کاهش شدید نرخ باروری در اردبیل

مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل گفت: نرخ باروری در استان اردبیل در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته و در حال حاضر به 1.88 دهم رسیده است.

کاهش شدید نرخ باروری در اردبیل

شهرام رسولی یکم دی ماه در آستانه روز ثبت احوال در جمع خبرنگاران در اردبیل اظهار کرد: در حالی که نرخ باروری در استان اردبیل در سال 68 حدود 6.8 دهم بوده است، این وضعیت هم اکنون به 1.88 دهم رسیده که عواقب خطرناکی را به همراه دارد.

وی تصریح کرد: باید نرخ باروری را در استان اردبیل با ترغیب و تشویق جوانان به امر ازدواج افزایش دهیم چرا که جامعه ما به سرعت به سمت میانسالی و پیری حرکت می‌کند و ما اگر در 20 سال پیش رو نتوانیم اقدامی اساسی در افزایش جمعیت انجام دهیم، با مشکلات و معضلاتی جدی روبه‌رو خواهیم بود.

مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل ضرورت بیان فواید ازدواج و فرزندآوری را در بین خانواده‌ها به عنوان یک امر اساسی یادآور شد و گفت: باید همه تلاش کنیم تا زمینه افزایش ازدواج و همچنین فرزندآوری به عنوان یک حرکت مثبت در جامعه مورد توجه قرار گیرد.

رسولی در ادامه به آمار ثبت وقایع چهارگانه در استان در مهلت قانونی 15 روزه اشاره کرد و افزود: در هشت ماهه امسال 12 هزار و 53 نفر در استان اردبیل زاد و ولد انجام شده که نسبت به هشت ماهه سال قبل که 13 هزار و 233 نفر بوده ما با کاهش 8.9 دهم درصدی در ولادت روبه‌رو هستیم.

وی خاطر نشان کرد: هر روز 49 ولادت و هر ساعت دو مورد ولادت در استان اردبیل به ثبت می‌رسد که به ازای هر 100 نفر دختر، 115 نفر پسر به دنیا می‌آید.

رسولی اضافه کرد: خانواده‌ها سعی کردند در مهلت قانونی 15 روزه ثبت ولادت را انجام دهند که در این زمینه آمار استان اردبیل 99.5 درصد است.

مردان بیشتر از زنان در اردبیل می‌میرند

مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل به آمار فوتی‌های هشت ماهه امسال اشاره کرد و ادامه داد: در هشت ماهه امسال شش هزار و 310 نفر در استان اردبیل فوت کردند که این آمار در سال گذشته چهار هزار و 623 نفر بوده که 36.5 درصد افزایش فوتی‌ها را در استان شاهد هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: هر روز 25 نفر در استان اردبیل فوت می‌کنند و به ازای هر 100 فوتی زنان، 125 فوتی مردان را شاهد هستیم. همکاران ما با دقت ثبت وقایع را به درستی انجام می‌دهند و ما از این جهت در استان اردبیل مشکل خاصی را نداریم.

وی در مورد آمار مزدوجین در استان نیز گفت: ‌در هشت ماهه امسال هفت هزار و 791 مورد ثبت ازدواج انجام شده که این آمار در مدت مشابه سال گذشته هفت هزار و 402 مورد بوده است.

رسولی به رشد 5.3 دهم درصدی ازدواج در استان اشاره کرد و افزود: هر روز 32 مورد ازدواج در استان به ثبت می‌رسد و هر ساعت یک ازدواج در دفاتر ازدواج ثبت می‌شود.

وی نرخ ازدواج را به ازای هر یک‌هزار نفر هشت مورد اعلام کرد و ادامه داد: میانگین سنی مزدوجین متفاوت است به طوریکه میانگین سنی زوج 29 سال و زوجه نیز 23 سال است.

ثبت روزانه 9 طلاق در اردبیل

مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل در مورد آمار طلاق نیز خاطر نشان کرد: ‌در هشت ماهه امسال دو هزار و 250 مورد طلاق در استان به ثبت رسیده که این تعداد در مدت مشابه سال قبل حدود دو هزار و پنج مورد بوده است.

رسولی به افزایش 12 درصدی طلاق در استان اشاره کرد و گفت: هر روز 9 مورد طلاق در استان به ثبت می‌رسد که به ازای هر یک‌هزار نفر جمعیت دو مورد طلاق در استان به ثبت رسیده است. میانگین سنی طلاق در زوج 36 سال و زوجه 30 سال اعلام شده است.

آیهان و ال‌ آی بیشترین فراوانی اسم پسران و دختران در اردبیل

مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل در ادامه به نامناسب بودن اسامی نوزادان از سوی برخی از خانواده‌ها اشاره کرد و افزود: باید این روند اصلاح شود که از اصحاب رسانه انتظار می‌رود خانواده‌ها را در جریان نامگذاری مناسب فرزندانشان قرار داده و در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد:‌ در هشت ماهه امسال در بین نام پسران آیهان با 233 نفر، امیرعلی با 182 نفر، ابوالفضل با 163 نفر، علی‌اصغر با 145 نفر و علیسان با 119 نفر بیشترین فراوانی اسم پسران را داشتند.

رسولی به فراوانی اسم دختران نیز اشاره کرد و ادامه داد: خانواده‌های اردبیلی از اسم ال آی با 138 نفر نوزاد دختر استقبال کردند و بعد از آن آوا با 124 نفر، زهرا با 124 نفر، آنایا با 121 نفر و نفس با 101 نفر بیشترین فراوانی نام دختر را به خود اختصاص دادند.

وی بیان کرد: در سالجاری 55 هزار مورد شناسنامه مکانیزه برای متقاضیان صادر شده و رونوشت وفات به تعداد 17 هزار مورد صادر شده است.

رسولی به تغییر نام یک‌هزار و 24 مورد متقاضی و حذف پسوند شناسنامه‌ها اشاره کرد و گفت: در مجموع 425 مورد پرونده حقوقی توسط ثبت احوال استان پیگیری شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: هفت مورد تغییر سن با تشخیص کمیسیون مربوطه انجام شده و 364 مورد ده‌گردشگری را توسط همکارانمان در مناطق روستایی و دورافتاده شاهد بودیم تا نسبت به جمع‌آوری شناسنامه‌های قبلی و صدور کارت هوشمند در این مناطق اقدام شود.

رسولی در مورد ثبت تولد فرزندان در روندترین تاریخ قرن تصریح کرد: ما در استان اردبیل چالش جدی در این حوزه نداشتیم و به تناسب تولد روزانه نوزادان شناسنامه برای آنها صادر می‌شود و به هیچ وجه ثبت این تولد تغییر پیدا نمی‌کند.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها