عضو هیئت رئیسه اتحادیه بار فروشان اهواز:

نقش صنف بارفروشان میدان تره بار اهواز در حمایت از کشاورزان چیست؟‌

عضو هیئت رئیسه اتحادیه بار فروشان اهواز گفت: میدان تره بار اهواز به صورت مستقیم ۱۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده و به صورت غیر مستقیم بیش از پانزده هزار نفر اشتغال ایجاد کرده که ظرفیت بالایی است.

نقش صنف بارفروشان میدان تره بار اهواز در حمایت از کشاورزان چیست؟‌

میدان میوه و تره بار الغدیر اهواز نقش مهمی در تامین میوه و تره بار کلانشهر اهواز با جمیتی نزدیک به 2 میلیون جمعیت دارد. این میدان یکی از میادین مطرح کشور است که روزانه از سراسر کشور میوه و محصولات برای فروش وارد آن می‌شود.

این میدان با قدمتی نزدیک به صدسال یکی از اماکن اقتصادی سالم و موثر در گردش اقتصادی خوزستان است. بسیاری از کشاورزان در این محل به فروش محصولات خود اقدام و در فصولی که محصول ندارند، نیاز مالی خود را از بارفروشان تهیه می‌کنند. برای بررسی عملکرد این میدان، اصغر یاوری عضو هیات رئیسه اتحادیه بار فروشان اهواز با حضور در دفتر اهواز به سازوکار عملکرد این میدان در تامین نیاز مردم استان و حمایت از تولیدات کشاورزی پرداختند.

اصغر یاوری با معرفی و تاریخچه‌ این صنف در اهواز اظهار داشت: این صنف قدمت 100 ساله در اهواز دارد. قدمت و سابقه آن از بسیاری از صنوف اهواز و حتی تهران نیز بیشتر است.

وی افزود: در سال 1300 یعنی قبل از پهلوی اول در باغ بلوار یا همان 24 متری فعلی مشغول بار فروشی بودیم. برای نخستین بار بار فروش‌های از خیابان های سیروس و نظامی(محل قصابخانه) با محصولات بومی خود اهواز و چیزهایی که به صورت سنتی کشت می‌شد( صیفی جات) آغاز به کار کردند. میدان قدیم محصولات صیفی جات که به صورت سنتی کشت می‌شد و انواع محصولات خرما به فروش می‌رسید.

عضو هیات رئیسه اتحادیه بار فروشان اهواز گفت: با گسترش روند توسعه و ایجاد خطوط ریلی، بار شهرهای مبادی تولیدات درختی از تهران و ورامین و شهریار و کرج و اصفهان توسط قطار به اهواز ارسال می‌شد. عمدا از شهرهای که مبادی تولید سر درختی محسوب می‌شدند.احداث ریل و ترانزیت قطار کمک شایانی به صنف بار فروش‌ها کرد.

وی افزود: این روند همچنان تداوم داشت تا وضعیت توسعه شهری ادامه پیدا کرد و در سال 1344 میدان قدیم را از 24 متری به راه بند میدان منتقل کردند. در سال 1380 سلیمانی آشتیانی شهردار وقت به دلیل اینکه راه‌بند میدان شلوغ شده و مسئله ترافیک و توسعه شهری پیش آمد و از طرفی چون کامیون‌ها به داخل شهر وارد نمی‌شدند، مسئله انتقال از داخل شهر مطرح شد.

یاوری گفت: در سال 1380انتقال میدان صورت گرفت و ماحصل انتقال در آن سال تهاتر بود که ما میدان قدیم را دادیم و میدان جدید را گرفتیم و مابه تفاوت را در قبال سرقفلی و اخذ کرایه پرداخت کردیم.

این مقام مسئول نحوه‌ی کار صنف بار فروش ها را بیان کرد و گفت: به صورت کلی صنف بار فروش ها امانت کار و حق العمل کار است. این در حالی است که در افکار عمومی ما باری را خریداری و سپس به فروش می رسانیم اما اینطور نیست و مسله امانت فروشی و حق العمل کاری در تمام میادین کشوری یکسان است. در سطح کشور خرید و فروش بار انجام نمیدهند زیرا شغل ما امانت فروشی و در اصل حق العملل کاری است.

یاوری گفت: در خصوص مساعده به بخش کشاورزی کمک شایانی به صورت مستقیم در اشتغال و تولیدات محصولات کشاورزی و گردش چرخه اقتصادی را همکاران ما در این بخش یدک می‌کشند

وی افزود: صنف بار فروش‌ها یک صنف پویا و فعال است و در کمک رسانی هنگام بحران‌های کشوری در پیشانی اصناف قرار دارند. در 8 سال دفاع مقدس در حالی که صنف ما 70 عضو بیشتر نداشت 11 خانواده شهید و چندین آمبولانس از سوی بارفروشان میدان اهواز اهدا کردیمگروه استان. در زلزله‌های بم و کرمانشاه و رودبار و آذربایجان نیز در حوزه اصناف پیش گام کمک رسانی بودیم.

عضو هیات رئیسه اتحادیه بار فروشان اهواز گفت: سیل فروردین 98با توجه به اینکه با کمک شهرداری وقت و سپاه پاسداران و کمک استان‌های معین و کمک شبانه روزی همکاران نگذاشتیم سیل به سایت مرکزی میدان وارد شود اما با توجه به انتقال به پارکینگ فولاد کمک‌های به اشپزخانه های استان‌های معین که به خوزستان جهت کمک و یاری آمده بودند، دریغ نکردیم.

یاوری درباره نرخ میوه و تره بار افزود: نرخ گزاری توسط کمیته نرخ گذاری که به صورت هفتگی در میدان میوه و تره بار الغدیر تشکیل می‌شود، صورت می‌گیرد. این کمیته از سازمان بازرسی سازمان سمت، انجمن حمایت از مصرف کننده، جهاد کشاورزی، سازمان تعزیرات، اتاق اصناف، اتحادیه خورده فروش‌ها و اتحادیه بار فروش ها تشکیل‌ می‌شود.

وی افزود: این کمیته قیمت‌ها را از مبادی تولید از تهران، اصفهان و شیراز رصد و به کشف قیمت‌ها می‌رسند. بنابراین ما هیچ دخالتی جز پیشنهاد دادن به عنوان عضو در تعیین قیمت ها نداریم.

این مقام مسئول بیان داشت: در خصوص اینکه تعدادی تحت عنوان مباشر یا همکار صنفی در غرفه ها کار می‌کنند شکی نیست اما دلال محسوب نمی‌شود و همه بارفروشان، میوه و تره‌بار را زیر نظر اتحادیه و به قیمت مصوب به فروش می‌رسانند و اگر احیاناً کسی از قیمت مصوب عدول کند بازرس ویژه سازمان صمت مستقر در میدان و اتحادیه صنف بارفروشان با وی برخورد می‌کنند.

عضو هیات رئیسه اتحادیه بار فروشان اهواز بیان داشت: در شهر اهواز در تابستان به دلیل گرمی هوا و گاها بالای 50درجه و امکان نگهداری سردرختی وجود ندارد. میوه باید در همان ابتدای شروع میدان به فروش برسد زیرا اگر به صبح برسد تفاوت قیمت دارد و گاها بیست تا سی در صد قیمت کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: خوزستان در گذشته در صیفی‌جات خودکفا بود اما میوه سردرختی را از سایر شهرها تامین می‌کرد به همین دلیل گاهی قیمت‌ها کم یا زیاد می‌شود. اگر قیمت گوجه به فرض مثال در اهواز 5 هزار تومان باشد و در اصفهان 6 هزار تومان باشد کوجه به راحتی از سبد خانوار اهوازی ها کاسته می‌شود چون برای بار فروشان اصفهانی ارسال می‎شود.

یاوری گفت: صنف بارفروشان با اعطای مساعدات به کشاورزان هنگام کاشت داشت و برداشت صیفی جات خود کمک شایان و غیر مستقیمی به اشتغال و گردش چرخه اقتصادی در کشور انجام می‌دهند.

علاوه مساعدت به کشاورزان 90 درصد خرید کسبه از میدان به صورت نسیه صورت می‌گیرد و پس از فروش میوه و تره بار در بازار پس از یک ماه هزینه را به بارفروشان پرداخت می‌کنند

این مقام مسئول گفت: در میدان میوه و تره بار الغدیر به تمامی خریداران حتی در صورت خرید یک سبد 4 کیلویی، فاکتور خرید داده می‌شود و امکان مقایسه اختلاف در قیمت‌ها را می‌توان بررسی کرد. زیرا حلقه اخر ارتباط با مردم میدان و حجره داران نیستند و اگر تفاوتی و اختلافی در قیمت میوه میدان با مرکز شهر وجود داشت باید آسیب شناسی شود.

وی افزود: بر عملکرد بارفروش‌ها روزانه توسط ناظر مستقیم از ساعت 11 شب که آغاز ساعت کاری است تا صبح نظارت می‌شود و در صورت مشاهده تخلفات ثبت و پرونده به سازمان تعزیرات روزانه ارسال می‌شود.

یاوری در درباره نحوه ارتباط شهروندان با اتحادیه در صورت مشاهده تخلفات گفت: اتحادیه بار فروشان همواره از ساعت 8 صبح تا 2 بعد از ظهر در ساختمان اتحادیه مستقر است و شهروندان در صورت مشاهده تخلفات با شماره 33846020 تماس بگیرند و گزارش دهند.

وی افزود: اتحادیه بارفروشان اجازه تخلف را به فرد یا واحد صنفی درون میدان نمی‌دهد و در این راستا همگرایی با متولیان حوزه صنفی خصوصن سازمان صمت و اتاق اصناف دارد. اتحادیه بارفروشان این را ادعا را ندارد که در صنف ما اشتباه یا تخلف نیست اما ما با این پدیده مبارزه می‌کنم و اشتباهات را کم و کاهش می‌دهیم.

عضو هیئت رئیسه اتحادیه بار فروشان اهواز بیان داشت: میدان غدیر به صورت مستقیم 1500 نفر اشتغال ایجاد کرده و به صورت غیر مستقیم بیش از پانزده هزار نفر اشتغال ایجاد کرده که ظرفیت بالایی است.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها