مدیرکل دفتر امور امنیتی و انتظامی استانداری ایلام:

۳۳۴ ایلامی قربانی مین‌های بجا مانده از جنگ تحمیلی شده‌اند

مدیرکل دفتر امور امنیتی و انتظامی استانداری ایلام گفت: ۳۳۴ نفر از اقشار مختلف مردم این استان پس از پایان جنگ تحمیلی تاکنون بر اثر برخورد با انواع مین‌ها و گلوله‌های عمل نکرده دوران جنگ تحمیلی جان خود را از دست داده‌اند.

۳۳۴ ایلامی قربانی مین‌های بجا مانده از جنگ تحمیلی شده‌اند

جوهر نادری روز سه شنبه اظهار داشت: وجود بیش از ۲۰ میلیون انواع مین در اراضی آلوده مرزی پنج استان کشور که به طور عمده مناطق محل سکونت، کشاورزی، دامداری و صنعتی مردم بوده همواره به عنوان یک تهدید جدی خسارت های سنگین و تلفات جانی برای اهالی این مناطق به وجود آورده است به گونه ای که در سال های اولیه پس از پایان جنگ با انبوه تلفات مردمی مواجه بودیم.

وی افزود: ایلام نیز یکی از استان هایی بود که به صورت مستقیم حجم بالایی از اراضی آن آلوده به تسلیحات جنگی بر جای مانده از دوران دفاع مقدس بوده و بر اساس برآوردهای سال ۶۷ بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی این استان بویژه در نوار مرزی شهرستان های مهران و دهلران آلوده به انواع مین ها و گلوله های عمل نکرده آن دوران است.

مدیرکل دفتر امور امنیتی و انتظامی استانداری ایلام یادآور شد: ۳۳۴ نفر از مردم این استان از سال ۶۷ تا پایان سال ۹۸ بر اثر برخورد با این مهمات جنگی جان خود را از دست داده اند که ۳۲۷ نفر از این تعداد مربوط به قبل از سال ۹۳ بوده اند.

نادری تاکید کرد: همچنین در مدت یاد شده از سال ۶۷ تا ۹۸ نیز ۳۳۰ نفر در اثر برخورد با این مواد منفجره دچار قطع عضو شده اند که ۳۲۴ نفر از این تعداد تا سال ۹۳ این سوانح برای آنها روی داده است.

وی همچنین از بروز جراحت سطحی برای ۲۴۷ نفر دیگر نیز از اقشار مختلف مردم استان ایلام طی مدت یاد شده در اثر برخورد با انواع مین و گلوله های جنگی خبر داد.

مدیرکل دفتر امور امنیتی و انتظامی استانداری ایلام اضافه کرد: بروز حوادث ناشی از برخورد با انواع مین ها در سال های اخیر به شدت کاهش یافته است بطوریکه از سال ۹۲ تا پایان سال ۹۸ تنها یک نفر بر اثر این حوادث جان خود را از دست داده و هفت نفر نیز دچار قطع عضو شده اند.

بر اساس برآوردهای سال ۱۳۶۷، چهار میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی ایران اسلامی در دوران جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه کشورمان به انواع مین آلوده شد که یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن در استان ایلام، یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار در خوزستان، ۷۰۰ هزار هکتار در کرمانشاه، ۱۵۰ هزار هکتار در کردستان و ۱۵۰ هزار هکتار نیز در آذربایجان غربی قرار دارند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها