نود درصد از گونه‌های جانوری جهان تا سال ۲۰۵۰ آواره می‌شوند

گروهی از محققان دانشگاه لیدز و آکسفورد با همکاری یکدیگر پژوهشی را انجام داده اند که نشان می‌دهد حدود ۹۰ درصد از گونه‌های جانوری جهان تا سال ۲۰۵۰ زیستگاه خود را از دست می‌دهند و به عبارتی آواره می‌شوند.

نود درصد از گونه‌های جانوری جهان تا سال ۲۰۵۰ آواره می‌شوند

دانشمندان حوزه محیط زیست از مدت‌ها پیش می‌دانند که تنوع زیستی در بسیاری از نقاط جهان در حال کاهش است. ما همچنین می‌دانیم که احتمالاً در آینده اوضاع بدتر خواهد شد، این مشکل به علت ترکیبی از فقدان زیستگاه‌های طبیعی، تغییرات آب و هوا و بهره برداری بیش از حد از منابع طبیعی رخ می‌دهد و گونه‌ها و زیستگاه‌ها را هرچه بیشتر به نابودی نزدیک می‌کند.

گونه‌های جانوری

بر اساس پژوهش جدید، یکی از بزرگترین تهدید‌ها برای تنوع زیستی را می‌توان تخریب زیستگاه‌های طبیعی برای ایجاد زمین‌های کشاورزی دانست. با افزایش جمعیت جهانی و ثروتمندتر شدن و مصرف بیشتر مردم، نیاز به زمین‌های کشاورزی جدید در حال افزایش است و در نتیجه حداقل ۲ میلیون کیلومتر مربع زمین کشاورزی جدید تا سال ۲۰۵۰ ایجاد خواهد شد.

بر اساس بررسی‌های این پژوهشگران، بیشترین آسیب‌ها در نقشه جهانی در آفریقا و برخی از نقاط آمریکای جنوبی رخ خواهند داد. تلفات به خصوص در دره جنوب صحرای آفریقا، به ویژه در دره ریفت و آفریقای غربی استوا، بسیار بد خواهد بود، اما در آمریکای لاتین (به ویژه در جنگل‌های بارانی آتلانتیک) و جنوب شرقی آسیا نیز افت جدی خواهد داشت.

منبع: انتخاب

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها