موافقت حماس با برگزاری انتخابات فلسطین به صورت متوالی

منابع فلسطینی اعلام کردند، حماس از شرط خود برای برگزاری همزمان انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان و شورای قانونگذاری فلسطین صرف نظر کرده و پس از تضمین های عربی و بین المللی با برگزاری متوالی آنها موافقت کرد.

موافقت حماس با برگزاری انتخابات فلسطین به صورت متوالی

وصفی قبها، از رهبران جنبش حماس به خبرگزاری آناتولی گفت، تضمین هایی که حماس دریافت کرده شامل پایبندی به برگزاری انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین، پارلمانی و شورای ملی به صورت پی در پی، نظارت بر انتخابات و تضمین شفافیت و عدالت در برگزاری این سه انتخابات است.

وی افزود، حماس از پنج کشور مصر، اردن، ترکیه، قطر و روسیه ضمانت هایی را درباره تعهد به برگزاری سه انتخابات مذکور ظرف شش ماه و در شرایط مناسب و عادلانه دریافت کرده است و کشورهای میانجی شفافیت انتخابات را هم تضمین کرده اند.

جنبش حماس پیش از این شرط کرده بود هر سه انتخابات همزمان برگزار شود اما جنبش فتح خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی، سپس ریاست تشکیلات و در نهایت شورای ملی در زمان های متوالی بود.

یک منبع دیگر در حماس با بیان اینکه اکنون دیگر توپ در زمین فتح و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین است، گفت، عباس با کشورهای مذکور رایزنی کرده و از آنها خواست برای موفقیت طرح آشتی ملی وارد عمل شوند و آنها نیز ضمانت هایی دادند.

منبع دیگری نیز این اقدام حماس را نوعی انعطاف پذیری حماس در مورد طرح آشتی عنوان کرد، طرحی که از نظر حماس بخصوص در این مرحله حساسی که مساله فلسطین در آن به سر می برد، راهبردی و غیر قابل بازگشت است.

وی افزود، حماس همچنین با درخواست فتح برای برگزاری انتخابات براساس یک لیست واحد و نمایندگی کامل موافقت کرده است.

انتخابات پارلمانی سابق در فلسطین در سال ۲۰۰۶ و براساس دو سیستم مختلط نمایندگی تناسبی و لیست های محلی برگزار شد و طی آن حماس پیروز شد، در سال ۲۰۰۵ نیز انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین برگزار شد و عباس اکثریت آرا را کسب کرد.

منبع مذکور گفت، چندین تحول موجب شد حماس چنین تصمیمی بگیرد از جمله می توان به رویکرد رژیم صهیونیستی در برگزاری چهارمین انتخابات پارلمانی و نیز دولت جدید آمریکا به ریاست جمهوری جو بایدن اشاره کرد.

طی روزهای اخیر رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس درباره پایان دودستگی و تحقق وحدت ملی از طریق برگزاری انتخابات نامه ای به عباس نوشت و این نامه مورد استقبال تشکیلات قرار گرفت.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها