تکاپوی مجازی مسیحیان در آذربایجان‌غربی برای کریسمس کرونایی

کریسمس امسال در آذربایجان‌غربی متفاوت تر از سال های قبل شده، هموطنان مسیحی در جنب و جوش و تکاپو برای استقبال از این عید هستند و در صددند تا با برگزاری مجازی آیین ها، این عید و سال نو میلادی را جشن بگیرند.

تکاپوی مجازی مسیحیان در آذربایجان‌غربی برای کریسمس کرونایی

روزهای نخست دی ماه هر سال به علت نزدیک شدن به ایام کریسمس و آغاز سال نو میلادی، در ارومیه که هموطنان مسیحی در کنار مسلمانان زندگی می‌کنند، همواره روزهای پرجنب و جوشی داشته و تلاش مسیحیان این شهر برای جشن های ابتدای سال میلادی به صورت پررنگی در این شهر دیده می‌شود.

البته امسال با شیوع همه گیری کرونا که از ماه‌ها پیش، همه برنامه های رسمی و غیررسمی، جشن‌ها و آیین مختلف را تحت تاثیر قرار داده، جشن کریسمس و آغاز سال نو میلادی نیز نظیر سراسر جهان، دست خوش تغییر شده است.

خودداری از برگزاری جشن های خانوادگی، نبود امکان برای حضور در کلیساها در راستای جشن کریسمس و آغاز سال نو و همچنین نبود امکان دید و بازدیدهای ابتدای سال نو میلادی از جمله مهمترین اثرات همه گیری کروناست.

اگرچه کرونا براین عید هم سایه افکنده ولی بازهم از منازل هموطنان مسیحی بوی عید کریسمس به مشام می‌رسد، مسیحیان ارومیه نیز نظیر دیگر مناطق دنیا، امسال را به صورت مجازی در کنار هم خواهند بود و جشن های کریسمس خود را با استفاده از ظرفیت فضای مجازی برگزار می‌کنند.

البته آیین های دیگری نیز در ایام منتهی به سال نو میلادی در بین مسیحیان وجود دارد که کرونا، اثر چندانی روی آنها نداشته است؛ روزه داری در ایام پایانی سال میلادی، تمیزکردن خانه ها و تزیین درخت های کریسمس از جمله این آیین هاست.

برگزاری عید کریسمس به صورت مجازی

رییس انجمن آشوریان ارومیه هم گفت: به دلیل قرار گرفتن در ایام کرونا کریسمس امسال متفاوت تر از سال‌های قبل برگزار می‌شود.

استانلی سیمونز افزود: کرونا امسال اجازه برگزاری کریسمس به شکل سال های گذشته را نداد و تنها در کلیساها کشیش ها آیین عشای ربانی، نماز و دعا را اجرا خواهند کرد.

وی ادامه داد: این آیین بصورت زنده از فضای مجاری برای هموطنان مسیحی پخش خواهد شد.

رئیس انجمن‌ آشوریان ارومیه ادامه داد: حتی تجمعات سال های گذشته که ‌به منظور دید و بازدید شخصیت ها و روحانیان در کلیسا تشکیل می‌شد به منظور جلو گیری از شیوع ویروس کرونا امسال برگزار نخواهد شد.

وی افزود: دید و ‌بازدیدهای امسال ببشتر بصورت تلفنی و در فضای مجازی خواهد بود و این عمل در راستای کمک به قطع زنجیره شیوع ویروس کروناست.

سیمونز همچنین به برنامه های مرسوم‌ ایام کریسمس اشاره کرد و گفت: نقطه آغازین برای اسقبال از عید، پاک کردن منزل، پخت و تهیه انواع شیرینی های مختلف، خرید و سایل و تزیین درخت کاج است.

وی، به پخت شیرینی های ویژه که تنها در بین هموطنان مسیحی رایج است و از کیفیت، زیبایی و طعم بی نظیری برخوردار است اشاره کرد و گفت: ۱۰ روز مانده به عید شروع به پختن شیرینی هایی چون "نازک" ، "بادام بوری"، "کاتا"و ‌یا کده در منازل می‌شود.

برپایی بازار یا نمایشگاه کریسمس

رییس انجمن آشوریان ارومیه افزود: هرساله درآستانه عید، بازار کریسمس دایر می شود و بانوان‌ مسیحی در منزل اقدام ‌به پخت انواع شیرینی کرده و ‌در نمایشگاه به فروش می رسانند و این بازار فرصتی می‌شود برای خانواده های مسیحی که امکان پخت این شیرینی ها را ندارند ولی امسال کرونا این ‌بازار را هم‌ تعطیل کرد.

وی گفت: دید و بازدیدهای عید امسال بصورت تلفنی خواهد بود و سعی می شود با رعایت پروتکل های بهداشتی زمینه ایی فراهم شود تا با ریشه کن شدن این بیماری در سال های آتی "عید کربسمس" را به زیبایی برگزار کنیم و دوباره آداب و رسوم و دیدارها رنگ تازه ایی به خود بگیرد.

وی با بیان اینکه روزه گرفتن یکی دیگر از رسومی است که در استقبال از کریسمس صورت می گیرد، افزود: از ۲۵ روز مانده به عید، روزه داران روزه خود را شروع کرده و تا روز عید ادامه داده و در روز عید افطار می‌کنند.

سیمونز اضافه کرد: حلیم نیز از دیگر غذاهای روز عید است و روزه داران پس از بازگشت از کلیسا به منزل، روزه خود را با حلیم و کله پاچه محلی افطار می‌کنند.

کمک‌ به مستمندان سنت دیرینه ایام کریسمس

سیمونز یکی دیگر از آداب و رسوم کریسمس را کمک به افراد بی بضاعت و مستمند عنوان کرد و گفت: مردم کمک های خود را به حساب کلیسا واریز می‌کنند و ‌در کلیسا تنها کشیش، افراد مستمند ونامشان را می شناسد به غیر از او حتی اعضای کلیسا هیچگونه شناختی از نام ‌و خود این افراد ندارند.

وی ادامه‌داد: کمک ها به شکل مخفیانه بوده و به هیچ‌عنوان مشخص نمی‌شود چه کسی مستمند بود و چگونه‌حمایت شد. سیمونز در این خصوص به کتاب آسمانی انجیل اشاره کرد و گفت: در انجیل (کتاب مقدس) آمده است اگر از دست راست می دهی و کمکی می‌کنی دست چپ نباید بداند بر همین اساس کمک های کلیسا و هموطنان مسیحی به نیازمندان کاملا محرمانه است.

عید امسال را انفرادی برگزار می‌کنیم

یکی از شهروندان مسیحی ارومیه در این خصوص گفت: عید امسال با توجه به شرایط کرونایی بصورت انفرادی بوده وهرکس با خانواده خود برگزار خواهد کرد.

"پایلاک ساهاک" افزود: با توجه به شرایط اضطراری امسال عید به صورت جمعی نبوده و ‌دید و ‌بازدیدها و آیینکلیسایی برگزار نخواهد شد.

وی، تزیین درخت کریسمس، پاک کردن منازل، تهیه و ‌پخت انواع شیرینی و ‌غذاهای مخصوص را از جمله رسم های هرساله برای استقبال از عید برشمرد.

وی ادامه داد: افراد بی بضاعت نیز در ایام عید از حمایت و کمک های انجمن های خیریه وابسته به کلیسا بی نصیب نمی مانند و حمایت های لازم صورت می گیرد البته کمک‌ به افراد و حتی دانش آموزان بی بضاعت درطول سال صورت می گیرد.

۲۵ روز مانده به عید، روزه ما شروع می شود

"بنیس باباخانی" یکی دیگر از شهروندان آشوری ارومیه درخصوص برنامه های استقبال از کریسمس گفت: ۲۵ روز مانده به عید روزه می گیریم و در روز عید با نان مقدسی که از کشیش می‌گیریم، روزه یمان را افطار می کنیم.

وی ادامه داد: ۱۵ روز مانده به عید هم به گردگیری و تمیز کردن منزل می پردازیم و در آخرین جمعه یا یک روز مانده به عید، مردم به آرامستان رفته و ‌بر سر مزار در گذشتگان دسته گل گذاشته و همچنین کندر سوزانده و نقل و خرما پخش می کنند.

این هموطن آشوری افزود: تزیین درخت کاج‌ یا کریسمس یکی از مهمترین تزیین های منزل در عید مسیحیان است. این درخت معمولا باید از درخت طبیعی انتخاب شود.

باباخانی گفت: در لا به لای شاخه های کریسمس هدایای فرزندان، نوه ها و ‌دیگر افراد توسط بزرگ خانواده ها گذاشته می شود و بچه ها و فرزندان که به عید دیدنی می آیند، هرکدام هدیه های خود را از لابه لای شاخه ها بر می دارند.

جشن های میلاد حضرت عیسی (ع) و سال نو میلادی از ۲۵ دسامبر یا چهارم دی آغاز و تا هفتم ژانویه ۱۷ دی ماه ادامه دارد.

آشوریان چهارم دی ماه را به عنوان سالروز میلاد حضرت عیسی (ع) و ارامنه نیز ۱۶ دی ماه را به عنوان جشن میلاد برگزار می کنند.

محورهای کریسمس بر ترویج حسن نیت، بخشندگی، مهربانی وگردهمایی های خانوادگی استوار است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها