افزایش ۴۶ درصدی طلاق در روستاها چهارمحال‌وبختیاری

مدیرکل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری گفت: متاسفانه در شش ماه ابتدایی سال با افزایش ۴۶.۲ درصدی طلاق در روستاهای استان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته روبرو بودیم.

افزایش ۴۶ درصدی طلاق در روستاها چهارمحال‌وبختیاری

عبدالرضا کریمی سوم دی‌ماه در شورای راهبری جمعیت چهارمحال و بختیاری از صدور اولین شناسنامه فرزند زن ایرانی و مرد خارجی در استان خبر داد و اظهار کرد: این زوج در سال ۱۳۶۲ ازدواج کرده و دارای دو فرزند پسر هستند که امروز مصادف با سالگرد تاسیس سازمان ثبت احوال این شناسنامه تحویل این خانواده شد.

مدیرکل ثبت‌احوال چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه نرخ موالید در کشور در هشت‌ماهه سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ با کاهش ۶.۲ درصدی مواجه بوده است، گفت: این عدد در استان حدود ۵.۴ درصد است، همچنین در بین جمعیت روستایی با کاهش ۴.۲ درصدی نرخ موالید و در جمعیت شهری استان با کاهش ۶.۲ درصدی جمعیت مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه بیش‌ترین میزان موالید توسط مادران در رده سنی ۲۵ تا ۲۹ سال در سال ۹۸ و سال ۹۹ در چهارمحال و بختیاری به ثبت رسیده است، یادآور شد: در این رده سنی ۳۱۰۱ واقعه تولد انجام شده است.

کریمی ادامه داد: محبوب‌ترین نام‌های دختر در استان آوا، فاطمه، رستا، زهرا و بهار و محبوب‌ترین نام برای پسران نیز آراد، آریا، حسین، امیرعلی و پارسا در چهارمحال و بختیاری بوده است.

مدیرکل ثبت‌احوال چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در تاریخ ۹/۹/۹۹ در استان ۸۹ نوزاد متولد شده که از تعداد ۳۷ نوزاد پسر و ۵۲ نوزاد دختر است، همچنین در این تاریخ در کشور ۶۴۰۸ نوزاد متولد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه در هشت ماهه ابتدای امسال ۳۶۵۵ فوتی به ثبت رسیده است، عنوان کرد: این عدد در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۸ با افزایش ۳۶.۲ درصدی مواجه است، همچنین میانگین سن وفات در سال ۹۸ از ۶۴.۵ به ۶۶.۷ سال در سال ۹۹ افزایش پیدا کرده است.

کریمی با اشاره به اینکه با کاهش ۲.۹ درصدی واقعه ازدواج در چهارمحال و بختیاری مواجه هستیم، بیان کرد: در شش ماهه ابتدایی سال ۲۸۹ هزار و ۶۱۰ واقعه ازدواج در استان به ثبت رسیده است که این عدد در مدت مشابه سال گذشته ۲۹۸ هزار و ۲۷۱ مورد بوده است، همچنین در روستاهای استان با افزایش ۹.۷ درصدی ازدواج مواجه بودیم.

افزایش ۴۶.۲ درصدی طلاق در روستاهای چهارمحال و بختیاری

مدیرکل ثبت‌احوال چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در شش ماهه ابتدایی سال ۹۹ نزدیک به ۷۴۱ واقعه طلاق به ثبت رسید، این عدد در سال گذشته در این مدت حدود ۶۸۴ مورد بود و با افزایش ۸.۳ درصدی طلاق در استان مواجه شدیم، متاسفانه در شش ماه ابتدایی سال با افزایش ۴۶.۲ درصدی طلاق در روستاهای استان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته روبرو بودیم.

وی در پایان در خصوص صدور کارت ملی هوشمند در چهارمحال و بختیاری، تصریح کرد: تاکنون ۷۱۰ هزار کارت ملی هوشمند در استان صادر شده است و ۴۳ هزار نفر نیز باقی‌مانده است.

کاهش ۲۵ درصدی نرخ موالید در چهارمحال و بختیاری

در ادامه جلسه مجید شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه به طور میانگین سالانه ۴۰۰۰ نفر در چهارمحال و بختیاری فوت می‌کنند، اظهار کرد: در ایام کرونا آمار فوتی‌ها با رشد بیش از ۳۰ درصدی مواجه شد و اکثر فوتی‌های ناشی از کرونا در رده سنی بالای ۶۰ سال بودند، این در حالیست که در گذشته فوتی‌ها در رده‌های سنی مختلف تقسیم‌بندی می‌شدند.

وی افزود: همچنین با کاهش ۲۵ درصدی نرخ موالید در چهارمحال و بختیاری در طی چهار سال گذشته مواجه هستیم که می‌تواند یک زنگ خطر جدی برای استان باشد، نرخ موالید در سال ۹۵ در استان حدود ۲۱ هزار و ۳۰۰ مورد بود اما در سال ۹۸ این عدد به ۱۶ هزار و ۲۰۰ مورد رسید.

شیرانی گفت: اگر ۱۰ درصد افراد مجرد جامعه ازدواج و فرزندی به دنیا آوردند مشکل کاهش جمعیت تا حدود زیادی حل می‌شود، اما اگر روند کاهش جمعیت ادامه پیدا کند دچار بحران جمعیتی می‌شویم.

۶۹ درصد متقاضیان وام ازدواج در چهارمحال و بختیاری موفق به دریافت تسهیلات شدند

در این جلسه حمید کریمی مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه نرخ جمعیت جوان استان از ۳۷.۱ درصد در سال ۸۵ به ۳۴ درصد در سال ۹۵ رسیده است، اظهار کرد: شهرستان فارسان نسبت به سایر شهرستان‌ها از لحاظ جمعیت جوان آمار بالاتری دارد و شهرستان بن در این خصوص رتبه آخر را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: طبق آمارها در سال ۹۹ با رشد ۴.۵ درصدی ازدواج و رشد ۹.۵ درصدی طلاق در چهارمحال و بختیاری مواجه هستیم، در شش ماهه ابتدایی سال‌جاری ۴۴۰۲ واقعه ازدواج و ۷۴۱ واقعه طلاق در استان به ثبت رسید.

کریمی عنوان کرد: در سال ۱۳۹۹ حدود ۷۲۳ نفر متقاضی دریافت تسهیلات ازدواج در چهارمحال و بختیاری بودند که از این تعداد ۴۸۵ نفر که معادل ۶۹ درصد متقاضیان است، موفق به دریافت تسهیلات شدند.

مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۲۲ سمن در زمینه ازدواج در استان فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ و ۹۸ حدود یک میلیارد تومان جهیزیه به زوج‌های نیازمند اعطا شد، این عدد در سال ۹۹ حدود پنج میلیارد بود.

در پایان جلسه نرگس عسگری مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری نیز اظهار کرد: در کنار کاهش موالید و افزایش طلاق باید مسائلی مانند ازدواج سفید، طلاق عاطفی و سقط جنین نیز مدنظر قرار بگیرد، این مسائل در زیر پوست شهر رخ می‌دهد.

وی گفت: سیاست‌های ابلاغی در خصوص جمعیت در سال 93، تاکنون به درستی اجرایی و عملیاتی نشده و در جامعه این سیاست‌ها نمود عینی ندارد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها