یک مقام مسئول خبر داد:

کشتی‌های هیوندایی فروردین ۹۷ به ایران می‌آیند

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: نخستین فروند از کشتی های سفارشی به کره جنوبی فروردین 97 به ناوگان این شرکت افزوده می شود.

کشتی‌های هیوندایی فروردین ۹۷ به ایران می‌آیند

به گزارش خبر فوری به نقل از ایرنا «محمد سعیدی» افزود: پس از تحویل نخستین فروند از کشتی های سفارشی، شرکت هیوندایی کره هر 45 روز یک فروند کشتی تحویل ایران می دهد.

وی با بیان اینکه از 10 فروند کشتی های تجاری سفارشی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، 4 فروند آن کانتینری است، گفت: ظرفیت هر فروند از این کشتی ها بیش از 14 هزار و 500 کانتینر است.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تعداد شناورهای تجاری این شرکت یادآور شد: اکنون کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیش از 150 شناور بزرگ تجاری با ظرفیت 5 میلیون و 200 هزار تن کالا نقش مهمی در صادرات، واردات و ترانزیت کالا به کشور ایفا می کند.

سعیدی با بیان اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از نظر حمل و نقل دریایی در رتبه 20 جهانی قرار دارد، گفت: با ورود 10 فروند کشتی های بزرگ جدید رتبه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به 16 و یا 17 بهبود می یابد.

با لغو تحریم های ظالمانه مذاکرات اولیه سفارش ساخت 10 کشتی تجاری با حُسن نیت طرفین از اوایل دی ماه سال 1394 آغاز شده بود، طی چندین دوره مذاکرات مهم در سئول و تهران ، در 19 آذر 1395 منجر به امضای قرارداد شد.

در این راستا کشتیرانی برای پیوستن هر چه سریع تر به یکی از سه ائتلاف بزرگ کشتیرانی برای جابه جایی محموله های کانتینری جهان، نوسازی ناوگان خود را در دستور کار قرار داده و به دنبال این هدف، این شرکت با بزرگترین شرکت کشتی سازی در کره جنوبی - شرکت صنایع سنگین هیوندایی - قراردادی به ارزش 650 میلیون دلار منعقد کرده که این قرارداد را می توان ادامه و احیای انعقاد قرارداد سال 2008 میلادی کشتیرانی جمهوری اسلامی با طرف کره ای دانست.

در همین راستا و پس از طرح برخی انتقادات از این قرارداد به بهانه حمایت از صنایع داخلی، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در دفاع از این قرارداد اظهارداشت: «این قرارداد مربوط به سال 2008 است و موضوع جدیدی نیست؛ در زمان انعقاد قرارداد بیش از 25 درصد مبلغ قرارداد به طرف کره ای پرداخت شد، اما در مراحل بعدی به دلیل تحریم ها امکان انتقال پول فراهم نشد».

وی افزود: «طرف کره ای پس از دریافت 25 درصد اولیه، ساخت کشتی را آغاز کرده بود اما به دلیل پرداخت نشدن پول از سوی ایران کار خود را متوقف و از ایران در دادگاهی شکایت کرد که پس از برجام در جریان مذاکراتی که با کره ای ها انجام شد قرار شد که قرارداد قبلی با 25 درصد کمتر از سوی آنها اجرایی شود.»

اما هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در این خصوص گفته است: ایجاد ارتباط با هر کشوری سبب می شود که فضای تعاملات کشور بزرگتر شده امکانات و دسترس های بهتری ایجاد شود. بنابراین، این گونه قراردادها حوزه دسترسی به بازار جهانی را گسترده تر کرده و به لحاظ اقتصادی بصورت بالفعل و بالقوه برای کشور درآمد ایجاد می کند.

وی افزود: با توجه به مفاد این قرارداد مبنی بر تعهد شرکت هیوندایی نسبت به نهایی کردن برنامه آموزش نیرو، انتقال دانش طراحی، مهندسی و اطلاعات فنی و مدل های نرم افزاری با یکی از شرکت های سازنده کشتی در داخل کشور طی حداکثر چهار ماه، سبب می شود که صنعت کشتی سازی ایران نیز به تکنولوژی جهانی دست یابد و در زمینه های گوناگون صاحب فناوری شود.

علاوه بر انعقاد قرارداد سفارش ساخت کشتی به طرف کره ای، به درخواست کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و به منظور توسعه صنایع کشتی سازی ایرانی، در کنار این قرارداد، شرکت کشتی سازی گروه صنایع سنگین هیوندای (HHI)، برنامه تبادل نظر و پیگیری همکاری فنی با یکی از یاردهای کشتی سازی داخلی را در دستور کار خود قرار داده است.

کشتی های کانتینری سفارش شده با ظرفیت 14 هزار و 500 کانتینر، ابعادی برابر با 366 متر طول، 48.2 متر عرض و 29.9 متر ارتفاع داشته و تانکرهای حمل مشتقات نفتی و محمولات شیمیایی، 183 متر طول 32.2 متر عرض و 19.1 متر ارتفاع دارند.

کشتی های کانتینری در یاردهای کشتی سازی HHI و تانکر های حمل مشتقات نفتی و محمولات شیمیایی در یاردهای HMD در شهر اولسان کره، منطبق با آخرین استانداردهای سازمان بین المللی دریانوردی (IMO)، شامل مقررات محدود کننده انتشار گازهای NOX ساخته می شوند و تامین مالی این پروژه نخستین مدل فاینانس برای شرکت های ایرانی در دوران پسابرجام است.

در موافقتنامه اجرایی این قرارداد، شرکت هیوندایی متعهد شده است نسبت به نهایی کردن برنامه آموزش نیرو، انتقال دانش طراحی، مهندسی و اطلاعات فنی و مدل های نرم افزاری با یکی از شرکت های سازنده کشتی در داخل کشور طی حداکثر چهار ماه اقدام کند.

شرکت هیوندایی همچنین متعهد شده است از تولیدات و توانمندی های فناوری شرکت های دانش بنیان و تولیدی جمهوری اسلامی ایران نهایت استفاده را در ساخت و نصب تجهیزات و تولید نهایی محصولات دریایی داشته باشد.

41

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها