مدیرعامل اتحادیه مرغداران تخم گذار استان اصفهان:

یک شانه تخم مرغ باید ۳۳ هزار تومان باشد نه ۴۰ هزار تومان

مدیرعامل اتحادیه مرغداران تخم گذار استان اصفهان با بیان اینکه یک شانه تخم مرغ حدود۲ کیلوگرم است که مصرف کننده می تواند۳۳هزارتومان خریداری کند، گفت:اگرچه صادرات ممنوع شده امامتاسفانه شاهدصادارت نامحسوس وقاچاق هستیم.

یک شانه تخم مرغ باید ۳۳ هزار تومان باشد نه ۴۰ هزار تومان

محسن موحدیان در خصوص افزایش دوباره قیمت تخم مرغ در بازار، اظهار کرد: استان اصفهان ۱۲ درصد تولید تخم مرغ کشور را دارد که ۶۰ درصد تولیدات خود را به سایر استان ها صادر می کند، اما در بحث افزایش قیمت ها عوامل مختلفی دخالت دارد.

وی با بیان اینکه در هم ریختگی برنامه تولید ناشی از تامین نشدن نهاده های دولتی موجب افزایش قیمت تخم مرغ شده است، گفت: متاسفانه تولیدکنندگان سویا را چهار تا پنج برابر قیمت واقعی بازار آزاد و همچنین ذرت ۱۵۰۰ تومانی دولتی را با قیمت ۴۰۰۰ هزار تومان از بازار آزاد خریداری می کنند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران تخم گذار استان اصفهان افزود: متاسفانه در حالیکه دولت مدعی تامین کامل نهاده ها بود، اما تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد نهاده ها به قیمت دولتی تامین می شد.

وی با انتقاد از نحوه قیمت گذاری تخم مرغ از سوی ستاد تنظیم بازار و اینکه بسیار پایین تر از قیمت تمام شده است، اظهار کرد: زمانی که تنها ۳۰ درصد نهاده ها به صورت دولتی تامین می شود، تاثیر خرید نهاده ها به صورت آزاد بر قیمت تمام شده بسیار بالاتر است، به نحوی که قیمت تخم مرغ درب مرغداری ها به جای اینکه ۱۱ هزار و ۵۰۰ و برای مصرف کننده بین ۱۴ هزار تومان باشد، اکنون برای مرغدار نزدیک ۲۰ هزار تومان است.

موحدیان با بیان اینکه در حال حاضر نهاده ها در حال تامین و دولت مدعی است که نهاده های ذرت و سویا را به طور کامل تامین می کند، تاکید کرد: البته بقیه نهاده های دامی، واکسن، ویتامین ها و ... به صورت آزاد تامین می شود.

وی افزود: امروز قیمت تخم مرغ درب مرغداری ها با تامین نهاده های دولتی حدود ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان است که برای مصرف کننده باید ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان باشد، در حالیکه دولت این قیمت را نمی پذیرد و نرخ ۱۲ هزار تومان را برای تولیدکننده پیشنهاد کرده است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران تخم گذار استان اصفهان درباره اینکه چرا اکنون قیمت یک شانه تخم مرغ برای مصرف کننده در بازار ۴۰ هزار تومان است، گفت: متاسفانه با طی شدن مسیر بنکداری و ... قیمت تخم مرغ افزایش می یابد و افزایش قیمت تخم مرغ در اختیار تولیدکننده نیست.

وی تاکید کرد: تولیدکننده امروز رضایت دارد که قیمت تخم مرغ با تامین نهاده ها بیشتر از ۱۶ هزار تومان نشود، چراکه خود مرغدار نیز به نوعی مصرف کننده بازار است.

موحدیان گفت: در حال حاضر توافق شده اتحادیه هر کیلو تخم مرغ را برای مصرف عمومی مردم از درب مرغداری ۱۴ هزار تومان خریداری و درب فروشگاه ها ۱۴۵۰۰ تومان و طبق توافق برای مشتری ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه کنند.

به گفته مدیرعامل اتحادیه مرغداران تخم گذار استان اصفهان، یک شانه تخم مرغ حدود ۲ کیلوگرم است که مصرف کننده می تواند ۳۳ هزار تومان خریداری کند، اما افزایش قیمت تخم مرغ به ۴۰ هزار تومان مربوط به مسیر تولید تا مصرف است.

وی با تاکید بر اینکه نبود برنامه تولید و تامین نشدن نهاده ها و خرید از بازار آزاد انگیزه را از تولیدکننده می گیرد و دیگر جوجه ریزی نمی کند، تصریح کرد: در صورتیکه برنامه تولید برای تولیدکننده موجب ایجاد انگیزه برای استمرار تولید می شود، اما نبود این برنامه موجب کاهش تولید و افزایش قیمت در بازار می شود و باید توجه داشت که قدرت بازارگردانی تولیدکننده آن گونه نیست که با تولید خود بازارگردانی کند.

موحدیان درمورد صادرات تخم مرغ نیز، گفت: اگرچه صادرات تخم مرغ ممنوع شده اما متاسفانه شاهد صادارت نامحسوس و قاچاق این محصول هستیم که موجب تاثیر روانی بر بازار کاهش موجودی این محصول می شود.

وی با پیش بینی افزایش قیمت تخم مرغ، گفت: دولت مدعی تامین کامل نهاده ها است و مرغدار رضایت به این امر دارد تا قیمت تمام شده پایین تری داشته باشد، اما اگر عوامل دیگری به غیر از تامین نهاده ها بازار را تحت تاثیر قرار داده و احتمال افزایش قیمت تخم مرغ وجود دارد.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • علی
    0

    مملکت صاحب نداره روحت شاد رضا شاه که دزد نبودی وخاندانتم دزد نبود ومردانه جلوی دزدی وگردن کلفتی ایستادی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها