سی‌ان‌ان: اختلاف نظر در پنتاگون درباره احتمال حمله ایران

شبکه سی‌ان‌ان با انتشار گزارشی درباره اعزام بمب‌افکن‌های بی‌ـ۵۲ آمریکا به خاورمیانه، گفته است در وزارت دفاع آمریکا درباره تهدیدهای احتمالی ایران در سالگرد شهادت سردار سلیمانی اختلاف نظر وجود دارد.

سی‌ان‌ان: اختلاف نظر در پنتاگون درباره احتمال حمله ایران

روز گذشته، چهارشنبه ۳۰ دسامبر / ۱۰ دی ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو فروند بمب‌افکن بی‌ـ‌۵۲ با توانایی هسته‌ای با پرواز مستقیم و با سوخت‌گیری هوایی از پایگاهی در ایالت داکوتای شمالی راهی خاورمیانه شدند.

در بیانیه سنتکام آمده بود:

«اعزام این دو هواپیما حاوی پیامی روشن در مورد بازدارندگی به هر کسی است که بخواهد به آمریکایی‌ها یا منافع آمریکا آسیب وارد کند.»

ژنرال فرانک مکنزی، فرمانده سنتکام نیز اعلام کرد که آمریکا با این اقدام خواسته است نشان دهد که «در صورت بروز هرگونه اقدام تجاوزگرانه‌ای علیه شهروندان و منافع آمریکا» آماده است و از قدرت پاسخگویی را دارد:

«ما آماده و قادریم تا به هرگونه حمله علیه آمریکایی‌ها یا منافع ما پاسخ دهیم. ما دنبال درگیری نیستیم اما هیچ‌کس نباید توانایی و قابلیت ما در دفاع از نیروهای‌مان یا اقدام قاطع ما در پاسخ به هرگونه حمله را دست‌کم بگیرد.»

شبکه سی‌ان‌ان آمریکا گزارش داده است که مقامات پنتاگون می‌گویند این اقدام نظامی هشداری به تهران است

ارتش آمریکا ۳ ژانویه ۲۰۲۰ / ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ به کاروان سردار قاسم سلیمانی در حوالی فرودگاه بغداد حمله کرد. این حمله به شهادت سردار سلیمانی و ۱۰ نفر از همراهان او از جمله ابومهدی المهندس، نایب‌رئیس حشدالشعبی، انجامید. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دستور این حمله را صادر کرده بود.

یک مقام ارشد وزارت دفاع به سی‌ان‌ان گفته است، کریستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع آمریکا تصمیم گرفت به‌منظور کاهش فشار در مورد اعزام ناو هواپیمابر «یواس‌اس نیمیتز» به خلیج فارس، در اقدامی که نشان از کاهش تنش آشکار با ایران دارد، این ناو را به خارج از منطقه بفرستد.

به‌گفته سی‌ان‌ان، این اقدام و همزمان اعزام بمب‌افکن‌های بی‌ـ۵۲ به منطقه نشان‌دهنده پیام‌های متناقض و بازتاب‌دهنده اختلاف‌نظرها در پنتاگون است.

این در حالی است که یک مقام دیگر وزارت دفاع آمریکا تهدیدهای ایران را اغراق‌آمیز می‌داند و می‌گوید «حتی یک نشانه قابل تأیید در این‌باره (احتمال حمله قریب‌الوقوع ایران) وجود ندارد».

دونالد ترامپ به برخی عدم اطمینان‌ها دامن زده است. گفته می‌شود که ترامپ در جلسه‌ای در اواسط ماه نوامبر از گزینه‌های نظامی که می‌تواند علیه ایران استفاده شود سخن گفته است. او سپس در پی حمله به سفارت آمریکا در بغداد ایران را تهدید کرد.

ترامپ ۲۳ دسامبر / ۳ دی در توییتر نوشت:

«سفارت ما در بغداد روز یکشنبه مورد اصابت چندین موشک قرار گرفت. حدس بزنید این موشک‌ها از کجا آمدند: ایران»

او افزود:

«چند توصیه دوستانه بهداشتی به ایران: اگر یک آمریکایی کشته شود، من ایران را مسئول می‌دانم. خوب فکر کنید.»

سفارت آمریکا در بغداد یکشنبه ۲۰ دسامبر / ۳۰ آذر هدف شلیک چند موشک قرار گرفت. به هیچ یک از آمریکایی‌ها آسیبی وارد نشد اما محوطه سفارت خسارتی جزئی دید. عراق با محکوم کردن این حمله آن را به یک «گروه غیرقانونی» نسبت داد اما جزئیاتی درباره آن ارائه نکرد.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا به سی‌ان‌ان گفت ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده «به‌شدت اوضاع را زیر نظر دارد. ارتش اعتقاد ندارد حمله‌ای نزدیک است، اما تمام اقدامات احتیاطی را برای اطمینان از بازدارندگی ایران در حین محافظت از نیروهای آمریکایی انجام می‌دهد».

سه مقام وزارت دفاع آمریکا گفته‌اند که ایران سلاح‌های بیش‌تری به عراق منتقل کرده است، از جمله موشک‌های بالستیک با برد کوتاه، سلاحی که به اعتقاد مقام‌های آمریکایی می‌تواند برای حمله به اهداف آمریکا مورد استفاده قرار گیرد.

یک مقام پنتاگون گفت:

«چندین نشانه نگران‌کننده از برنامه‌ریزی پیشرفته و آمادگی برای حملات در عراق وجود دارد که به نظر می‌رسد هدف منافع ارتش و آمریکا است.»

با این حال مقام‌های وزارت دفاع تأکید می‌کنند که هیچ برنامه‌ای برای اقدامات تهاجمی علیه ایران وجود ندارد و تلاش برای تقویت نیروهای آمریکایی در منطقه مربوط به بازدارندگی حملات ایران است، نه انجام یک حمله پیشگیرانه.

دو بمب‌افکن بی‌-‌۵۲ آمریکا روز گذشته در یک پرواز رفت و برگشت به خاورمیانه که بیش از ۳۰ ساعت طول کشید و با سوخت‌گیری هوایی انجام شد، بر فراز خلیج فارس به پرواز درآمدند.

این سومین بار در ۴۵ روز گذشته بود که بمب‌افکن‌های آمریکایی مأموریت‌های "بازدارندگی" را در خلیج فارس انجام می‌دهند.

منبع: انتخاب

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 25
  • امیرعباس
    0

    خاک بر سر احمقتان، امریکایی های نادان ، بابا ما توی این مملکت میدونیم اینا برای حفظ قدرت و پول و ثروت خود و خانواده هاشون حتی جرات و مصلحت یه ترقه زدنم بسوی شماهارو ندارند و فقط قمپوز در می کنن

  • ستم‌دیده
    0

    بزنید‌فقط‌زر‌میزنید

  • مجید
    0

    ایران هیچ وقت یک چنین خطای بزرگی را مرتکب نخواهدشدنه اینکه نخواهدبلکه نمی تواند.

  • سعید
    0

    ترامپ یا دنبال بهانه برای حمله به ایران هست یا می خواد درجامعه آمریکا ایران هراسی کنه وگرنه ایران که گفته دیگه عملیات نظامی علیه آمریکایی ها نداره،البته بعضی ازمقامات ما هم باید مراقب حرف هاشون باشندوصراحتا بگن قطع کردن پای آمریکایی ها ازمنطقه با انجام عملیات نظامی یا تروریا حمله مسلحانه به منافع آمریکا نیست وتلاشی سیاسی ودیپلماتیک خواهدبودوگرنه چه بسا فرداهمین ترامپ کثیف یک عمل جناینکارانه انجام بده وبندازه تقصیرایران وآمریکایی ها را برای یک حمله نظامی به ایران با هدف خوش خدمتی حقیرانه برای صهیونیست ها،فریب بده،

  • ناشناس
    0

    خدایا نجاتمون بده.

    نظرات شما -
    • بنده خدا
      0

      خدایا هرکی که نظرمنفی داده به این پیام نجات نده. چقدر بد بخت باید باش که نجات خداوند رو هم نخوای

    • ستم‌دیده
      0

      دلت‌خوشه‌خدای‌دزدان

  • رضا
    0

    چهارتا هواپیما اینقدر توبوق وکرنا کردن نداره ما تویک روز بیش از۸۰ فروند جنگنده های صدام را منهدم کردیم اینقدر بلوف کردن نداره همه دیدید که مردم درقضییه آدربایجان وارمنستان بجای رفتن به پناهگاه شاهدهیجانات جنگ بودند حالا پدرنیامرز آمریکا درتلاش هست ایران را بترساند ههه ههه ههه

  • ناشناس
    0

    مارا به رخت وچوب شبانی فریفته اند. دعوا سر لحاف ملاست.

  • ایرانی
    0

    انتقام بزرگ یعنی رفع مشکل ازدواج جوانها!انتقام بزرگ یعنی رفع مشکل مسکن مستأجرها! انتقام بزرگ یعنی رفع بیکاری جوانها!انتقام بزرگ یعنی رفع تورم یعنی عدالت اجتماعی یعنی حذف فاصله طبقاتی!انتقام بزرگ یعنی بالابردن امید در مردمی که از فشار زندگی دست به خودکشی یا قتل می زنند!انتقام بزرگ یعنی بالابردن اعتبار پاسپورت ایرانی! اینها انتقام های بزرگی است که باید گرفته شود بقیه انتقام ها بماند بعد از این انتقام ها!!!

    نظرات شما -
    • بی طرف
      0

      رحمت خدا برای امواتت. خیر ببینی الهی.حرف دل ۹۰درصد مردم رو زدی

    • محمد
      0

      بنده ی خدا اقتدار و انتقام سخت مسولیتش به عهدی نیروهای مسلح ست و این مشکلاتی که شما گفتین بر می گرده به قوی مجریه رئیس جمهور عشق برجامیتونه لبیک یاخامنه ایی

    • رسولی
      0

      درود برشرف شما, بسیار عالی بود

    • سید
      0

      برو بابا دلت خوشه

    • پزشک سهمیه ای
      0

      من حاضرم ماهی سه میلیون به تو بدم تا مشکلاتت حل شه ولی هر روز باید یه پس گردنی بتو بزنم

  • نامی
    0

    همش درحسرت یه خبرخوب هستیم این همه استرس چیه تواین مملکت راه انداختند

  • محرمعلی
    0

    اگه جرات شو داشتن پارسال یه حرکتی میکردن

  • سعید
    0

    البته مثل اینکه درکمیت حمله به ایران هماهنگ هستند وفقط درکیفیت حمله دچاراختلاف هستند؛بمب های اتمی B52هم شده مکافات عظما؛ترامپ دیوانه با آن مغز پوکش فکرهای بسیارشومی دارد؛فقط امیدوارم شاهد یک فاجعه تاریخی نباشیم.

  • ممد
    0

    هیچ اختلاف نظری وجود ندارد اونا همه کاراشون با نقشه ده سال قبلشونه البته ما هم همینجوریم

  • هم وطن
    0

    امریکا طبل تو خالی است و فقط با خیانت داخلی های در کشور هدف هر تجاوزی شکل میگرد اگر نه این تجهیزات تنها جنبه تبلیغی دارد . مکنزی کنسروی بیشتر نیست برای ما جوجو

  • محمد
    0

    اول ملت را دریابید بعد به فکر انتقام بیوفتید ، اصلا انتقام از کی و از چی ؟!!!

  • وگوور
    0

    ...و کمی صبر جانا پشت هر صبر نفحه پیروزی ست..

  • مهدی
    0

    ترامپ که همه چیرو باخته میخواد خودزنی بکنه تا بهانه جنگ پیدا کنند

  • .
    0

    خون ژنرال سلیمانی زمانی که ریخته شد،ختم آمریکاییا ها رو خوندم. انشالله 13 دی #انتقام سخت

  • محمدتقی
    0

    انتقام بزرگ یعنی رای ندادن .. یعنی پایان خوش خیالی اقایان به داشتن پشتوانه ی مردمی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها