سعید جلیلی آماده نشستن روی صندلی قالیباف می‌شود؟

برخی شنیده‌ها و گمانه‌زنی‌ها حکایت از این دارد که حامیان سعید جلیلی درحال فراهم کردن مقدمات حضور او در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس هستند.

سعید جلیلی آماده نشستن روی صندلی قالیباف می‌شود؟

پنج ماه و نیم دیگر انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم برگزار خواهد شد، آن هم در حالی که ۲۱ روز قبل از آن یعنی هفتم خرداد ماه، نمایندگان مجلس تکلیف ریاست پارلمان را برای سال بعد روشن خواهند کرد. نزدیکی این دو انتخابات به هم موضوع قابل تاملی است که بر آرایش نیرو‌های سیاسی در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری اثرگذار است.

درست است که هنوز در مرحله گمانه‌زنی قرار داریم و به غیر از معدود چهره‌های سیاسی کسی رسما اعلام کاندیداتوری نکرده است، اما نزدیک شدن به موسوم انتخابات لیست‌های احتمالی را غربال کرده و نام‌هایی که این روز‌ها به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری مطرح می‌شوند، نه تنها عزم جدی برای این کار دارند، بلکه بعضا فعالیت‌های انتخاباتی خود را نیز کلید زده‌اند.

بر اساس اخبار غیررسمی برخی حامیان سعید جلیلی در تلاش هستند تا مسیر ورود وی به انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس را هموار کنند. این اقدام جلیلی قطعا تاثیر بسزایی در هر دو انتخابات پیش‌رو خواهد داشت. ورود به وی مجلس، آن هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بدون شک برای نشستن بر یک کرسی عادی پارلمان و واگذاری پاستور به دیگری نیست. بدیهی است که ورود جلیلی به مجلس معانی مهمی دارد.

اول از همه اینکه آیا سعید جلیلی این ریسک را می‌پذیرد که به مجلس بیاید و رئیس هم نشود؟ به هرحال با توجه به سوابق کاندیداتوری آقای قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری ادوار قبل این گمانه محتمل است که وی کاندیدا شده و رئیس جمهور هم نشود. در این صورت تکلیف جلیلی که به امید گرفتن جای او به مجلس رفته و خود را از حضور در رقابت‌های انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ محروم کرده است؛ چه خواهد بود؟

نکته دوم اینکه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ چه تاثیری بر رئیس شدن و نشدن قالیباف در انتخابات هیات رئیسه هفتم خرداد دارد؟ به هرحال سوال جدی این است که وکلای ملت چرا باید سکان این نهاد قانون‌گذار را به دست کسی بدهند که در حال رقابت در عرصه دیگری است و احتمال دارد ظرف بیست روز آینده به آرزوی دیرین خود یعنی رئیس جمهور شدن برسد؟ حال اگر وکلای ملت این مساله را در نظر گرفته به قالیباف رای ندهند - جدای از اینکه چه کسی رئیس مجلس بشود - و او در انتخابات ریاست جمهوری نیز رای نیاورد؛ جایگاه سیاسی او چقدر تنزل خواهد یافت؟ و آیا محمدباقر قالیباف خود را برای چنین وضعیتی نیز آماده ساخته است؟

نکته سوم اینکه، فرض کنیم سعید جلیلی در انتخابات میان دوره‌ای وارد مجلس شده و قالیباف نیز تصمیم بگیرد به هوای رئیس جمهور شدن، کاندیدای ریاست مجلس نباشد. رقابت جلیلی در انتخابات سال سوم با چهره‌هایی مثل زاکانی و میرسلیم که از مدعیان کرسی ریاست بوده و پیش‌تر نیز در این رابطه با قالیباف رقابت کرده‌اند؛ چطور پیش خواهد رفت؟ آیا ممکن است که جلیلی به خاطر رئیس مجلس شدن از خیر انتخابات ریاست جمهوری بگذرد و در بهارستان نیز از زاکانی یا دیگری شکست بخورد؟

به این ترتیب ورود جلیلی به انتخابات میان‌دوره‌ای و بعد هم انتخابات هیات رئیس مجلس گزاره پرریسکی است که نه تنها آینده سیاسی او بلکه، آینده قالیباف را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. حال باید منتظر ماند و دید که تصمیم‌سازان چه تصمیمی می‌گیرند. آیا آنقدر خوشبین هستند که تصور کنند قالیباف رئیس جمهور و جلیلی هم رئیس مجلس می‌شود؟ یا اینکه سناریو‌های بدبینانه را در نظر گرفته و ریسک نشاندن دو گزینه انتخاباتی خود روی صندلی‌های معمولی مجلس و واگذاری کرسی ریاست جمهوری و ریاست مجلس را می‌پذیرند؟

منبع: نامه نیوز

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 25
  • ایرانی
    0

    آماده پرواز برای پرکردن جیب که تا ده نسل بخورند کم نمیارن

  • .
    0

    این اقا که در مذاکراتش با خانم اشتون همش داستان براش تعریف می کرد و اخر کارش را همه دیدند با 7 کاغذ پاره شورای امنیت علیه مردم فقیر نه دیگران

    نظرات شما -
    • یاسر
      0

      به قول شما با انشاء خوندن داشت زمان میخرید برای غنی سازی 20% - برای 11/500تن کیک زرد - 25000 سانتریفیوژ - آب سنگین اراک - توسعه ucf اصفهان ولی با ظریف شما با یک دیکته جان کری و اعتماد به امضاء اون همه رو یک شبه داد به باد به قول اوباما پیچ و مهره تاسیسات هسته ای ایران رو که با نظامی و تهدید نتونستیم باز کنیم با مذاکره باز کردیم و اون 7 کاغذ پاره قطعنامه در برجام شد دو برابر کار به جایی رسید که خود ظریف رو تحریمش کردن حتی تحریم بنزینش کردن با اون 7 کاغذ پاره قطعنامه دلار3000نومن بود پراید 20میلیون بود سکه 3میلیون بود بورس شاخصش سبز بود حلب 5 کیلویی روغن بود گوشت 40هزار تومن بود سور و سات عروسی برپا بود مسکن مهر بود فروش نفت 2/5میلیون بشکه بود الان چی از بغل برجام یک عده از مردم دارن نون نسیه میگیرن

    • ناصر
      0

      جواب به یاسر داداش، گ.. زدی به شقیقه! سورو سات عروسی و بورس و سکه و ... چه ربطی به ظریف داره؟ اتفاقا مشکلات زمانی شروع شد که ترامپ اومد و تحریم ها (کاغذپاره ها) رو برقرار کرد. اون کاغذپاره ها هم محصول دوره جناب جلیلی بود. چیزی هم از دست ندادیم. دوره بعدی (بعد از سیرک 1400) میتونین از کیک زد تناول کنین.

    • رضا
      0

      این چیزهلیی که شماگفتیدیاسرجان همه درزمان سید بزگوارمحبوب دل مردم ایران سیدمحمدخاتمی بدست آمده بودربطی به هاله نورودوروبریاش مثل جلیلی ندارد.

  • تارا
    0

    وقتی ادم این دو را باهم میبیند یا ضرب المثل قدیمی میافتد . ........ زرد برادر .،،،.......، . ؟؟؟؟!!

  • کاربر ناشناس
    0

    کشور داری شده خاله بازی رفقا دور هم جمع میش و چند سالی بگو و بخند و بخور دارن گور بابای مردم هم صلوات

  • عبدالله
    0

    مشتی انسان از خود راضی و خودشیفته هنوز نیامده وانتخاب نشده کرسی ریاستش رزروه . خاک بر سرتان با چهار ماه جبهه رفتن همه مزایای اخروی کارتان را درهمین دنیا گرفته ویا در پی گرفتنش هستید ، انگار این چهار سردار از کره دیگه ای امده اند که جز به ریاست به هیچ چیز دیگری فکر نمی کنند ، شیفتگان قدرت نه طالبان خدمت .

    نظرات شما -
    • به عبدالله از یاسر
      0

      فقط یه مرد+یک مرد دیگر در قامت ریاسنت جمهوری میبینم 1سید محمد خاتمی خوشتیپ و مهربان2محمود احمدینژاد تند کلام و طرفدار فرودستانش افتادددد

  • محسن
    0

    فقط صندلیهای ریاست بین یه عده خاص جابجا میشه و افراد دیگه حق ورود ندارند

  • محمد
    0

    جه زودگذشته رافراموش می کنیم عامل بدبختی امروزمامذاکرات بی نتیجه ودورازدرک وفهم سیاسی آدمی مثل جلیلی واحمدی نژادبودندقطعنامه هایی که امروزبه آنها استنادمی شودیک روزکاغذ پاره فرض می شد.

  • مهدی
    0

    فقط دکتر احمدی‌نژاد یا خودش یا کسی که مورد تأیید دکتر باشد ملت عزیز بهاش همراهی می‌کنند.تنها کسی که توی چهل دو سال کار کرد این بوده.

    نظرات شما -
    • هاشم
      0

      مهدی عزیزازخودت ظاهراگذشته خدابه فرزندانت عقل بده

  • مهدی
    0

    فقط انقلابیون با خون سرخ جدیدی که به ملت جان تازه ای بخشیده شد انتخاب میشوند

    نظرات شما -
    • فاطمه
      0

      ولی با رای ده درصدی فکر می کنید جامعه بی الملل کسی که فقط ده درصد رای داره را به رسمیت می شناسند و اهمیتی برایش قایل هست و دنبال مذاکره با آن میرود شخصی که در کشور خودش فقط ده درصد اعتبار دارد هیچ شانسی برای پیدا جایگاه بین المللی ندارد وکسی روی حرفش حساب نمی کند پشتبانی مردم بسیار مهمتر از آن است که یه عده فکر می کنند

    • مورچه
      0

      فاطمه اگرمیخواستیم باامریکا مذاکره کنیم انقلاب نمیکردیم خودتو بخواب نزن بدون امریکا هم میشود پیشرفت کرد

  • مورچه
    0

    قالیباف کجا میره

    نظرات شما -
    • علی
      0

      رییس جمهور انتخاب شد رفت البته خودجوش!!!!

    • مورچه از استاد اسناد
      0

      کجا بره اون هم حق دارد کاندیدا شود از نظامیان موجود تنها ایشان کار اجرایی بلده و ثابت کرده میتونه حالا اگر راه شهید سلیمانی را پی بگیرد به صواب نزدیکتر هم هست

    • مورچه
      0

      استاد اسناد سلام خوبی گفتم نکنه دزدیده نش علی کوچلو ظریف غربگراست تاکمرجلوامریکایی های بدرد نخور دولامیشه

  • تابش
    0

    اگه ملت پای صندوق رای نیان ..هم جلیلی رای میاره .هم قالیباف ...فقط ده درصد ها

  • قلندر
    0

    نعره کن ای سرزمین اختلاسها نعره کن نعره کن ای خاک خسته خاک گلگون نعره کن شب اینجا شب شرمندگی پدران شب زاری شب دلمردگی مادران این همه رهزن این همه گرگ اینهمه اختلاس رانت خور.این همه در طلب قدرت نعرههایت کو خاک گلگون

  • کاربر ناشناس
    0

    هردو بدرد نمیخورن

  • محمد
    0

    شما هم جاي قاليباف برويد و اختلاسهاي جديد انجام بدهيد

  • علی
    0

    همشون باهم رفیقن. رفیق شفیق

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها