۲۳ هزار هکتار شبکه آبیاری در آذربایجان غربی اجرایی شد

معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب از اجرایی شدن ۲۳ هزار هکتار شبکه آبیاری در استان خبر داد.

۲۳ هزار هکتار شبکه آبیاری در آذربایجان غربی اجرایی شد

قاسم تقی زاده خامسی در آئین بهره برداری از طرح‌های حوزه صنعت آب و برق استان با حضور رئیس جمهوری به صورت ویدئوکنفرانس افزود: سد کرم آباد پلدشت است در اردیبهشت سال گذشته آبگیری شده و امروز به صورت رسمی افتتاح می‌شود، در قالب این طرح هشت هزار و ۴۰۰ هکتار از پایاب آن، از آب سد برخوردار می‌شوند.

وی با بیان اینکه سال گذشته نیز بیش از چهار هزار هکتار از پایاب این سد به بهره برداری رسید، اظهار کرد: تا پایان فعالیت دولت، ۱۰ هزار هکتار دیگر هم از شبکه آبیاری این منطقه افتتاح شده و میزان برخورداری از آب این سد در راستای توسعه بخش کشاورزی منطقه به بیش از ۲۳ هزار هکتار می‌رسد.

تقی زاده خامسی با بیان اینکه این شبکه‌های آبیاری بیش از ۸۰ درصد زمین‌های تحت پوشش این طرح را شامل می‌شود، ادامه داد: نکته قابل توجه اینکه این طرح‌ها اراضی توسعه‌ای بوده که به معنای شغل جدید و ارتقای شاخص‌های اشتغال در منطقه است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب در ادامه با اشاره به بهره برداری از سد کانی سیب گفت: تاکنون ۳۴ کیلومتر از تونل ۳۵.۵ کیلومتری انتقال آب از کانی سیب به دریاچه ارومیه حفاری شده و با حل مشکل در ۱.۵ کیلومتر باقی مانده، احتمال افتتاح این تونل در اوایل سال آینده وجود دارد.

تقی زاده خامسی با بیان اینکه در این ۱.۵ کیلومتر باقی مانده، معضل تولید آب، دستگاه‌های حفار را با مشکل مواجه کرده که با حفر ۱۰ حلقه چاه به عمق ۱۰۰ و ۱۲۰ متر، در صدد حل مشکل برآمده‌ایم، ادامه داد: همه ظرفیت تخصصی و تجربیات را برای حل این مشکل به کار گرفته‌ایم و پیش بینی می‌کنیم که با ۵۰۰ متر پیش روی، این مشکل رفع شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب در خصوص سد کانی سیب نیز بیان کرد: این سد به عنوان مهمترین منبع تأمین آب پایدار در راستای احیای دریاچه ارومیه بوده و سالانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب از این سد در اختیار این دریاچه قرار می‌گیرد.

وی گفت: این سد، یکی از طرح‌های مهم برای احیای دریاچه ارومیه بوده و علاوه بر مأموریت احیای دریاچه، این سد برای منطقه پیرانشهر در جنوب آذربایجان غربی نیز بسیار مفید است به طوری که از آب آن در راستای تأمین آب پایدار کشاورزی و توسعه گردشگری و اشتغال ناشی از آن استفاده خواهد شد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب افزود: برای اجرای سد کانی سیب در منطقه پیرانشهر در جنوب غربی آذربایجان غربی، پنج هزار میلیارد ریال توسط دولت تدبیر و امید هزینه شده است.

طرح‌های سد "کانی سیب" پیرانشهر با ۵۰۰ میلیارد تومان، سد "کرم آباد" پلدشت با ۵۲۰ میلیارد تومان و برق‌رسانی به هشت روستا با سه میلیارد و ۳۴۸ میلیون تومان اعتبار امروز، پنجشنبه توسط رئیس جمهوری در این استان افتتاح شد.

سد کانی سیب پیرانشهر با هدف احیای دریاچه ارومیه با انتقال سالانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب، کاهش مهاجرت، ثبات جمعیت، رونق اقتصادی منطقه و مهار و تنظیم ۷۱۳ میلیون متر مکعب آب مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها