داروی انگلیسی مصونیت ۱۲ ماهه علیه کرونا ایجاد می‌کند

تارنمای روزنامه گاردین خبر داد که دانشمندان انگلیسی مشغول آزمایش داروی جدیدی هستند تا از ابتلای افراد در معرض ویروس کرونا به بیماری کووید ۱۹ جلوگیری کند.

داروی انگلیسی مصونیت ۱۲ ماهه علیه کرونا ایجاد می‌کند

این پادتن درمانی موجب می‌شود تا مصونیت آنی در برابر بیماری کووید ایجاد شده و به عنوان درمانی اضطراری برای مهار شیوع بیماری در میان بیماران بستری در بیمارستان‌ها و ساکنان آسایشگاه‌های سالمندان به کار رود.

گاردین دیروز (۵ دی) نوشت که اگر در خانه‌ای فردی به کووید مبتلا شد، می‌توان این دارو را به دیگر ساکنان تزریق کرد تا از عدم ابتلای آنان به این بیماری اطمینان حاصل شود. این دارو را حتی می‌توان در اختیار دانشجویان که شیوع ویروس به خاطر سبک زندگی اجتماعی آنان سریع است، قرار داد.

این دارو نتیجه همکاری بیمارستان‌های آموزشی لندن و شرکت آسترازنکا است که در همکاری با دانشگاه آکسفورد نیز واکسن کرونا را ساخته است. انتظار می‌رود که واکسن کرونای این شرکت هفته جاری مجوز استفاده عمومی را کسب کند.

سازندگان این دارو امیدوارند که نتیجه آزمایش‌های بالینی نشان دهد ترکیب پادتن‌ها مصونیتی ۶ تا ۱۲ ماهه علیه بیماری کووید ۱۹ ایجاد می‌کند. پادتن‌های موجود در این دارو مونوکلونال و ساخت آزمایشگاه بوده و از پادتن‌های ساخت بدن انسان استفاده نمی‌شود. داوطلبان در یک نوبت تزریق، دو دوز دریافت می‌کنند و در صورت تائید، این دارو به افرادی که ظرف هشت روز گذشته در معرض ویروس کرونا بوده‌اند تزریق خواهد شد.

این دارو در صورت اخذ مجوزهای لازم تا ماه مارس یا آوریل (اواخر زمستان ۹۹ تا اوایل بهار ۱۴۰۰) در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

به نوشته گاردین، مصونیت آنی ناشی از تزریق این پادتن‌ها می‌تواند تا زمان دستیابی به مصونیت همگانی، نقشی حیاتی در کاهش مرگ و میر ویروس ایفا کند. انگلیس نخستین کشوری است که برنامه واکسیناسیون کرونا در آن به اجرا درآمد و پیش‌بینی می‌شود که تا تابستان آینده به طول انجامد.

در پی انتشار دو گونه جهش یافته ویروس کرونا در انگلیس افزون بر ۵۰ کشور جهان در حالی از ترس شیوع این بیماری مرزهای خود را به روی انگلیس بسته‌اند که هنوز دورنمای روشنی از بازگشت به روال عادی دیده نمی‌شود.

روز ۱۹ دسامبر (۲۹ آذر)، بوریس جانسون در یک کنفرانس مطبوعاتی برای اولین بار به طور عمومی وجود چنین ویروسی را تأیید کرد. پیش‌تر مت هنکاک وزیر بهداشت خبر شناسایی این ویروس جدید را به پارلمان ارائه کرده بود.

گفته می‌شود این ویروس جهش یافته که برای اولین بار در منطقه کنت شناسایی شده ۷۰ درصد مسری‌تر از ویروس اصلی است و می‌تواند کودکان را به همان اندازه بزرگسالان آلوده و بیمار کند.

کارشناسان انگلیسی ابراز امیدواری می‌کنند که ویروس جدید خطرناک‌تر نبوده و به واکسن موجود پاسخ دهد؛ اما همه اینها در حد امیدواری است و تاکنون شواهد علمی برای آن ارائه نشده است.

پس از گذشت نزدیک به یک سال از شیوع جهانی ویروس کرونا، بیش از ۲ میلیون و ۲۲۱ هزار شهروند انگلیسی به بیماری کووید ۱۹ دچار شدند که از این میان بیش از ۷۰ هزار بیمار جان باختند.

منبع: ایرنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها