سعید لیلاز:

خیلی از کشورها عضو FATF هستند،قواعدش را هم رعایت نمی کنند/ما هم می توانیم همین طور باشیم

کارشناس اقتصاد سیاسی گفت: همه کشورهای جهان غیر از ایران و کره شمالی عضو FATF هستند.

خیلی از کشورها عضو FATF هستند،قواعدش را هم رعایت نمی کنند/ما هم می توانیم همین طور باشیم

سعید لیلاز در برنامه تلویزیونی عیار درباره ضرورت پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف گفت: تعداد کشورهای عضو ۲۰۵ کشور است در حالی که ۱۹۵ کشور عضو سازمان ملل هستند. با توجه به اینکه زمزمه های بازگشت آمریکا به برجام شنیده می‌شود و مقام معظم رهبری هم دوباره اجاره بررسی مجدد را به مجمع تشخیص مصلحت نظام دادند نشان می‌دهد موضوع مهم است. از سوی دیگر هر بار که نخواهیم قوانین را رعایت کنیم این امکان برایمان وجود دارد که بتوانیم خارج شویم.

لیلاز گفت: من موافق صحبت رهبری درباره اینکه باید قدرتمندتر شویم هستم. هرچند همانطور که ایشان گفتند ما بایستیم آنها متوقف نخواهند شد اما قدرتمند شدن ما باعث می‌شود فشار به کشور کمتر شود. باید توجه داشت هر موافقت نامه ای که امضا شود فقط در همان لحظه اعتبار و موازنه دارد و ما باید به FATF بپوندیم اما در عین حال باید در مسیر قدرتمند شدن قرار گیریم.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه پیوستن به FATF این امکان را به ایران می دهد که بتواند از ابزارهای بین المللی استفاده کند تصریح کرد: موضوع FATF و پیوستن به کنوانسیون های آن نباید از حدو حدود خارج شود. نکته قابل توجه اینجاست که تصویب FATF کشور را گل و بلبل نمی‌کند و عدم تصویبش هم ایران را به خاک سیاه نمی نشاند.

نپذیرفتنFATFیعنی بازی در زمین حریف

لیلاز می‌گوید: ما اکنون با نظم بین الملل در افتاده ایم و معتقدم پذیرش FATF یک مانع را از سر ایران بر می دارد و به لحاظ روابط عمومی نپذیرفتن آن بازی کردن در زمین حریف است. اگر عضو FATF و کنوانسیون‌های آن شویم هزینه رسمی اقتصاد کاهش می‌یابد و عدم پیوستن به آن چیزی است که رژیم صهیونیستی و امریکا می‌خواهد.

اف ای تی اف

بیشترین فشار پس از حمله مغول ، حالا به ایران وارد شد

این کارشناس اقتصادی به فواید برجام اشاره کرد و گفت: برجام به نفع مردم ایران بود و تاجایی که زورش رسید تحریم ها را برداشت. ما در سال ۹۶ تولید ناخالص داخلی بالایی داشتیم اما با اینکه معتقد هستم برجام برای ایران فایده داشت مسئولیت به هم خوردن توافق برجام امریکا است و ایران نباید در این زمینه کوتاه بیاید و تسلیم شود. بیشترین فشاری که بعد از دوران مغول به ایران وارد شده اکنون مشاهده می‌کنیم و کشورهای غربی هم توقع نداشتند که اقتصاد ایران تا این حد تاب آوری داشته باشد.

FATF برای بعد از تحریم مهم است

وی افزود: زمانی که تحریم‌ها برداشته شود FATF مهم است و برای برقراری با اقتصاد جهانی به آن نیاز داریم. استقلال ۱۰۰ درصدی ممکن نیست و باید به ایران به سمت اقتصاد صنعتی و خدماتی حرکت کند.

لیلاز می‌گوید: چرچیل انگلیسی می‌گفت نظام سرمایه داری کثیف است و من معتقدم در این نظام سرمایه داری هر کاری که برایشان صرف داشته باشد انجام می‌دهند، حتی اگر بخواهند مادرشان را مبادله کنند. در همین شرایط اقتصادگران آمریکا اگر برایشان صرف داشته باشند با ایران در تحریم هم تجارت می‌کنند.

لیلاز گفت: دور زدن تحریم‌ها از روال غیرعادی انجام می‌شود اما باید توجه داشت تحریم‌ها طولانی نخواهد بود. اقتصاد ایران تاب آوری بیش از انتظار از خود نشان داده و به جرات می توان گفت قهرمان این روزها اقتصاد و مردم ایران هستند که مشکلات را تحمل کردند. دولت آمریکا در سال ۲۰۰۷ که اعلام کرد آمریکا قصد دارد از برجام خارج شود تصور این بود که قبل از اکتبر و نوامبر ۲۰۲۰ که اشاره به تحریم تسلیحاتی دارد اقتصاد ایران یا فرو می‌پاشد یا جمهوری اسلامی ایران توان خود را از دست می‌دهد و تسلیم خواهد شد اما این اتفاق نیفتاد و به همین دلیل است که می‌گویم اقتصاد ایران تاب آوری بالایی پیدا کرده است.

لیلاز با بیان اینکه در شرایط تحریم عضویت در این کنوانسیون کم اثر است افزود: زمانی که شبکه بانکی کشور در تحریم است از راه های عمومی و عادی نمی توانیم انتقال منابع بانکی داشته باشیم و این موضوع ربطی به عضویت در FATF عضو نبودن آن ندارد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: پیوستن به کنوانسیون های بین المللی یک مانع را از سر راه بر می‌دارد و اینگونه نیست که از روز اول بخواهید تعهدات را انجام دهید بلکه چند سال به شما وقت می‌دهند تا شرایط کشور با قوانین بین المللی منطبق شود.

دور زدن تحریم از راه متعارف نیست

به گفته وی، مسئله مهمی که وجود دارد این است که آیا همه کشورهایی که عضو FATF هستند پولشویی نمی‌کنند. آمریکا یک کشور صادر کننده تسلیحات و عامل گسترش تروریسم است و صحبت اینجاست که ما می توانیم بپوندیم اما همه قوانین آنها را اجرا نکنیم. نباید روابط عمومی جهان را از دست دهیم.

در این برنامه، براتی، کارشناس اقتصادی در مخالفت با پیوستن به این کنوانسیون گفت: برخی مقامات غربی صریحا اعلام کردند به دلیل اینکه ایران در حال دور زدن تحریم ها است لازم داریم این کشور به FATF بپیوندد و معاهدات آن را بپذیرد. مشخص است برای ایران برنامه ویژه دارند، همانطور که در برجام ایران به همه تعهدات خودش انجام داد اما کشورهای دیگر از این کار سر باز زدند.

براتی در این زمینه گفت: طبق اذعان غربی‌ها اکنون ایران روزانه یک میلیون بشکه نفت می‌فروشد و صادرات فراورده های نفتی ایران هم افزایش زیادی داشته است. پیوستن به FATF و کنوانسیون های سی‌اف‌تی و پالرمو دور زدن تحریم‎ها را سخت می‌کند و دیگر دست ایران برای صادرات نفت و صادرات فراورده نفتی باز نیست.

لیلاز در پاسخ به وی تاکید کرد که دور زدن تحریم از راه متعارف نیست و در نتیجه از طریق سیستم بانکی تحریم دور زده نمی‌شود.براتی معتقد بود چشم انداز برداشتن تحریم ها واقعی‌ نیست و مسئله ایران مستقل از همه دنیاست.

لیلاز گفت: پذیرش FATF به این معنا نیست که نتوانیم از راه‌های غیررسمی استفاده کنیم و لبنان که حزب الله در قلب آن قرار دارد پذیرفته اما از راه‌های غیر رسمی کار خود را پیش می‌برد.براتی در این زمینه پاسخ داد: حزب الله لبنان FATF را نپذیرفته و معتقدم پذیرش آن و پیوستن به کنوانسیون هایی که غربیها پیشنهاد می‌کنند راهی برای مقابله با دور زدن تحریم های ایران باشد.

منبع: خبرآنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    دیگه چه ترفند کثیفی غیر از این برای جا انداختن و به خانه ی بخت آوردن معشوقه ی اسارت بارتان FATF دارید؟؟؟!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها