عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

وضعیت قرمز تنفس در ایران / افزایش آمار سرطان به دلیل آلودگی هوا و تغذیه نامناسب

آلودگی هوا یکی از خبرهایی است که قرار نیست از بورس بیفتد و سالیان سال است که کهنه نمی شود.

وضعیت قرمز تنفس در ایران / افزایش آمار سرطان به دلیل آلودگی هوا و تغذیه نامناسب

هر روز خبر شاخص های آلودگی هوا در سایت های مختلف منتشر می شود و روزهای آلوده شمارش می شوند و نفس هوای پاک به شماره افتاده است. از سوی دیگر سال های سال است که مسئولان به دنبال علت این آلودگی هستند و برای رفع آن شعار می دهند.

محمد مهدی قیامت، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و تازه های پیشگیری درباره آلودگی هوا به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: بیشتر آلودگی هوای شهرها به دلیل خودروها نیست. چون در روزهای تعطیل و محدودیت تردد آلودگی وجود دارد. در این سطح به دلیل مصرف انواع سوخت است. در کشور ما استانداری وجود ندارد و حتی کارخانه های دولتی نیز سوخت استاندارد استفاده نمی کنند و سرویس های ادارات دولتی آلوده کننده هوا هستند.

وی با بیان این که تا زمانی که دولت پیشتاز کنترل آلودگی هوا نشود نمی تواند به مردم اجبار یا دستوری بدهد، تاکید کرد: کاهش استفاده از سوخت مناسب باید فرهنگسازی شود. استفاده از سوخت مناسب در کشور ما نهادینه نشده و تا شرایط به همین منوال باشد شاهد این آلودگی خواهیم بود.

زندگی در آلودگی کشنده و مسموم
محمد مهدی قیامت افزود: این آلودگی کشنده است و ما در هوای مسموم زندگی می کنیم و آسیب فیزیولوژیک می کنیم. پیری زودرس، بیماری های ریوی مختلف از جمله عوارض زندگی در آلودگی هواست. بستری هایی که در بیمارستان ها وجود دارد هزینه سربار زیادی به کادر درمان کشور و بیمه ها تحمیل می کند. مصرف دارو نیز افزایش می یابد و چرخه معیوبی است که به اقتصاد ورشکسته کشور فشار بیشتری می آورد. اگر این موضوع درست شود در مصرف دارو و هزینه های سرانه درمان کاهش می یابد و می توان این هزینه را در ردیف دیگری هزینه کرد.

آب و غذا در ایران استاندارد ندارد
در پاسخ به این سوال که آیا تحقیقی انجام شده که مشخص شود سوخت به ویژه بنزین در ایران استاندارد است یا خیر؟ گفت: استانداردهای بنزین نیز مانند استانداردهای دیگر است. ماست، شیر یا حتی آب نیز استاندارد نیست و دارای آلودگی است و در بررسی های علمی مشخص می شود که مشکلاتی در خورد و خوراک وجود دارد.

سرطان ها براثر آلودگی هوا و تغذیه نامناسب
محمد مهدی قیامت در پاسخ به این سوال که آیا آلودگی هوا باعث می شود که انسان فرسوده شده و به بیماری های صعب العلاج مبتلا شود؟ تاکید کرد: شکی در این موضوع نداشته باشید. منشا اصلی افزایش بی رویه سرطان های مختلف در کشور آلودگی هوا و تغذیه نامناسب است.

منبع: رکنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ا...د
    0

    شما اشتباه میکنید همه چیز ارزان و فزاوان است دولت هم بابت انها یارانه پرداخت میکند شیر فراوان گوشت فراوان میوه جات فراوان وهمه ارزان تا مردم براحتی بخورند

  • فریبرز
    0

    حالا کجاشو دیدی

  • افشین
    0

    جا داره بازم خسته نباشید به مسئولین محترم نظام بگیم که بی لیاقت ترین مسئولین قرن هستند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها