سرانجام دادگاه جنجالی جودو چه شد؟

بیش از چهارماه از برگزاری دادگاه فدراسیون جودو در CAS گذشته و آرش میراسماعیلی رئیس فدراسیون جودو می‌گوید رأی نهایی این دادگاه در بهمن اعلام خواهد شد.

سرانجام دادگاه جنجالی جودو چه شد؟

دادگاه جنجالی تعلیق فدراسیون جودو بالاخره بعد از ماه‌ها انتظار، ۲۶ شهریورماه در جلسه ۹ ساعته در لوزان سوئیس برگزار شد. حدودا یک سال و نیم قبل بود که فدراسیون جهانی جودو ایران را به دلیل اظهارات غیر واقع چند جودوکار به‌طور موقت از حضور در کلیه میادین بین‌المللی تعلیق کرد. بعد از این اتفاقات فدراسیون جودو به دادگاه بین‌المللی حکمیت ورزش (CAS) شکایت کرد تا این پرونده در آنجا مورد رسیدگی قرار بگیرد. درحالی‌که خیلی‌ها پیش‌بینی می‌کردند با توجه به شهود ایرانی که فدراسیون جهانی جودو برای این دادگاه در نظر گرفته، طرف ایرانی بازنده خواهد بود، اما CAS فعلا رأیی درباره تعلیق نهایی جودوی ایران صادر نکرده است. موضوعی که باعث شده فرصت مجددی در اختیار دو طرف قرار بگیرد تا مسئله پیش‌آمده را رفع و رجوع کنند. با این حال و پس از اتمام این دادگاه بحث‌برانگیز، کمتر جزئیاتی از آن به بیرون درز کرده است.

‌دادگاه جودوی ایران در حالی برگزار شد که از ایران هیئتی شش‌نفره در آن حضور پیدا کردند تا دفاعیات خود را مطرح کنند. محمدرضا داورزنی و نصرالله سجادی، دو مقام ارشد ورزش کشور، به ترتیب به‌عنوان نماینده‌های وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک در این جلسه حاضر شدند. داورزنی سال گذشته در معاونت قهرمانی وزارت ورزش و جوانان مشغول به کار بود. مجید زارعیان، سرمربی تیم ملی جودو در رقابت‌های ۲۰۱۹ قهرمانی جهان، آرش میراسماعیلی، رئیس فدراسیون جودو و امیرساعد وکیل از دیگر نمایندگان ایران در این دادگاه بودند.

طرف مقابل دعوی فدراسیون جهانی جودو بود که آنها نیز با شش نفر در CAS حاضر شده بودند. از شش نفر مذکور در تیم فدراسیون جهانی جودو، سه نفر ایرانی بودند که علیه ایران شهادت دادند! مهم‌ترین این شهود سعید ملایی، قهرمان سابق جهان بود.ملایی بعد از مسابقات توکیو به ایران بازنگشت و صراحتا به فدراسیون جهانی اعلام کرد به اجبار در این دوره از مسابقات متحمل شکست شده است.

به غیر از ملایی، وحید سرلک، قهرمان سابق جودوی ایران و محمد منصوری، سرمربی پیشین تیم ملی جودو نیز در این دادگاه حاضر شدند. دادگاهی که خیلی ها در آن کمر همت بسته بودند تا جودو ایران همچنان در تعلیق بماند اما پس از این جلسه، رییس دادگاه CAS به طرفین هشدار داد مدت یکماه وقت دارند تا با هم به توافق برسند.

سرانجام دادگاه جنجالی جودو چه شد؟

حالا نزدیک به چهارماه از برگزاری این دادگاه می‌گذرد و هنوز خبری از رای نهایی و توافق بین فدراسیون جودو ایران و فدراسیون جهانی نشده است.

آرش میراسماعیلی رئیس فدراسیون جودو درباره توافق با فدراسیون جهانی می گوید: «دادگاه یک ماه فرصت داد تا فدراسیون ایران و فدراسیون جهانی به توافق برسند. در این مدت ایمیل‌هایی میان ما و آنها رد و بدل شد و در نهایت با تصمیم من و ویزر (رییس فدراسیون جهانی) قرار شد به رای دادگاه اکتفا کنیم و به توافق اجمالی نرسیدیم. بعد از یک ماه منتظر رأی دادگاه بودیم که ایمیلی از معاون دادگاه حکمیت ورزش دریافت کردیم که اعلام کرده بود، با توجه به اینکه پرونده حساس است نیاز به بررسی بیشتر پرونده تا بهمن ماه دارد.»

دادگاه یک ماه فرصت داد تا فدراسیون ایران و فدراسیون جهانی به توافق برسند.

میراسماعیلی در ادامه گفت: «تحلیل تیم حقوقی ما این است که دفاعیات مان خوب و طرف مقابل نیز مستندات کافی در اختیار نداشته است و همین موضوع قدرت تصمیم‌گیری را برای تیم داوری سخت کرده است و این می‌تواند یک اتفاق خوب باشد. همین که پرونده نیاز به بررسی بیشتر دارد نشان می‌دهد ما خوب دفاع کرده ایم. این در حالی است که همه ما را از پیش بازنده می‌دانستند، اما تیم حقوقی خوبی داشتیم و حقایقی را در دادگاه عنوان کردیم که بی‌خود این پرونده جنبه سیاسی به خود گرفته بود و ما اعتقاد داشتیم باید از جنبه ورزشی به آن نگاه شود. اگر منصفانه بخواهیم نگاه کنیم ما به رای خوش‌بین هستیم.»

منبع: خبرآنلاین

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها