مشتری و کیوان به زودی در آسمان شب جفت می‌شوند

دکتر کارولین کرافورد از موسسه نجوم دانشگاه کمبریج می گوید: هر شبی که هوا صاف است به آسمان نگاه کنید، چون معلوم نیست در روز مقارنه هوا یاری کند؛ مشتری و کیوان بعد از غروب آفتاب در جنوب غربی درست بالای افق نمایان می‌شوند.

مشتری و کیوان به زودی در آسمان شب جفت می‌شوند

سیارات اغلب در مدار خود روی یک خط قرار می‌گیرند، اما جفت شدن امسال کیوان و مشتری استثنایی‌تر است.

مشتری و کیوان، دو غول منظومه شمسی، که در آسمان شب در حال نزدیک شدن به هم بوده اند، به زودی تقریبا جفت خواهند شد؛ پدیده‌ای که در علم نجوم به مقارنه موسوم است.

با توجه به زمان این رویداد، برخی گمان می‌کنند شاید همین پدیده بوده که دو هزار سال قبل جلب توجه کرد و در متون دینی ثبت شد؛ پدیده‌ای که به ستاره بیت لحم معروف شد.

این سیارات روز ۲۱ دسامبر به مقارنه خواهند رسید.

دکتر کارولین کرافورد از موسسه نجوم دانشگاه کمبریج می گوید: هر شبی که هوا صاف است ارزش دارد نگاهی به آن بیندازید، چون معلوم نیست در روز مقارنه هوا یاری کند؛ این دو سیاره لختی بعد از غروب آفتاب در جنوب غربی درست بالای افق نمایان می‌شوند.

آیا این همان ستاره بیت لحم است؟

برخی منجمان و متخصصین الهیات چنین تصور می‌کنند.

اریک ام وَندِن استاد دین از کالج فروم در ویرجینیا در مقاله‌ای اشاره کرد که زمان وقوع این رویداد به این سوال منجر شده که آیا این می‌تواند همان رویداد نجومی باشد که کتاب مقدس مسیحیان می‌گوید مردان خردمند را به یوسف، مریم و مسیح تازه متولد شده رهنمون شد.

البته این گمان تازگی ندارد. این فرضیه که مقارنه کیوان و مشتری ممکن است همان «ستاره حیرت‌انگیز» باشد ابتدا از سوی یوهانس کپلر، منجم و ریاضیدان برجسته آلمانی، در اوایل قرن هفدهم مطرح شد.

دکتر کرافورد گفت: دو هزار سال پیش، مردم از رویداد‌های آسمانی خیلی بیشتر خبر داشتند، پس غیرممکن نیست که ستاره بیت لحم جفت شدن دو سیاره مثل مشتری و کیوان بوده باشد.

این پدیده چقدر نادر است؟

سیارات در مدار گردش خود به دور خورشید گاه روی یک خط دید قرار می‌گیرند که پدیده خیلی نادری نیست، اما مقارنه ۲۱ دسامبر ویژگی دارد.

پروفسور تیم اوبرایان اخترفیزیکدان در دانشگاه منچستر در این باره می گوید: مقارنه‌ها پدیده‌هایی دیدنی هستند ـ و البته اغلب اتفاق می‌افتند ـ اما اینکه این قدر به هم نزدیک شوند فوق العاده است.

مشتری و کیوان به ترتیب بزرگترین سیارات منظومه ما و از درخشان‌ترین اجرام آسمان شب هستند.

آخرین باری که این دو در آسمان تاریک تا این اندازه به هم نزدیک شدند ۸۰۰ سال پیش بود.

اوبرایان در پایان می افزاید: دفعه بعد که این دو سیاره دوباره چنین به هم بچسبند، ۴۰۰ سال دیگر خواهد بود.

منبع: تابناک‌‌باتو

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها