایی ساختن یک افتابه راداشتنه اند عالم کسی ست که پس از فوت علمی راکشف کرده باشد برای اسایش بشریت مثل رازی کاشف الکل ادیسون برادران رایت ابوعلی سینا ابو ریحان بیرونی ووووووووووووووووووو دیگه خسته شدم اگر میگویند خداعاشق عالمین رامگویند که بعد ازفوت ارخود علمی باقی گذاشتن نه کسانیکه فقط لباس علم رابرتن کردن ونشته اند یکجا وب مردم میگویند لنگش کن

    نظرات شما -
    • .
      0

      ظاهراً اطلاع ندار ید پدر علم شیمی از شاگردان امام جعفر صادق بودند.هیچ دینی به اندازه اسلام به علم اهمیتی نداده از خود پیامبر تاشخصیتهای بزرگ اسلام همه یاد گیری علم را جز واجبات می دانستند حتی در جنگهای که پیامبر داشت کسایی که اسارات گرفته می شدند اگر کسی را با سواد می کردن حتما آزاد می شدند .حتما نمی دونید تا همین سیصد چهار صد سال هرکس در مسیحیت دنبال علم و دانش می‌رفت به عنوان جادوگر سوزانده میشد چیزی باعث آشنایی اروپاییان با علم شد فتح بیت المقدس بود تازه آنجا بود که متوجه شدن که چه دانشمندان بزرگی وجود دارند بهتر در مورد اروپاو مسیر احوالاتش بیشتر مطالعه کنید اسلام دانشمندان بسیار بزرگی داشتکه باعث افتخارش هستند اولین دلیل که مسلمان بعدها عقب افتادن حمله مغول به کشورها اسلامی بود و البته بعدها عدم کفایت پادشاهان که به مردم حکومت می کردن وخیلی دلایل دیگه که نمیشود همه را اینجا نوشت ولی یادتان باشد اسلام دین علم است وصدها دانشمند معروف تاریخ گواه ان

    • ناشناس
      0

      آقای مورچه الان همین ابوعلی سینا ابو ریحان بیرونی بزرگ ترین عالمان دینی بودند! به طور مشخص فلسفه اسلامی را از اینها داریم. بهتر است بدانید که مبنای علم آنها (مثلا طب) همین فلسفه اسلامی بوده است.

    • .
      0

      یک چیز دیگه یادم رفت بگویم اینکه امام صادق دانشگاهی داشتن که تمام علوم زمان خودش از دینی وغیره دینی در آن تدریس می‌شد و صدها دانشمند در آن تربیت شد که خیلی از آنان پایه گذاران علوم جدید هستند

  • خالواسد
    0

    چقد نظریه نفرت انگیزی میدن بعضی افراد.خودت بهر دینی هستی رعایت کن چکاربه دیگران. مگه کامیون گناه هستی که باردیگران سبک میکنی .آخه قیامتی هم هست

  • کیان
    1

    روزی برسد که این داستان‌ها جمع شود و داستان ایران و ایرانی نقل قول زبانها شود زنده باد تاریخ ایران و ایرانی

  • .
    0

    فوری میشود جای نوشتن کلیات یک کارشناس مذهبی دعوت کنی تا همه بتوانند سوال کنند ویک عده که حتی خدا را خرافات می دانند در این مورد حرف نزنند آخه درست نیست کسایی بیایند در این مورد صحبت کنند که کوچکترین اعتقاد مذهبی ندارند اینجوری برای کار بران سوءتفاهم میشود

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اقای نقطه بی هویت خجالت نکش بگوپرس جوجه با دوغ هم برات بیاره چرا دلقک بازی میکنی نقطه

    • مورچه
      0

      نقطه بی هویت بیاپائین پرفسوربیوعقل تو یه تندرو مذهبی هستی وازخدا دوری نادان

    • پرنیا
      0

      بنظرت آدم تندروی هستم من همیشه سعی می کنم طرف حق باشم به هیچ عنوان اهل تندروی نیستیم اگر کامنتای خوانده باشی حتما متوجه شدی

    • مورچه
      1

      پس نقطه توهستی پرنیا خانم از شما توقع نداشتم سوادخود را ب رخ بکشی عیبی نداره شماهم مثل اولادمی مهم نیست وخدمت شماعرض کنم بنده اهل هیچ دین ومذهبی نیستم وطنم رادوست دارم بدنم پروازترکش وگلوله ست خدا راشاهد میگریم یک ریال ازجایی نرفتنم بگیرم در نقطه صفرمرزی خونین شهر ۱۵ماه دفاع کردم خداهم همیشه درزندگیم حضوردارد قبلا نماز میخواندم الان فقط خداخداخدا بروخانم ارزوی موفقیت دارم برات روح شهدچمران شاد

    • پرنیا
      0

      اگر حرفی زدم که باعث شد ناراحت بشید عذر خواهی می کنم چون فکر کردم باید جوان باشید.اصلا قصد اهانت نداشتم بازم اگر باعث ناراحتی شما شد ببخشید البته الا ن حدس میزنم باید کی باشید اگر می فهمیدم شما هستید هیچوقت جسارت نمی کردم .باور کنید دنبال به رخ کشیدن چیزی را نداشتم واقعا من فکر کردم با یک جوان وسال دارم حرف میزنم واقعا شرمنده شدم.

    • پرنیا
      0

      راستی اگر کامنت من را دیدین جواب بدید ببینم ممنون میشوم امیدوارم عذر خواهی من را قبول کنید

  • مورچه
    1

    دین ومذهب فقط برای مردم عوام بوده وهست من ازده ام فقط خودخدا

    نظرات شما -
    • .
      1

      اعتقاد داشتن یا نداشتن آن به خودتان مربوط است.ولی در مورد اسلام مسایل دینی و علمای دینی دیگه اظهار نظر نکنید چون با این سطح مطالعه ممکنه متهم به بیسوادی بشوید

    • مورچه
      0

      نقطه بی هویت اینجاایرانه وطن ست بتوربطی نداره نظرمن چی نقطه نارحتی فقط میتونی نخوانی وفضولی موقوف فهمیدی

    • فرقان
      0

      بقدری‌دزدی‌کردید‌مردم‌دین‌ستیز‌شدند

  • ایرانی
    0

    فقط اسلام عزیز. خدا - قران - پیامبر - قیامت بقیه دکان این نو موبدان است و بس...

  • .
    0

    آقا فوری یه خواهشی ازت بکنم جای اینکه با آقای زایری لایو بزاری در مورد مسایل بیخود وبدرد نخور وحاشیه ای سوال جواب کنی از ایشون دعوت کنید همین جا به سوالات دینی بچه ها جواب بدهد تا سلامتی دکترای ادیان دارند متاسفانه سواد دینی بسیاری از جوانان بسیار پایینه و اطلاعات بسیار کمی دارن بسیاری از آقایون جای اینکه جوابگو سوالات دینی جوانان باشند فقط دنبال دعوای سیاسی هستند.بهترین جا برای پاسخگو این مسایل نماز جمعه است که متاسفانه تنها کاری دارند می کنند حمله سیاسی به جریان رقیب شعار علیه کشورهای دیگه شده ولی شما می توانید به عنوان یک رسانه تا حدی به نیاز جواب بدهید دعوت از آقای زائری به عنوان یک کارشناس ادیان می تواند شروعی خوبی برای پاسخگویی شبهات دینی جوانان باشد امیدوارم پیشنهاد من را بررسی کنید مطمینم باشید بچه ها اینجا ازش استقبال می کنند واگر حرفی می زنند از بی اطلاعی است اگر در مورد اسلام اطلاعات کافی بدست بیاورند بسیار از سو تفاهمات برایشان حل میشود خودشان دنبال شناخت درستتر از اسلام میروند

    نظرات شما -
    • مورچه
      0

      نقطه بی هویت پرفسوربی عفل زرررررررررشک بخور برارودهات خوبه

    • مورچه
      0

      خبرفوری نقطه بی هویت چرت میگه خودخواست چیزی که خودش دوست داره طلب کرده

    • منافق شناس
      0

      این پست توسط خانواده زایری نوشته شده است.

  • پرنیا
    0

    من پرنیا هستم پایین نوشته بودم دلیل اینکه اسمم را ننوشتم فقط بخاطر این بود که نمی خواستم با یکی بحثی پیش بیاد .

    نظرات شما -
    • مورچه
      0

      سلام پرنیا خانم بله کامند شمارادیدم جسارت منو ببخش همه دوستانی که کامندمیزاند وشماگرچه نظرها متفاوت است امادرنهایت هم وطن هسیم وهیچ رنجشی نبایدباخود حمل کنیم شما هم منو حلال کن وامیدوارم تمام جوانان وطن ب سرمقصد منزل برسند امین

  • .
    0

    الان همین افکار نصیریه در ایران رواج دارد وتبلیغ می شود و می گویند خداوند بخاطر امام علی علیه سلام کائنات را خلق کرده است که به نظرم حرف شاذ و جفا در. حق این امام عزیز است.این ها دکان های دو نبشی هستند برای کیف کردن در دنیا به اسم خدا و امامان.

  • کاظم
    0

    به نظرم انسانیت و تقوا مهمتر از دین است،ممکن است کسی بی دین باشد ولی انسانیتش بالاتر از صدتا مسلمان یا مسیحی باشه و نزد خدا بالاتراز آن صد نفر،کسی که مثلا مدام ذکر میگه،نماز جماعت میخونه،پیشانیش جای مهر داره ولی همین آدم اختلاس میکنه جنایت میکنه و هزار کثافتکاری دیگر،این مسلمانی بدرد نمیخوره

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دانش ناچیز ذهن کم ظرفیت بشر در سطح رسیدن به کمال حقایق زندگی نیست --- بشر بدون آگاهی به حد و مرزهای خرد پذیر و سرشت نشین دین تحریف نشده ی وحی الهی و بدون ایمان به خداوند یکتا دانای مطلق جهان با عظمت آفرینش هرگز نمی تواند با دانش ناچیز خود جدای از وحی الهی به تقوا پیشگی درست راه بیابد وبعلت چنین دانشی همیشه دچار خطا می شود. زندگی سالم فقط با پایبندی و عمل به حد و مرزها و بایدها و نبایدهای وحی اصیل و تحریف نشده ی خداوند است ، که تجسم حقیقی و خدشه ناپذیر آن در احکام و اعتقادات قرآن تجلی می یابند ، امکان پذیر می شود و اندیشه های ناقص و ناچیز بشر با دوری از این وحی هرگز نمی توانند فراهم ساز زندگی سالم بی نقص برای بشر باشند. بشر هدفمند با تدبیر الهی آفریده شده است و کلیات روشهای سلیم زندگی او در احکام و اعتقادات تحریف نشده خداوند در وحی الهی به او ابلاغ گردیده اند تا او با این وحی از گرفتاریهای پایان ناپذیر فرا گیر زندگی که همیشه با خدا گریزی دامن گیر او می شوند با روی آوردن به خدا رهایی یابد.

  • ناشناس
    1

    خداوند کدام دین داری و مذهب داری را از بشر می پذیرد؟ --- دین داری و مذهب داری با رهنمودهای وحی بی خدشه ی الهی به زندگی بشر آن گونه که خداوند آفریننده جهان می پسندد بدون انحراف و خطا نظم و سامان خرد پذیر می بخشد. خداوند یکتا دانای مطلق جهان آفرینش فقط یک نوع دین داری و مذهب داری را از بشر می پذیرد که با حد و مرزها و بایدها و نبایدهای شناختهای سرشت نشین و رسای فرهنگ دین داری و مذهب داری وحی اصیل و تحریف نشده الهی که آخرین آن قرآن است هماهنگ و منسجم باشد. برای هماهنگ و منسجم کردن دین داری و مذهب داری با وحی الهی ضرورت حیاتی است که حد و مرزها و بایدها و نبایدهای شناختهای مذکور بصورت موضوعی سازمان یافته توسط دین شناسان در همه ی مراکز تبلیغ و آموزش دین ، پیوسته در سطوح مختلف ، با تاکید بر اهمیت سرنوشت ساز این شناختها به مردم ابلاغ و تاکید گردند. جهل و بی تفاوتی یا سهل انگاری نسبت به ضرورت حیاتی مذکور ؛ دین داری و مذهب داری مردم را بحکم خداوند بی ارزش و تباه می سازد و حاصل یک عمر دین داری و مذهب داری مردم را هیچ و نابود می کند. چون و سایل چنین تبلیغ و آموزشی همیشه و در همه جا برای بیشتر افراد جامعه بشری فراهم اند ؛ بی تفاوتان به اهمیت و حیاتی و سرنوشت ساز بودن این تبلیغ و آموزش ، اعم از دین شناسان و مردم نیازمند به آموختن دین و مذهب ، بعلت کوتاهی کردن و بی تفاوتی در این زمینه؛ در قیامت بجز گناه و مجازات سهم دیگری نخواهند داشت. آموزش و تبلیغ پیوسته حد و مرزها و بایدها و نبایدهای شناختهای وحی الهی ؛ دین داری و مذهب داری مردم را از نابود شدن بعلت آمیختگی و آلوده شدن با من در آوردیها و خرافات بشری مصون نگه می دارد.

  • ناشناس
    0

    خداوند در هشدار به دشمنان روشنگریهای قرآنی چه کفته است؟ --- نابود سازان روشنگریهای قرآنی که با من در آوردی پروری و خرافه گستری متضاد با قرآن و عقل به آیات محکم و مفصل شناختهای فرهنگ سرشت نشین و غیر قابل انکار دین داری و مذهب داری قرآنی دهن کجی می کنند، با چشمان حقیقت یاب ، در باره ی آینده و عاقبت آن دنیای خویش به هشدارهای هراس آفرین خداوند پیش از هدر دان فرصت در این دنیا توجه کنند: « فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أَوْ كَذَّبَ بِآيَاتِهِ أُولَئِكَ يَنَالُهُمْ نَصِيبُهُمْ مِنَ الْكِتَابِ حَتَّى إِذَا جَاءَتْهُمْ رُسُلُنَا يَتَوَفَّوْنَهُمْ قَالُوا أَيْنَ مَا كُنْتُمْ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ قَالُوا ضَلُّوا عَنَّا وَشَهِدُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ أَنَّهُمْ كَانُوا كَافِرِينَ . قَالَ ادْخُلُوا فِي أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ فِي النَّارِ كُلَّمَا دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَعَنَتْ أُخْتَهَا حَتَّى إِذَا ادَّارَكُوا فِيهَا جَمِيعًا قَالَتْ أُخْرَاهُمْ لِأُولَاهُمْ رَبَّنَا هَؤُلَاءِ أَضَلُّونَا فَآتِهِمْ عَذَابًا ضِعْفًا مِنَ النَّارِ قَالَ لِكُلٍّ ضِعْفٌ وَلَكِنْ لَا تَعْلَمُونَ . وَقَالَتْ أُولَاهُمْ لِأُخْرَاهُمْ فَمَا كَانَ لَكُمْ عَلَيْنَا مِنْ فَضْلٍ فَذُوقُوا الْعَذَابَ بِمَا كُنْتُمْ تَكْسِبُونَ . إِنَّ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَاسْتَكْبَرُوا عَنْهَا لَا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَلَا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّى يَلِجَ الْجَمَلُ فِي سَمِّ الْخِيَاطِ وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُجْرِمِينَ . لَهُمْ مِنْ جَهَنَّمَ مِهَادٌ وَمِنْ فَوْقِهِمْ غَوَاشٍ وَكَذَلِكَ نَجْزِي الظَّالِمِينَ» ﴿ آیات ۳۷ تا ۴۱ سوره أ ﴾ ، وهمچنان : « وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُكِّرَ بِآيَاتِ رَبِّهِ ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْهَا إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنْتَقِمُونَ » ﴿ آیه ۲۲ سوره سجده ﴾ ، و همچنان: « وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أُولَئِكَ يُعْرَضُونَ عَلَى رَبِّهِمْ وَيَقُولُ الْأَشْهَادُ هَؤُلَاءِ الَّذِينَ كَذَبُوا عَلَى رَبِّهِمْ أَلَا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ » ﴿ آیه ۱۸ سوره هود﴾ ، و همچنان: « أَوْ تَقُولُوا لَوْ أَنَّا أُنْزِلَ عَلَيْنَا الْكِتَابُ لَكُنَّا أَهْدَى مِنْهُمْ فَقَدْ جَاءَكُمْ بَيِّنَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ كَذَّبَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَصَدَفَ عَنْهَا سَنَجْزِي الَّذِينَ يَصْدِفُونَ عَنْ آيَاتِنَا سُوءَ الْعَذَابِ بِمَا كَانُوا يَصْدِفُونَ . هَلْ يَنْظُرُونَ إِلَّا أَنْ تَأْتِيَهُمُ الْمَلَائِكَةُ أَوْ يَأْتِيَ رَبُّكَ أَوْ يَأْتِيَ بَعْضُ آيَاتِ رَبِّكَ يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آيَاتِ رَبِّكَ لَا يَنْفَعُ نَفْسًا إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْرًا قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ . إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا لَسْتَ مِنْهُمْ فِي شَيْءٍ إِنَّمَا أَمْرُهُمْ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ يُنَبِّئُهُمْ بِمَا كَانُوا يَفْعَلُونَ ﴿ آیات ۱۵۷ تا۱۵۹ سوره أنعام ﴾ ، و همچنان: « وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أَوْ كَذَّبَ بِالْحَقِّ لَمَّا جَاءَهُ أَلَيْسَ فِي جَهَنَّمَ مَثْوًى لِلْكَافِرِينَ ﴿آیه ۶۸ سوره عنکبوت ﴾ ، و همچنان: « وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُكِّرَ بِآيَاتِ رَبِّهِ فَأَعْرَضَ عَنْهَا وَنَسِيَ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ إِنَّا جَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ يَفْقَهُوهُ وَفِي آذَانِهِمْ وَقْرًا وَإِنْ تَدْعُهُمْ إِلَى الْهُدَى فَلَنْ يَهْتَدُوا إِذًا أَبَدًا » ﴿ آیه ۵۷ سوره کهف ﴾ ، و همچنان: « إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ الْكِتَابِ وَيَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا أُولَئِكَ مَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ إِلَّا النَّارَ وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ. أُولَئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَى وَالْعَذَابَ بِالْمَغْفِرَةِ فَمَا أَصْبَرَهُمْ عَلَى النَّارِ . ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ نَزَّلَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِي الْكِتَابِ لَفِي شِقَاقٍ بَعِيدٍ» ﴿آیات ۱۷۴ تا ۱۷۶ سوره بقره ﴾ ، و همچمان: « إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنْزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالْهُدَى مِنْ بَعْدِ مَا بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتَابِ أُولَئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَيَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ» ﴿آیه ۱۵۹ سوره بقره ﴾. عاملان دهن کجی به دین توحیدی خداوند ؛ که با من در آوردی پروری و خرافه گستری متضاد با قرآن و عقل به هشدارهای آیات محکم و مفصل توحیدی قرآن پشت می کنند باید در این دنیا فرصت را غنیمت شمرده پیش از رو به روشدن با سرنوشت شوم این دهن کجی در قیامت ، به خود آیند و از آیات فوق درس عبرت بیاموزند و در این دنیا در محضر خداوند حاضر و ناظر و همیشه حساب گر و حساب رس جهان آفرینش تا فرصت را از دست نداده اند توبه ی نصوح کنند و با این توبه و با تعهد به پایندی و عمل به اصول شناختهای دین داری و مذهب داری قرآنی خطاهای خود را که در دشمنی آشکار باقرآن و عقل مرتکب شده اند تصحیح و جبران کنند. در قیامت هیج آفریده ای به داد مرتکبان این دهن کجی نخواهد رسید و بدون این توبه از سرنوشت شوم ابدی و پایان ناپذیر گناهان کبیره ی خود هرگز رهایی نخواهند یافت در ضمن این که در این دنیا نیز با حکم قرآنی خدواند پیوسته به مشکلات و بلایا و فجایع گوناگون دچار خواهند گردید.

  • ناشناس
    0

    بزرگ ترین نقطه ی ضعف هلاکت بار بشر در دین داری و مذهب داری چیست؟ --- آیات محکم و مفصل شناختهای فرهنگ دین داری و مذهب داری در سر تا سر قرآن ثابت می کنند هر دین و مذهبی ، صرف نظر از نام و نشان آن دین و مذهب و تحت هر عنوان و نام ونشانی ، اگر بندگان مقرب را در دست رسی به ویژگیهای فراطبیعی منحصر به خداوند سهیم سازد در حق خداوند یکتا توانای مطلق جهان آفرینش ظلم بزرگ شرک و گناه کبیره ی نابخشودنی مرتکب شده است. قرآن کریم به همه ی افراد بشر حتی به پیامبران هشدارهای فراوان داده است ، که باور ورزان به چنین سهیم سازی ؛ چون وحی الهی تحریف نشده سره از ناسره و درست از نا درست دین داری و مذهب داری را کامل در اختیار و در دست رس کل این افراد قرار داده است ، اگر مرتکب گناه کبیره ی سهیم سازی بشوند به از دست دادن و تباه شدن یک عمر دین داری و مذهب داری خود و به مجازات ابدی ونابخشودنی الهی گرفتار خواهند شد. اگر به پرستش خداوند یکتا ایمان راستین داریم به این آیات محکم و مفصل قرآن با چشم بصیرت دقت کنیم: « وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ يَعِظُهُ يَا بُنَيَّ لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ» ﴿ آیه ۱۳ سوره لقمان ﴾ و همچنان : « وَلَقَدْ أُوحِيَ إِلَيْكَ وَإِلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَلَتَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ » ﴿ آیه ۶۵ سوره زمر﴾ و همچنان : « إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرَى إِثْمًا عَظِيمًا » ﴿ آیه ۴۸ سوره نساء ﴾ و همچنان : « اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكُمْ ثُمَّ رَزَقَكُمْ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ هَلْ مِنْ شُرَكَائِكُمْ مَنْ يَفْعَلُ مِنْ ذَلِكُمْ مِنْ شَيْءٍ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ » ﴿ آیه ۴۰ سوره روم ﴾ و همچنان: « اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ وَالْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا إِلَهًا وَاحِدًا لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ سُبْحَانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ » ﴿ آیه ۳۱ سوره توبه ﴾ و همچنان: « وَيَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَضُرُّهُمْ وَلَا يَنْفَعُهُمْ وَيَقُولُونَ هَؤُلَاءِ شُفَعَاؤُنَا عِنْدَ اللَّهِ قُلْ أَتُنَبِّئُونَ اللَّهَ بِمَا لَا يَعْلَمُ فِي السَّمَاوَاتِ وَلَا فِي الْأَرْضِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ » ﴿ آیه ۱۸ سوره یونس ﴾ و همچنان: « قُلْ إِنِّي لَا أَمْلِكُ لَكُمْ ضَرًّا وَلَا رَشَدًا » ﴿ آیه ۲۱ سوره جن ﴾ و همچنان: « قُلْ لَا أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعًا وَلَا ضَرًّا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ وَلَوْ كُنْتُ أَعْلَمُ الْغَيْبَ لَاسْتَكْثَرْتُ مِنَ الْخَيْرِ وَمَا مَسَّنِيَ السُّوءُ إِنْ أَنَا إِلَّا نَذِيرٌ وَبَشِيرٌ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ » ﴿ آیه ۱۸۸ سوره أعراف ﴾.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها