آیا استفاده ۱۰۰ درصدی از انرژی تجدیدپذیر امکان‌پذیر است؟

تصور این موضوع که تامین انرژی جهانی از منابع تجدیدپذیر باشد اندکی دشوار است، اما نتایج بررسی محققان کالج ترینیتی دوبلین ایرلند نشان داده است، این موضوع ازنظر تئوری امکان‌پذیر است، اما به تلاش جهانی نیاز دارد.

آیا استفاده ۱۰۰ درصدی از انرژی تجدیدپذیر امکان‌پذیر است؟

محققان به رهبری پروفسور جیمز وارد از دانشگاه استرالیای جنوبی بررسی کردند، چه تغییراتی در منابع و همچنین مصرف انرژی می‌تواند عاملی برای دستیابی به استفاده ۱۰۰ درصدی از انرژی‌های تجدیدپذیر باشد که تمام کره زمین را پشتیبانی کند.

محققان افزودند: ازآنجاکه این مورد بخش عمده‌ای از ردپای اکولوژیک (اثر انسان بر طبیعت) (EF) است، ما یک روش جایگزین برای تخمین ردپای فضایی مصرف انرژی ارائه می‌دهیم.

پیشنهاد ما «اثر معادل انرژی تجدید پذیر (REEF)» به‌جای به تصویر کشیدن کمبود فعلی پایداری (ناشی از تخمین ردپای مبتنی برجذب انتشار کربن) است و جهان فرضی که تقاضای برق و سوخت به‌طور کامل از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شود.

به گفته محققان، تجزیه‌وتحلیل‌ها نشان می‌دهد که تقاضای فعلی انرژی مصرفی توسط انسان می‌تواند از نظر تئوری با انرژی تجدیدپذیر تامین شود و در ظرفیت بیولوژیکی (برآورد تولید برخی مواد بیولوژیکی مانند منابع طبیعی، جذب و فیلترکردن مواد دیگر مانند دی‌اکسید کربن از جو) یک سیاره باقی بماند.

لازم به ذکر است، ایجاد هرگونه ظرفیت بیولوژیکی با استفاده از فناوری کنونی، برای طبیعت هیچ محدودیتی ندارد و منجر به بررسی دو طرح می‌شود: الکتریکی‌کردن بنیادی منبع انرژی با فرض تامین ۷۵ درصد تقاضای نهایی انرژی با برق و استفاده از فناوری که از برق برای تبدیل گازهای جوی به سوخت مصنوعی استفاده ‌شود. آینده کاملا تجدید پذیر باانرژی تجدیدپذیری که این گروه از محققان پیش‌بینی کرده‌اند و نیاز به الکتریکی‌کردن بسیاری از ترکیبات انرژی دارد.

این تحقیق سوالات مهمی را در مورد تعارض احتمالی بین تقاضای زمین برای تولید سوخت تجدید پذیر مطرح می‌کند.

محققان اظهار کردند: نخست، نیاز بالای سوخت در کشورهای پردرآمد امروزی باید کاهش یابد، زیرا اگر بخواهیم سوخت کافی برای تامین سطح مشابه تولید کنیم، به منطقه ناپایدار برای اختصاص دادن به مزارع زیست‌توده (منبع تجدید پذیر انرژی) احتیاج داریم.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد، با این فرض که این تغییرات می‌تواند ۷۵ درصد از انرژی نهایی جامعه را تامین کند، تامین انرژی در کشورهایی ازجمله ایرلند باید کاملا الکتریکی شود. همچنین باید از فناوری استفاده کنیم که در آن از برق برای تبدیل گازهای جوی به سوخت‌های ترکیبی استفاده شود.

ما امیدواریم که رویکرد این تحقیق، چشم‌اندازی برای آگاهی از آینده پایدار باشد و همچنین هدایت برنامه‌ریزی ملی نیازهای انرژی در الگوی مصرف گسترده‌تر در سایر کشورها باانرژی و نمودار مصرف منابع جنگلی (اگر در سرتاسر جهان به تصویب برسد) را زمینه‌سازی کند که ازنظر تئوری توسط فناوری‌های پیشرفته سوخت‌های تجدید پذیر تامین می‌شود. کشورهایی مانند آرژانتین، قبرس، یونان، پرتغال و اسپانیا نمونه‌های بسیار خوبی در این زمینه هستند.

بااین‌حال، موفقیت این هدف سبز، بسیار وابسته به پیشرفت‌های مهم فناوری در آینده (عرضه و تولید برق و تصفیه سوخت‌های جدید مصنوعی) است. چنین مواردی به استفاده از بخش قابل‌توجهی از مناطق جنگلی جهان (به امید پایداری) نیاز دارد.

یافته‌های این بررسی در نشریه Energies ارائه‌شده است.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها