تعهد وزیر گردشگری مراکش به جذب سالانه ۲۰۰ هزار گردشگر اسرائیلی

وزیر گردشگری مراکش از طرح خود برای جذب گردشگران صهیونیستی جهت سفر به این کشور خبر داد.

تعهد وزیر گردشگری مراکش به جذب سالانه ۲۰۰ هزار گردشگر اسرائیلی

نادیه فتاح العلوی در نخستین گفت‌وگوی مطبوعاتی خود با روزنامه عبری‌زبان «یدیعوت آحارنوت» تصریح کرد: آرزوهای بزرگی در سر داریم و ما اسرائیلی‌هایی که اصالت مراکشی دارند اما شناختی از کشور ما ندارند وارد کشورمان خواهیم کرد و آنها عاشق مراکش خواهند شد.

این روزنامه عبری‌زبان همچنین نوشت، وزیر گردشگری مراکش با چالش بزرگی رو به رو است و وی قصد تسلیم شدن ندارد و به دنبال تحقق خواسته‌های خود است.

العلوی تصریح کرد: من شنیدم تمامی اسرائیلی‌هایی که به دبی سفر کردند، از زمان امضای توافق عادی‌سازی روابط با امارات، انجام شده است و من صراحتا از این امر تعجب نمی‌کنم اما بدون شک چالشی برای من وجود دارد و آن قرار گرفتن مراکش در رأس لیست مقاصدی است که گردشگران اسرائیلی می‌خواهند به آن سفر کنند و من این چالش را می‌پذیرم.

این وزیر مراکشی که برای جذب سالانه حدود ۲۰۰ هزار توریست صهیونیستی به مراکش برنامه‌ریزی کرده است، در ادامه افزود: سخت است که مراکش را به بزرگترین مقصد گردشگری اسرائیلی‌ها تبدیل کنیم اما ما دبی را دور خواهیم زد و از آن فراتر خواهیم رفت.

پیشتر وزیر گردشگری مراکش اعلام کرد: خطوط هوایی میان مراکش و "اسرائیل" حدود دو تا سه ماه دیگر برقرار خواهد شد. ما از روابط مستحکم میان دو طرف خرسندیم.

وی به خرسندی و خوشحالی دو طرف و توانایی‌شان برای برقراری پروازهای منظم اشاره کرد و گفت: از اکنون از گردشگران اسرائیلی که مایلند به مراکش سفر کنند، استقبال می‌کنیم. اقلیت یهودی با تابعیت مراکشی که به کشور ما سفر می‌کنند سالانه به حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار گردشگر می‌رسد.

رباط و تل‌آویو پیشتر با نظارت و میانجیگری آمریکا توافق عادی‌سازی روابط امضا کردند. دو طرف سه‌شنبه گذشته توافقی در زمینه هواپیمایی امضا کردند.

از سوی دیگر روزنامه "لوپوئن" فرانسه در گزارشی ارزیابی کرد که مراکش از عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی در بخش های مختلف اقتصادی به ویژه در بخش فناوری و گردشگری بهره خواهد برد.

این روزنامه فرانسوی در گزارش خود پیرامون میزان بهره مندی مراکش از برقراری روابط با رژیم صهیونیستی آورده است، به محض عادی سازی روابط، مراکش و رژیم صهیونیستی توافقنامه هایی در زمینه آبی، هواپیمایی و تامین مالی امضا کردند. دلتنگی و شوق ۷۰۰ هزار اسرائیلی اصالتا مراکشی برای کشورشان مراکش نیز می تواند در بخش استراتژیک گردشگری یک وزنه سنگینی باشد. رباط حتی در بخش بورس نیز می تواند از روابطش با تل آویو سود ببرد و همین مساله یک روز پس از عادی سازی در رشد بورس کازابلانکا کاملا قابل مشاهده بود.

لوپوئن در ادامه به نقل از ناصر بوریطه، وزیر خارجه مراکش نوشت، وی پس از نشستن نخستین هواپیمای رژیم صهیونیستی در خاک کشورش گفت، دفتر روابط با این رژیم که در سال ۲۰۰۰ بسته شد، ظرف دو هفته در رباط بازگشایی می‌شود و همه این اقدامات به تقویت مبادلات مستقیم با این رژیم که بیش از ۵۰۰۰ شرکت تازه تأسیس دارد و نزدیک به ۵٪ از تولید ناخالص داخلی خود را برای تحقیق و توسعه اختصاص می دهد، کمک خواهد کرد.

براساس این گزارش، سه میلیارد دلاری که ایالات متحده در مراکش سرمایه گذاری کرده نیز آغازی برای دور جدیدی از همکاری های سیاسی، اقتصادی و نظامی خواهد بود و در همین راستا قرار است طی توافقی چهار پهپاد تولید شرکت "ژنرال اتومیکس" مستقر در کالیفرنیا به مراکش فروخته شود. برد این پهپادها یازده هزار و صد کیلومتر است و می تواند مناطق وسیعی را در دریا و صحرا جستجو کند و این امر برای منطقه صحرای غربی که به امنیت متناسب با وضعیت سیاسی نیاز دارد، بسیار مهم است.

این روزنامه همچنین نوشت، مراکش نباید در بهره مندی از این شراکت با ارزش برای یافتن راه حل هایی برای مشکلات آبی که از جمله معضلات مقامات است، سهل انگاری کند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها