آمریکا آماده اعطای مصونیت به سودان

روز دوشنبه مقرر شد قانون‌گذاران آمریکایی از قانونی که به سودان بابت حملات گذشته مصونیت قانونی اعطا می‌کند، حمایت کنند.

آمریکا آماده اعطای مصونیت به سودان

"باب منندز" و "چاک شومر"، سناتورهای دموکرات در بیانیه‌ای اعلام کردند: این قانون مصونیت حاکمیت سودان را، به استثنای دعوی قضایی مربوط به ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ که از قبل در دادگاه‌های فدرال آمریکا در جریان بود، احیا می‌کند.

این قانون بخشی از لایحه گسترده برای تأمین مالی دولت در سال آینده است، که قرار است همچنین شامل یک بسته امدادی جدید به منظور کمک به میلیون‌ها آمریکایی و کسب و کاری که از همه‌گیری آسیب دیده‌اند، باشد.

قانون‌گذاران قصد داشتند این قانون را روز دوشنبه تصویب کنند.

آمریکا یک هفته پیش و کمتر از دو ماه بعد از اینکه سودان به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی متعهد شد، این کشور عرب را از لیست سیاه حامیان دولتی تروریسم خارج کرد.

این اقدام راه برای کمک، تخفیف بدهی و سرمایه‌گذاری در کشوری باز می‌کند که در یک انتقال سیاسی سهمگین به سر می‌برد و تحت بحران شدید اقتصادی متأثر از همه‌گیری کووید ۱۹ قرار دارد.

سودان به عنوان بخشی از تفاهم، موافقت کرد مبلغ ۳۳۵ میلیون دلار بابت جبران خسارت بازماندگان و خانواده‌های قربانیان حملات دوقلوی ۱۹۹۸ القاعده به سفارت‌خانه‌های آمریکا در کنیا و تانزانیا، و حمله سال ۲۰۰۰ یک گروه جهادی به کشتی یواس‌اس کول در ساحل یمن، بپردازد.

این حملات پس از آن انجام شد که دیکتاتور "عمر البشیر" به اسامه بن لادن، رهبر وقت القاعده در سودان پناه داده بود.

تصویب این قانون، گام اساسی و نهایی برای رفع انسداد پول است که سودان از قبل آن را در یک حساب سپرده‌گذاری قرار داده است.

شومر و منندز که به ترتیب نمایندگی ایالت نیویورک و نیوجرسی را بر عهده دارند، خواستند از زبانی اطمینان حاصل کنند که حق قربانیان 9.11 یا خانواده‌های آن‌ها برای شکایت از سودان بابت نقش گذشته این کشور به عنوان حامی القاعده را پایمال نکند.

دولت دونالد ترامپ که قدرت خود را در ژانویه به جو بایدن انتقال می‌دهد، در حال فشار آوردن برای حاصل شدن نتیجه‌گیری بوده تا حمایت خود از انتقال سودان را دو سال بعد از انقلابی که به سلطتنت بشیر پایان داد، نشان دهد.

کاخ سفید با ریاست ترامپ همچنین این هدف را داشت که هرگونه مسئله‌ای که وعده تاریخی خارطوم برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را دچار تردید می‌کند، حذف کند.

سودان اخیراً هشدار داد تأخیرات مربوط به مصونیت این کشور در کنگره آمریکا، می‌تواند عملکرد تفاهم با رژیم صهیونیستی را آهسته کند.

قانون کنگره آمریکا همچنین مبلغ ۷۰۰ میلیون دلار کمک به سودان و مبلغ اضافی ۱۲۰ میلیون دلار را نیز برای بازپرداخت بدهی این کشور به صندوق بین‌المللی پول، تأمین می‌کند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها