4 دام آمریکا برای ایران/ پیشنهاد یک تحلیلگر آمریکایی به بایدن در مورد ایران/ برجام جدید چگونه خواهد بود؟

نویسنده نشنال اینترست معتقد است برجام جدید باید شامل موارد متعدد شود. این در حالی است که در ایران مسئولین بسیاری نسبت به همین برجام هم منتقدند و باور دارند که این توافق حفره‌های بسیاری به نفع آمریکا دارد.

4 دام آمریکا برای ایران/ پیشنهاد یک تحلیلگر آمریکایی به بایدن در مورد ایران/ برجام جدید چگونه خواهد بود؟

به گزارش خبر فوری ، در حالیکه دولت فعلی ایران و دولت آینده ایالات متحده آمریکا از بازگشت به برجام سخن می‌گویند اما هم در داخل و هم در خارج از کشور گروه‌هایی به شدت منتقد توافق هسته‌ای بوده و معتقدند باید سند تغییرات اساسی بکند. هرچند تهران به صراحت کفته هیچ تغییری در این توافق را نخواهد پذیرفت.

در مورد منتقدان داخلی برجام زیاد شنیده و خوانده ایم. اما باید در نظر داشت که در خارج از کشور نیز مخالفانی وجود دارند. "آمیتای اتزیونی" نویسنده نشنال اینترست از آن دست آمریکایی‌هایی است که معتقد است جو بایدن باید گستره برجام را افزایش دهد. او تاکید دارد که مساله ایران اکنون مهم‌ترین محک برای سنجش سیاست خارجی جو بایدن است.

بایدن از بازگشت به برجام به شرط بازگشت ایران به تعهداتش سخن گفته اما این بازگشت چگونه است و چه حوزه‌هایی را در بر می‌گیرد؟ نویسنده نشنال اینترست معتقد است که برجام اشکالات اساسی دارد و حفره‌های آن کاملا به نفع ایران است (برعکس نظریه منتقدان داخلی که برجام را به نفع آمریکا می‌دانند). از این رو، بایدن باید یک برجام جدید به وجود آورده و بر سر یک میز مذاکره جدید با ایران بنشیند.

نشنال اینترست معتقد است که این توافق جدید باید حفره‌های برجام را بپوشاند و لذا باید شامل موارد زیر باشد:

الف. برجام باید شامل فعالیت موشکی هم شود

از نظر نویسنده نشنال اینترست، مهم‌ترین نقص برجام این است که فقط حوزه تسلیحات هسته‌ای را شامل می‌شود و کاری به فعالیت موشکی و به خصوص موشک‌های بالستیک ایران ندارد. این در حالی است که برد موشک‌های بالستیک ایران به حدی زیاد است که امروز تهدید بزرگتری از فعالیت هسته‌ای برای آمریکا محسوب می‌شود.

این توصیه درحالی مطرح می‌شود که در دولت اوباما نیز تلاش زیادی برای تعمیم برجام به برنامه موشکی ایران شد اما بخاطر قاطعیت تهران، به جایی نرسید.

موشک‌های ایران، به خوبی پایگاه‌های آمریکا در عراق، عربستان، امارات و خلیج فارس و دریای عمان را در دسترس دارند. سه کشور اروپایی هم مدتی پیش اعلام کردند که فعالیت موشکی ایران از حد مورد نظر آنها بیشتر شده و ایران باید هر چه سریعتر به چارچوب‌های مورد نظر آنان بازگردد. بایدن باید در برجام جدید حتما این مساله را در نظر داشته باشد و فعالیت‌های بالستیکی ایران را نیز تحت تسلط و محدودیت‌های بسیار قرار دهد.

ب. نظارت بر مراکز حساس نظامی

مساله دیگر، نظارت بر مراکز حساس نظامی و هسته‌ای است. ایران تحت توافق برجام پذیرفت که اجازه نظارت بر مراکز حساس هسته‌ای خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی بدهد. با این حال، این توافق شامل مراکز حساس نظامی نمی‌شود.

براساس توصیه‌های کارشناسان آمریکایی، می‌توان چنین فرض کرد که آژانس به یک منطقه نظامی مشکوک شود. در این صورت می‌تواند از دولت ایران درخواست دسترسی آزاد کند و در صورت اجازه پس از چند هفته مجاز به حضور در آن منطقه خواهد بود. این محدودیت باید برداشته شود. بنابراین آنها توصیه می‌کننر، جو بایدن باید ایران را راضی به پذیرش دسترسی آزاد و بی قید و شرط نمایندگان آژانس اتمی به تمام مناطق و مراکز حساس نظامی کند.

ج. زمان، مساله مهم در برجام

مساله بعدی زمان بندی برجام است. ایران تا سال 2030 باید محدودیت‌های مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای را رعایت کند. به عقیده تندروهای آمریکا، این برای آمریکا بسیار خطرناک است که بعد از این تاریخ، ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را از سر بگیرد. اما مساله فقط این نیست.

همین الان ایران تا حدی از چارچوب مشخص برجام برای غنی سازی اورانیوم خارج شده و به خاطر خروج ترامپ از برجام طرح کاهش گام به گام تعهدات هسته‌ای را اجرا کرده است. این مساله نیز می‌تواند نقطه حساسی باشد و بایدن می‌تواند روی آن تمرکز کند.

د. تقدم و تاخر در بازگشت به برجام

مساله مهم دیگر، بحث تقدم و تاخر است. ایران علاقه دارد برجام احیا شود اما اصرار دارد که ابتدا باید آمریکا به تمام تعهداتش بازگردد تا ایران هم به چارچوب برجام بازگردد.

نویسنده نشنال اینترست معتقد است که بایدن نباید این مساله را بپذیرد. تحلیل‌گر نشنال اینترست در این باره می‌نویسد: "ایرانی‌های می‌خواهند قبل از خوردن دارو بستنی بخورند". در واقع منظور او این است که ایران قصد دارد بدون پرداخت هزینه تمام منافع برجام را پیش پیش دریافت کند. او تاکید دارد که بایدن تا بازگشت ایران به تعهداتش نباید همه تحریم‌ها را بردارد و فشار را به هر نحوی باید روی ایران نگه دارد.

بنابراین، مشخص است که نویسنده نشنال اینترست معتقد است برجام جدید باید شامل موارد متعدد شود. این در حالی است که در ایران مسئولین بسیاری نسبت به همین برجام هم منتقدند و باور دارند که این توافق حفره‌های بسیاری به نفع آمریکا دارد. باید صبر کرد و دید که نهایتا موافقان برجام پیروز می‌شوند یا مخالفان کار آن را یکسره می‌کنند.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 33
  • ق ن
    0

    شتر درخواب بیند پمبدانه گهی لپلپ خورد گهی دانه دانه کور خوندی

  • منوچهر
    0

    من به بایدن و دولت آمریکا پیشنهاد میکنم بیخودی نترسید و به حقوق مردم ایران احترام بگذارید. بی خودی به کشورهایی که میخواهند توسعه پیدا کنند گیر ندهید. هر انسان در هر جای این کره خاکی دوست دارد رشد کند به کمال برسد و کشورش غنی شود و این برای تک تک ایرانیان صدق میکند بنابراین از احساس بی خودی سلطه و مدیریت دیگر کشور ها بخصوص ایران دست بردارید چرا که همین غرور و خود برتر بینی شما آخرش برایتان نه فقط از طرف ایران بلکه ممکن است از طرف دیگری بزرگترین مشکل را برایتان ایجاد نماید که هرگز نتوانید آن را جمع کنید. پس باز هم توصیه میکنم به حقوق ملت ها احترام بگذارید تا مورد احترام واقع شوید.

  • hamid
    0

    سلام..نویسنده متن یا اسرائیلی متعصب یا آمریکایی راست گرا بوده

    نظرات شما -
    • نادر
      0

      باور کنید که در مورد ایران، توی اسرائیل فرقی بین متعصب و ساده نیست و در آمریکا هم راست گرا و چپ گرا ، هم فکر هستند. فکر همشون هم اینه: ایران و ایرانی را نابود کنید.

  • علی
    0

    نویسده معلومه تو باغ نیست .این شرط و شروط رو باید بره برا دائی مرحومش بزاره.

  • کیان
    0

    این تند دروه که دام نمیخوان خودشون دامن... یکی از دام هارو هم اینجا پهن کردن توی (مجلس نیم درصدی بدرد نخور) هر کس بدر خور بود شکار و بالشو چیدن که نتونه کاندید بشه در سیاست خارجه هم حالا نگاه کن به خاطر قدرت و جا طلبی با قرو قمبیل خودشون میان تو دامتون

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      تاکی باکینه توزی توگذاشتن کامنت های یکجانبه میخوای چشمت روببندی ؟ اول اینکه اون نیم درصدی ات ازکجابود؟دوم اگراکثریت شرکت بااماربالا ملاک است چراسال 88 دبه کردید هرچندمن به برنده رای ندادم؟ چراازبرنده بااکثریت بسیارضعیف ریاست جمهوری نگفتی؟ اینکه نکند مجلس حقی مجلسین ششم گویا تدبیر اعتدال بود؟نیچه گیتی شما هم غلط است .

    • کیان
      0

      انشالله محمد آقا مینتون با شعر خوبه( سالی که نکوست از بهارش پیداست) برین سخنان هم رو در مورد مجلس بشنوید این همه عقده گشایی و بی تجربگی یکی دنا پلاس میخواد اون یکی علاوه بر دنا پلاس شاسی بلند میخوام 200 میلیون ودیعه خونه با تحصیلات 800 میلیون اون یکی میگه بریم از هر تراکنش 10 میلیونی 100 هزارتومان بگیریم مگر سر گردنه هست کار و زندگی رو ول کردن این بی جمنبه ها هر روز قانون برای ریاست جمهوری تصویب میکنن تا این که خوب گوش کن تا خود رهبر بهشون گفت بساط فانون انتخاب رو جمع کنید چون می‌دانست میخوان انتخاب رو حداقلی بر گذار کنن تا حدودی هم موفق شدید که ما اصلاً به رای دادن تو این شرایط حتی فکر هم نکنیم که اینم برای نظام خوب نیست پس بهتره تعادل‌ هم در کار باشه

    • محمد
      0

      ضمن تشکر ازسایت محترم خبرفوری خواهشمنداست برای اخرین بارنظرحقیردرارتباط بااین موضوع ر ابرای استحضاردوستان و آقایان کاربران چاپ فرمایید. 1ِ علت کاهش رای مردم عملکرد احمدی نژاد وعلی الخصوص دولت حسن روحانی وجناح های سیاسی همپیمانش بوده است. 2.انهایی که دنا پلاس و غیرو میخواهندنه همه اند ونه ااکثریت این مجلس هرچه باشد فعلا که مثل فراکسیون امید نیستند. مضافا یک دولت بیحال امتحان پس داده کنارشان است که اینرسی بالایی دارد. البته اینها هم باید امتحان بدهند و هنورزمانی نگذشته . فعلا درجهت گیری هابدنیستند تابعد 3. ان چیزی که ازفحوای کلام امثال شما. هضم نمی کنم این ناامید شدن ویا بدلایل ناصحیح سیاه نمایی های شدید است که برخی باانگیزه های مشخص اندام می دهند درموردانگنیزه شما نمی توانم قضاوت کنم .مشکلات فعلی قابل حل هستند به شرطی که اولا به ریشه نزنیم دوم ازاین شاخ به ان شاخ نپریم .جنبش دانش بنیان ها با یک مدیریت صحیح مشکل را حل خواهد کرد.افراط درانگ زدن دناپلاسی به همه عجله کاری ورقضاوت ناامیدی ببارمی اورد

    • مهدی
      0

      لطف کن داداش اسم احمدی نژاد را نبر ملت از دکتر احمدی نژاد خیلی راضین یک مشت مغرض وطن فروش با ایشان مشکل دارن از مسکن مهر گرفته تا یارانه وسهام عدالت وحتی بیمه بیکاری نتیجه کار اون بزرگ مرده یه بیمه بیکاری را جوری درستش کرده بودن که هیچکس نمیتونست بگیره این روحانی بود که گند زد به مملکت . بهترین راه برا خلاصی از این وضع حضور دوباره احمدی نژاد هست

    • فقط ایرانی
      0

      نظرات کیان مشکوکه و هدفش فقط خوندن آیه یاس و ایجاد جو ناامیدی در جامعه هست .ایشون کلا با اصل مشکل داره و یه جای کارش میلنگه .

  • پرهام
    0

    هنوز یادمون چه بلایی سر عراق یا لیبی آوردید به بهونه رفع تحریم تمام توان بازدارندگی آنها را گرفتید بعد به بهانه دموکراسی و حقوق بشر کشور آنها به ویرانه تبدیل کردید

  • ایرانی
    0

    مرگ بر برجام؛

  • یک فارغ التحصیل جویای کار پسر
    0

    موشک نداشتیم که هواپیمای ایرانو تو خلیج فارس تعمدا زدن

  • صادق
    0

    نمیدونم بعضیا واقعا چطور روشون میشه اسم برجام رو میارن! برجام مملکت رو نابود کرد، حالا دوباره میخواین مردم رو بدبخت کنید داداش گلم همین آمریکایی که میخوای باش مذاکره کنی همون آمریکاییه که حاج قاسم و شهید فخری و خیلی افراد دیگه که مهم ترین و درستکار ترین اشخاص برای کشور هستن رو ترور کرد، تاریخ رو فراموش نکنید

  • ی ط
    0

    این آمریکا بود که از برجام خارج شد بعد ایران هم تعهدات خدا را کاهش داد.اول آمریکا باید برگردد به برجام بعد.......پیش شرط....مذاکره جدید....وجود نخواهد داشت مگه ترامپ چی میگفت میگفت مذاکره جدید که ایران زیر بار نرفت .‌‌‌‌‌‌......

  • ممد
    0

    برجام و farf ,,,هزار کوفت زهرماری ،هدفشون خلع سلاح ایران هست ،

  • کو
    0

    عالی

  • محسن
    0

    سازش با ظالم، ظلم بر مظلومین است، سازش با ابرقدرتها،‏ظلم بر بشر است. آنهایى که به ما مى گویند سازش کنید، آنها یا جاهل هستند یا مزدور. سازش با ظالم، یعنى اینکه دست ظالم را باز کن تا ظلم کند. این خلاف رأى تمام انبیاست. امام خمینی(ره)با یه سرچ میتونی مطمئن شی رهبری هم گفتند:که من با مذاکره مخالفم اما جلوتون رو نمیگیرم. میدونی چرا چون پس فردا وضعیت خراب میشد-همونطور که با مذاکره ده برابر خراب تر شد-منافقا و کفار شو مینداختن اره چون رهبر نذاشته مذاکره کنیم وضعیت اینه..... حالا متاسفانه دوباره دشمن و منافقا جو درست میکنن که باید دوباره مذاکره کنیم تا اوضاع خوب بشه خوب چون میدونن که تنها راه زمین زدن نظام همینه و راه دیگه ای نداره نه با جنگ نه با اغتشاش نه با.... اما منافقابا مذاکره و فساد و بزرگ انگاری مشکلات و.... میتونن ولی کور خوندن تا امام زمان و رهبر وانقلابیا هستن تنها نظام ضد سلطه جمهوری اسلامی ایران باقی میمونه مرگ بر منافق و مزدور مرگ بر سازشگر

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      0

      ظالمان اصلی همینجان که شما باهشون بدجور بیعت کردید!!!!

  • غلام اردستانی
    0

    خاک بر سر پدیدآورندگان برجام که فقط بدبختمون کردند انشاالله بزودی از خجالتشون در میاییم

  • سردار اذربایجان
    0

    یک کلام ختم کلام جو بایدن سال دیگر در این زمان دار فانی را وداع گفته جان به جان آفرین تسلیم خواهد شد اسکرین بگیرید ونگه دارید این واقعیت است

    نظرات شما -
    • ابراهیم سروستانی
      0

      اینکه هر چه غربیها بگویند ما قبول بکنیم که شد تسلیم شدن در مقابل آنها قبول کردن نظارت بر اماکن نظامی مساوی با دادن اطلاعات نظامیان به دشمن هست و این که موشک نسازیم یعنی حق دفاع از خودمونو نداشته باشیم بعد فردا روزی یکی مثل صدام حالا یا بن سلمان یا اردوغانو مجهز کردن تا بهمون حمله بکنه مثل جنگ ۸ ساله چیزی برای دفاع نداشته باشیم یکم منصفانه نظر بدین هر چی باشه هر مقام یا مسئولی که داریم مسئول کشور هستند نباید زیر پاشونو خالی بکنیم این شرایطی که میگن دقیقا شرایطی هست که برای قذافی و صدام گذاشتند و قبول کردند و نتیجشو همه دیدیدم در ضمن من یه کارگر ساده هستم نه نظامی یا دولتی با تشکر

    • یکی
      0

      خوب طبق قانونشون کامالا هریس میشه رئیس جمهور که ادامه راه بایدنه

  • کاظم
    0

    به نظرم ایران مجبور به توافق هست وگرنه اقتصاد فرو میریزه،ایناییکه میگن تله هست و نباید توافق کرد خب بگن باید چکار کرد،مردم زیر فشار اقتصادی هستن.این وسط هیچکس فکر مردم نیست

  • نگین
    0

    اگر پر از حفرس چرا می گویی هیچ تغییر ی نمی خواهید بدهید بر جام که کاغذ پاره بود و اتیش می زنید الان هم هر روز در پی تهدید کردن کافیست می زنیم کل خاور میانه را با موشک می زنیم در دسترس است این تهدید منطقه است و دولها ی خاور میانه را بر علیه ایران تحریک می کنید از اتش افروزی چه چیزی عاید می شود بایدن هم بیاید زمان میبرد تا تحریم‌ها بر داشته شود مردم خسته اند دست از لجاجت و توهم و دشمن تراشی باید بر داشت سر میز مذاکره باید نشست مانند افراد عاقل و خردمند تصمیم گرفت این به صلاح همگان است

  • استاد اسناد
    0

    هرکس به ارباب حلقهها چپ افتاده ور افتاده است

  • بهرام حسن پور
    0

    مشکلات اقتصادی ۱۵ درصد مربوط به تحریمهاست ایران نباید از حق خود کوتا بیاید

  • پریا
    0

    من و امثال من هرگز دوست نداریم به توافق ننگین برجام برگردیم و اختیارمون رو دست رییس جمهور بی کفایت و وزراش بدیم ،تا دست از پا دراز تر رکب بخورن و خوار و خفیفمون کنن.برجام هرگز .آدم عاقل چند بار از چه سوراخ گزیده میشه ؟

  • ستایش
    0

    علت اصلی مشکلات اقتصادی ما ،تحریم نیست .بی تدبیری و سوءمدیریت دولت تدبیر و اصلاح طلب های خود باخته و وابسته به غرب هست .

  • سروستانی
    0

    اِن شاء الله دولت انقلابی بعدی اوچنون تیپایی به برجام و برجامیان بزند که با هم تو کفه کمال آباد پایین بیان

  • پریا
    0

    آقای جانباز آتش به اختیار کی گفته من اصلاح طلبم؟ من پیرو هیچ جناح سیاسی نیستم .فقط خطم خط رهبریه .سعی کنین برا قضاوت عجول نباشین .

  • شهروند
    0

    خواب دیدی ایران هرگز به برجام دیگری بر نمی‌گردد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها