داستان رقصنده‌ای که جاسوس از آب درآمد

گریتچه رقصنده ای هلندی بود که در طول جنگ اول جهانی جاسوسی هم می کرد.

داستان رقصنده‌ای که جاسوس از آب درآمد

مارگارتا گريتجه كه متولد هلند بود در پاريس به رقاصي و فحشا مشغول بود. او سال 1905 پس از جدايي از همسرش كار خود را شروع كرد و نام مارتا هاري را براي خود برگزيد.

او زندگي بي‌بند و باري داشت و با ثروتمندان حشرونشر مي‌كرد و در ادامه با بسياري از سياستمداران و افسران ارشد نظامي رفت و آمد پيدا كرد.

هلند در جريان جنگ اول جهاني اعلام بي‌طرفي كرد و همين مساله به مارتا اجازه مي‌داد آزادانه از مرز كشورهاي اروپايي عبور كند.

او در اين دوره از سوي دستگاه اطلاعاتي بريتانيا به ظن جاسوسي براي فرانسه تحت نظر قرار داشت هر چند فرانسوي‌ها بعدها اين مساله را رد كردند.

در ژانويه 1917 وابسته نظامي آلمان در مادريد پيام راديويي محرمانه‌اي براي برلين ارسال كرد كه در آن به اظهارات جاسوسي با اسم رمز H21 اشاره شده بود.

دستگاه اطلاعاتي فرانسه اين پيام را رمزگشايي كرد و مشخص شد H21 كسي نيست جز مارتا. مارتا در سيزدهم فوريه 1917 در پاريس بازداشت و به اتهام جاسوسي محاكمه شد. او به اعدام محكوم شد و در سپتامبر همان سال در چهل و يك سالگي به جوخه اعدام سپرده شد.

منبع: کانال پشت پرده

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • سرکاری
    0

    بالاخره طرف جاسوس کجا بوده؟ چون آخر قصه اصلا مشخص نیست احتمالا خواستید معما طرح کنید تبدیل شده به داستان بی سر وته و البته با چاشنی سانسور .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها