معاون وزیرکشور: شیرابه زباله درشهرهای شمالی محیط زیست را تهدید می کند

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: سال‌هاست تولید زباله در استان‌های شمالی کشور به ویژه شهرهای ساحلی به مرحله اسفناکی رسیده است و شیرابه آن محیط زیست را به جد تهدید می کند.

معاون وزیرکشور: شیرابه زباله درشهرهای شمالی محیط زیست را تهدید می کند

مهدی جمالی نژاد عصر سه شنبه در حاشیه آغاز عملیات اجرایی خط پردازش خانگی پسماند خانگی شهر افزود: در این مناطق زباله زیادی بر روی هم انباشته شده است که بعضا شیرابه‌ به صورت مستقیم وارد دریا می شود و از طرف دیگر به مناطق اطراف نفوذ می کند.

وی میزان تولید زباله کشور را روزانه ۵۸ هزار تن اعلام کرد و گفت : سرانه تولید زباله شهرنشینان ۸۰۰ گرم و روستاییان ۵۰۰ گرم است.

جمالی نژاد افزود : در چند سال اخیر طرح های مختلفی در زمینه پسماند در کشور خصوصا در استان های شمالی افتتاح و یا در دست تکمیل است.

وی ساماندهی پسماند در استان های شمالی را در دستور کار سازمان دهیاری ها و شهرداری های کشور ذکر کرد و گفت: هم اکنون حرکت خوبی در حوزه پسماند استان ها شروع شده است.

جمالی نژاد با بیان اینکه در ۲۰ سال گذشته ۱۱ میلیارد تومان در بخش پسماند هزینه شد، تصریح کرد: در حالیکه با توجه به شرایط سخت اقتصادی سال گذشته ۲۶۰ میلیارد تومان و امسال هم ۲۸۰ میلیارد تومان اختصاص یافت که این رقم قابل توجهی است.

وی افزود : طرح مطالعاتی در زمینه مدیریت پسماند تهیه و بر اساس آن کشور به ۲۸۳ منطقه تقسیم شد، اکنون بیشتر شهرها در حوزه دفع پسماند منطقه‌ای عمل می‌ کنند.

وی ادامه داد: با توجه به استفاده از فناوری جدید در دفع زباله ها ، بهره گیری از سامانه های هوشمند و با مشارکت شرکت های دانش بنیان ، تعداد جایگاه های پسماند از سه هزار مکان در کشور اکنون به ۷۰۰ مکان رسیده است.

معاون وزیر کشور در خصوص طرح های پسماند در شمال کشور هم گفت: نیروگاه زباله سوز ساری تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده به بهره برداری می رسد.

جمالی نژاد افزود: همچنین نیروگاه زباله سوز نوشهر هم با مشارکت بخش خصوصی تکمیل و به بهره برداری رسید.

همچنین عملیات اجرایی خط پردازش پسماند خانگی شهر یزد با حضور جمالی نژاد و جمعی از مسوولان محلی آغاز شد که به گفته شهردار یزد هزینه اجرای این طرح ۱۵۰ میلیارد تومان است و زمینه تفکیک روزانه ۳۰۰ تن زباله در مرکز کمپوست فراهم می‌شود.

جمال الدین عزیزی میزان تولید روزانه زباله در شهر یزد را ۳۰۰ تا ۳۲۰ تن ذکر کرد و یادآور شد: ظرفیت خط پردازش زباله در شرایط کنونی با میزان تولید زباله برابر است و با توجه به افزایش تولید زباله در شهر یزد، ظرفیت این خظ نیز افزایش می یابد و زمان بهره برداری از خط پسماند خانگی پنج ماه بعد اعلام شد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها