همدلی مجلس و دولت برای بالندگی صنعت آذربایجان شرقی

آذربایجان شرقی از گذشته دور مهد صنعت و تجارت بوده و قرار گرفتن آن در دروازه ایران با اروپا و مجاورت با جاده ابریشم، شاهدی برا این ادعاست و حال مجلس و دولت برای شکوفایی صنعت این خطه همگام و همدل شده اند.

همدلی مجلس و دولت برای بالندگی صنعت آذربایجان شرقی

وجود بزرگترین بازار مسقف جهان با قدمت چند صد ساله، ورود تکنولوژی های نوین صنعتی آن زمان در کمتر از ۵۰ سال گذشته و وجود کارخانجاتی مثل تراکتورسازی، ماشین سازی، ایدم، چرخشگر، بلبرینگ سازی، ۳۵ کارخانه فولاد، پتروشیمی، پالایشگاه، نیروگاه و سایر کارخانجات مادر برخی با قدمت ۲۵ ساله، وجود راه های دسترسی جاده ای بین المللی، ریلی و هوایی در آذربایجان شرقی، همواره توجه سرمایه گذاران داخلی و خارجی را به حضر در این استان مرزی جلب کرده است.

با این سابقه تاریخی و وجود زیرساخت های لازم و نیروهای انسانی مورد نیاز ماهر، عزم دولت و مجلس برای راه اندازی سریع تر و موثرتر سرعت ریل توسعه در آذربایجان شرقی ۲ چندان شده و سفر ۲ روزه وزیر صنعت، معدن و تجارت به آذربایجان شرقی به همراه معاونان خود، اراده دولت را بیش از پیش برای تحقق مطالبات توسعه ای مردم این خطه نشان می دهد که در این خصوص با نمایندگان آذربایجان شرقی بحث و تبادل نظر شد.

همدلی مجلس و دولت برای بالندگی صنعت آذربایجان شرقی بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت از تراکتورسازی تبریز

کارخانه های لوازم خانگی ایران توسعه کیفی یافته اند/ آذربایجان شرقی شرایط لازم برای ساخت لوازم خانگی را دارد

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به پیشرفت و توسعه خوب صنعت لوازم خانگی کشور، گفت: کارخانه های لوازم خانگی ایران توسعه کیفی مناسبی یافته اند.

علیرضا رزم حسینی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به رغم تحریم های ظالمانه و با خروج برخی برندهای خارجی لوازم خانگی از کشور کارخانه های لوازم خانگی کشور تقویت شدند و اکنون کیفیت مناسبی دارند و نیاز کشور را تامین می کنند.

وی یادآور شد: آذربایجان شرقی نیز توانمندی لازم را در تولید لوازم خانگی تحت یک برند را دارد.

با توجه به ظرفیت بالای آذربایجان در صنعت خودرو باید توجه بیشتری به این بخش شود، خودروسازی توسعه یابد و وزارتخانه نیز در این خصوص آمادگی دارد.

وی به ظرفیت بالای شرکت تراکتورسازی اشاره کرد و گفت: این شرکت می‌تواند صنعت خودروسازی را هم در کنارش ایجاد کند و ایدرو هم می‌تواند در آذربایجان شرقی کمک و مشارکت داشته باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: آذربایجان حق بزرگی بر گردن ایران دارد و در این خطه برای تمامیت ارضی کشور خدمات بزرگی ارائه شده است.

وی تاکید کرد: روزگاری تبریز قطب صنعتی کشور بود و شاهرگ حیاتی صادرات به اروپا به حساب می آمد که البته هنوز هم مرکز مهم صادرات کشور است.

رزم حسینی افزود: صنعت آذربایجان شرقی بعد از انقلاب هم با فراز و نشیب های بسیاری روبرو بوده و در شرایط تحریم نیز صنعت منطقه بی آسیب نمانده است.

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت آذربایجان شرقی، به طور حتم نسبت به این استان توجه بیشتری خواهیم کرد و در عمل این موضوع را نشان خواهیم داد.

وی ادامه داد: ۱۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه مس آذربایجان شرقی انجام شده و در موضوع نفلین سینیت نیز کارهای خوبی انجام شده است .

وی افزود: طرح مسئولیت های اجتماعی شرکت‌های بزرگ نیز در موردش به زودی در تهران تصمیم‌گیری می‌ کنیم.

ساخت گیربکس و تثبیت قطب قطعه سازی خودرو اهداف ایدرو است

رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) نیز گفت: تبریز قطب صنایع سنگین کشور با تاکید بر قوای محرکه ایدم، چرخشگر، صنایع نساجی، موتورسازان و غیره است.

محسن صالحی نیا اظهار کرد: تثبیت جایگاه قطب قطعه سازی در آذربایجان شرقی و تولید گیربکس در ایدم و چرخشگر و تولید موتورهای سنگین در تبریز از اهداف ماستتثبیت جایگاه قطب قطعه سازی در آذربایجان شرقی و تولید گیربکس در ایدم و چرخشگر و تولید موتورهای سنگین در تبریز از اهداف ماست.

همدلی مجلس و دولت برای بالندگی صنعت آذربایجان شرقی حمید زاد بوم رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران

ستاد توسعه صادرات به مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان در تبریز تشکیل شد

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد: با دستور وزیر صمت، ستاد توسعه صادرات به مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان در تبریز تشکیل شد.

حمید زادبوم افزود: در این ستاد به جز آذربایجان شرقی، استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان نیز عضو هستند.

وی با بیان اینکه برای صادرات مجوز گرفته ایم، ادامه داد: توسعه صادرات و استفاده فعالان اقتصادی از ظرفیت مرزها و موافقت نامه‌های ترجیحی برای گسترش مراودات تجاری از جمله اهداف تشکیل ستاد توسعه صادرات به مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان است.

تکمیل طرح های ذوب مس و نفلین سینیت تا پایان دولت دوازدهم در اولویت برنامه‌های مدیران آذربایجان شرقی قرار دارد

استاندار آذربایجان‌شرقی نیز گفت: تکمیل مگاپروژه های استان مانند ذوب مس و نفلین سینیت تا پایان دولت دوازدهم در اولویت برنامه‌های مدیران استان قرار دارد، توسعه استان باید در حد شایستگیش اتفاق بیفتد.

محمدرضا پورمحمدی، با بیان اینکه کارهای مهمی در حوزه صنعت و تولید استان انجام شده و کارهای مهمی هم پیش رو است، افزود: در این زمینه مذاکرات خوبی با وزارت صمت انجام شده است و امید است در مدت باقی‌مانده از فعالیت این دولت نتایج مثبتی حاصل شود.

وی با قدردانی از اهتمام جدی نمایندگان استان برای حل مسائل و مشکلات حوزه‌های مختلف، اظهار داشت: جلسه حاضر نشان‌ دهنده همدلی و همراهی نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی با مدیریت اجرایی برای تسریع در روند توسعه و پیشرفت استان است.

استاندار آذربایحان شرقی با اشاره به بازدید وزیر صمت از کارخانه تراکتورسازی تبریز، گفت: وی در این بازدید تاکید کرد که با وجود ظرفیت‌های کم‌نظیر در آذربایجان شرقی، کارهای بسیار بزرگتری می‌توان انجام داد تا از برکات این دولت در حد شایسته‌ای برای توسعه و پیشرفت استان بهره برد.

پورمحمدی، از توجه ویژه وزارت صمت به نقش این استان در توسعه صادرات به کشورهای همسایه قدردانی کرد و ادامه داد: در مدت کوتاهی که از تصدی رزم‌حسینی بر وزارت صمت می‌گذرد کارهای بسیار موثری انجام شده که ترخیص کالاهای دپو شده در گمرکات کشور از جمله این اقدامات است.

همدلی مجلس و دولت برای بالندگی صنعت آذربایجان شرقی حجت الاسلام والمسلمین تاج الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه

بخش خصوصی هم باید یک خودروسازی مستقل در آذربایجان شرقی داشته باشد

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم تبریز اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: بروکراسی و بخشنامه های متعدد باید باید کاسته شود تا روند امور تسریع یابد.
حجت الاسلام والمسلمین سید محمدرضا میرتاج‌الدینی همچنین اظهار کرد: تبریز و آذربایجان قطب خودروسازی است و باید از این ظرفیت استفاده مناسبی شود.
وی تاکید کرد: بر این اساس یک محصول برند انتظار داریم بخش خصوصی هم باید یک خودروسازی مستقل در استان داشته باشد.

همدلی مجلس و دولت برای بالندگی صنعت آذربایجان شرقی محمدحسین فرهنگی سخنگوی مجلس شورای اسلامی

کار انجام شده نفلین سینیت سراب و قراردادی که به امضا رسیده چرا معطل مانده است؟
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تبریز اسکو و آذرشهر نیز گفت: معادن نیاز به ساماندهی دارند و در حوزه‌های معادن به خصوص معدن طلا مشکلات زیادی وجود دارد.
محمدحسین فرهنگی همچنین با تاکید بر لزوم نظارت بر قیمت کالا در بازار تاکید کرد: نگرانی‌هایی در مورد نظارت در بازار وجود دارد و در موضوع روغن خوراکی نیز با مشکل روبرو روبه رو هستیم.
وی همچنین گفت: در مورد شهرک های صنعتی نیز ارتباطات مخابراتی باید متصل شود.
فرهنگی همچنین با اشاره به انعقاد قرارداد نفلین سینیت و انجام کارهای مربوط به این موضوع گفت: کاری که انجام شده و قراردادی که به امضا رسیده چرا معطل مانده، گیر کار کجاست.

ساخت واحدهای صنایع پایین دستی در استان مطالبه ماست
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تبریز و اسکو و آذرشهر نیز گفت: نگرانی جدی نسبت به معادن در استان وجود دارد ساماندهی معادن و ساخت واحدهای صنایع پایین دستی در استان مطالبه ماست چون بیشتر در استان خام‌فروشی می‌شود که حاشیه های بیشتری ایجاد می کند.
روح الله متفکر آزاد همچنین اظهار کرد: در مورد نفلین سینیت نیز چیزی که تمام شده چرا معطل مانده و نگرانی جدی در این خصوص هم وجود دارد.
وی همچنین یادآور شد: در حوزه صنایع بزرگ وقتش رسیده که دوباره آذربایجان شرقی به سمت سرمایه‌گذاری های صنایع بزرگ حرکت کند.
وی ادامه داد: تحرک در بخش خصوصی لازم است و از طرفی هم ثبات ضروری است تا سرمایه‌گذاران جرات برنامه ریزی برای سرمایه‌گذاری در استان را داشته باشند.

همدلی مجلس و دولت برای بالندگی صنعت آذربایجان شرقی علی رضا منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی

خط تولید گیربکس و سمند در تبریز افتتاح شده ولی رها شده است
رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تبریز نیز در این نشست گفت: اولین صنایع مادر کشور در حوزه های مختلف صنعت، باروت سازی، سماورسازی، کبریت سازی در آذربایجان شرقی ایجاد شده است و در گذشته جایگاه صنعتی اول و دوم کشور را در اختیار داشته ولی اکنون جایگاه شایسته ای را ندارد.
علیرضا منادی تاکید کرد: تراکتورسازی و ماشین سازی تبریز نیاز به توجه دارد و برخی از کارخانه ها مثل بنیان‌دیزل نابود شده و برخی دیگر از کارخانه های صنعتی نسبت به آنها بی مهری شده است.
وی ادامه داد: استان ۴۰ تا ۵۰ درصد مس، ۳۰ تا ۴۰ درصد طلا کشور را دارد و قطب اول چرم به حساب می‌آید اما بهره مندی و حمایت از آنها برای توسعه منطقه انجام نمی شود.
وی همچنین یادآور شد: خط تولید گیربکس و سمند در تبریز افتتاح شده ولی رها شده در واقع ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان بی ثمر مانده است.
منادی همچنین خواستار توجه بیشتر به اقتصاد فرش تبریز شد.

برای توسعه صنعت و معدن باید نقشه راه وجود داشته باشد
نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تبریز اسکو و آذرشهر نیز در این نشست گفت: برای توسعه صنعت به خصوص در بخش معدن باید نقشه راه وجود داشته باشد تا بتواند راه را روشن کند.
مسعود پزشکیان اظهار کرد: در صنعت و معدن ناهمگونی وجود دارد هر کسی راهی و پیشنهادی ارائه می دهد بر این اساس وزارتخانه باید نقشه راه داشته و مسیر را روشن کند، مطالعه علمی دقیق کارشناسی در این خصوص لازم است، سپس دست به دست هم دهیم تا کارها را به پیش ببریم.

شهرک صنعتی مس و مس سونگون از محورهای توسعه استان است

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم ورزقان نیز گفت: شهرک صنعتی مس و مس سونگون یکی از محورهای توسعه استان و کشور محسوب می شود.
الله وردی دهقانی ادامه داد: ذخیره ۱.۶ میلیون تنی قابل برداشت معادن مس سونگون می تواند افزایش یابد و یکی از محورهای توسعه استان صنعت مس است.

حسین حاتمی نماینده مردم شهرستان کلیبر و خداآفرین نیز در مجلس شورای اسلامی گفت: تنها منبع معدنی فعال شهرستان کلیبر نفلین سینیت با ۱۰ هزار تن ظرفیت که لازم است به ۴۰ هزار تن در سال افزایش یابد.
حجت الاسلام باقری بنابی نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تکمیل زنجیره فولاد در آذربایجان شرقی لازم است و برای برنامه آینده فولاد استان که ۲۵ سال قدمت دارد برنامه‌ریزی باید انجام شود.تکمیل زنجیره فولاد در آذربایجان شرقی لازم است و برای برنامه آینده فولاد استان که ۲۵ سال قدمت دارد برنامه‌ریزی باید انجام شود.
محرم زاده نماینده مردم شهرستان اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: هفت معدن دست شرکت ملی مس است که ۶ معدن مربوط به بخش خصوصی است که باید به سمت کاهش بیکاری در منطقه پیش رود.
امینی نماینده مردم شهرستان هشترود در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: ساخت شهرک صنعتی ورقه این شهرستان از سال ۸۴ آغاز شده و در شرف اتمام است، مردم توقع دارند هر چه زودتر این شهرک تکمیل شود.
امینی همچنین ادامه داد: هشترود شهرستان تک محصولی است و انبار غله استان به حساب می آید بر این اساس تراکتور مورد نیاز کشاورزان باید تامین شود که جزو مطالبات آنها به حساب می آید.

آذربایجان شرقی با سه کشور همسایه است ولی سهم تجارت این استان بسیار کم می‌باشد
نماینده مردم شهرستان شبستر در مجلس شورای اسلامی هم گفت: معدن مس چشمه کنان ۱۰ سال است بلاتکلیف مانده است که برای آن علت پیدا نکردم، بر این اساس بخش خصوصی باید پاسخگو باشد که سهم ما از معادن آذربایجان شرقی چقدر است.
راستی همچنین یادآور شد: آذربایجان شرقی با سه کشور همسایه است ولی سهم تجارت این استان بسیار کم می‌باشد که نسبت به این موضوع نیز باید تدبیر لازم انجام گیرد.

غول بروکراسی صنعتگر را با مشکل مواجه کرده است
نماینده مردم شهرستان های مراغه و عجب شیر نیز گفت: غول بروکراسی صنعتگر را با مشکل مواجه کرده بر این اساس صنعتگر لنگ خواهد زد.
علیزاده همچنین تاکید کرد: شهرستان مراغه قدمت بسیار بالایی دارد ولی به لحاظ صنعت عقب مانده و به لحاظ اشتغال نیز با مشکل شدید مواجه هستیم.
وی ادامه داد: شهرک صنعتی شماره ۲ باید در این شهرستان ایجاد تا امکان سرمایه‌گذاری و اشتغال مهیا شود.

نظارت و تنظیم بازار به عنایت لازم نیاز دارد تا قیمت ها منطقی شوند
نماینده مردم مرند در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر ضرورت صادرات گفت: تک نرخی شدن ارزش ضرورت است تا دچار دوگانگی نباشیم و مجلس هم به این نتیجه رسیده است.
پاشایی اظهار کرد: نظارت و تنظیم بازار نیز به عنایت لازم نیاز دارد تا قیمت ها منطقی شوند.
وی همچنین خواستار تامین مواد اولیه بخش چوب در آذربایجان شرقی شد تا بازارسیاه ایجاد نشود و افزود: الیاف شیشه شهرستان مرند نیز نیاز به توجه دارد تا این کارخانه به نتیجه برسد.
وی گفت: انحصار شکنی در حوزه نهاده‌های دامی نیز لازم است و این موضوع در آذربایجان شرقی نیز نیاز به توجه دارد.
وی همچنین خواستار نوسازی ناوگان حمل و نقل کشنده های سنگین در آذربایجان شرقی شد.

آمار بیکاری شهرستان ملکان ۲۵ تا ۳۰ درصد است
نماینده مردم شهرستان ملکان نیز در این نشست گفت: آمار بیکاری در این شهرستان و شهر لیلان بالای ۲۵ تا ۳۰ درصد است و در واقع ملکان مغفول مانده است.
موسوی خواستار تعیین تکلیف ذوب آهن ملکان و رفع مشکلات آن و همچنین آغاز عملیات اجرایی طرح های اشتغالزایی در این شهرستان شد.
وی همچنین با اشاره به نیمه تمام ماندن سد لیلان چای در این شهرستان گفت: بحران آب شرب در ۵۰ روستا وجود دارد که با ساخت سد آب شرب در منطقه این مشکل برطرف می‌شود.

همدلی مجلس و دولت برای بالندگی صنعت آذربایجان شرقی یوسف داودی رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی

تعداد بیکاران نسبت به جمعیت آذربایجان شرقی در مقایسه با استان های دیگر بسیار بالاست
رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی و نماینده مردم شهرستان سراب نیز گفت: تعداد بیکاران نسبت به جمعیت آذربایجان شرقی در مقایسه با استان های دیگر بسیار بالاست.
یوسف داودی همچنین اظهار کرد: گردش مالی حاصل از معادن استان باید به منطقه برگردد.گردش مالی حاصل از معادن استان باید به منطقه برگردد.
وی یادآور شد: ۵.۴ میلیارد یورو در سال گذشته ایمیدرو در حوزه معادن کشور افتتاح داشته در حالی که سهم آذربایجان شرقی تقریباً صفر بوده است.
داودی با اشاره به اینکه نظارت بر بازار خودرو ضرورت دارد، اظهار کرد: آزادسازی قیمت یا قیمت گذاری خودرو مشکل را رفع نمی کند.
وی همچنین با بیان اینکه صنعت فولاد استان ۲۵ سال قدمت دارد و خواستار توجه بیشتر به این صنعت در آذربایجان شرقی شد.
توجه به صنعت ماشین سازی و تراکتورسازی تبریز استاندارد سازی واردات برخی از شما توجه به تامین نهاده های دامی تامین سوخت صنایع به صورت استاندارد و تولید آلومینا از کانی نفلین از دیگر مواردی بود که رییس مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی خواستار تحقق آنها شد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها