چرا برخی از مبتلایان به کرونا بوی نامطبوع احساس می‌کنند؟

برخی از بیمارانی که مدتی طولانی به کرونا مبتلا بوده اند علائمی از قبل شناسایی نشده را گزارش داده اند.

چرا برخی از مبتلایان به کرونا بوی نامطبوع احساس می‌کنند؟

برخی از بهبودیافتگان ویروس کرونا گزارش کردند که بوی نامطبوعی مانند بوی ماهی یا گوگرد را استشمام می کنند.

از لحاظ علمی به عارضه جانبی ویروس کرونا «پاروزمیا» به معنای «تخریب حس بویایی» می گویند که ممکن است بیشتر کارکنان بخش بهداشت و جوانان را تحت تأثیر قرار دهد.

رئیس انجمن جراحان گوش، حلق و بینی و گلو انگلیس، این علائم را بسیار عجیب و منحصر به فرد توصیف کرده است.

کومار یکی از اولین پزشکان است که عارضه از دست دادن حس بویایی پس از ابتلا به ویروس کرونا را شناسایی کرد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد که در میان هزاران بیماری که به دلیل از دست دادن حس بویایی در سراسر انگلیس تحت درمان هستند، برخی از آنها دچار پاروزمیا شدند.

کومار گفت که این بیماران از توهم بویایی رنج می برند، به این معنی که حس بویایی آنها مخدوش می شود و ممکن است هفته ها یا ماه ها پس از بیماری کرونا، این عارضه همچنان ادامه خواهد داشت.

او اضافه کرد: این ویروس به سمت اعصاب هدایت می شود، به این معنی که روی عصبی که حس بویایی را کنترل می کند و انتقال دهنده های عصبی که پیام ها را به مغز می رسانند، تأثیر می گذارد.

این پزشک متخصص ادامه داد: برخی از بیماران، توهم، اختلالات خواب و تغییر در شنوایی را گزارش کرده اند. نمی دانیم مکانیزم ایجاد چنین اتفاقی چیست، اما در حال یافتن راه هایی هستیم تا به بهبود بیماران کمک کنیم.

افرادی که از پاروزمیا رنج می برند اظهار داشته اند که طعم غذا را احساس نمی کنند وحس می کنند چیزهایی می خورند که بوی نامطبوع و نفرت انگیزی دارند همچنین حس بویایی آنها به بوی گوگرد تغییر می کند.

پزشکان توصیه می کنند مبتلایان به پاروزمیا تحت درمانی با عنوان «آموزش بویایی» قرار بگیرند و طی این درمان افراد از روغن های گیاهی مانند گل رز، میخک و لیمو استنشاق کنند تا کم کم حس بویایی خود را برگردانند.

کومار در مورد این روش درمانی گفت: برخی از گزارش های اولیه امیدوار کننده وجود دارد که چنین آموزش هایی به بیماران کمک می کند تا در نهایت افراد حس بویایی طبیعی خود را بازیابند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها