تعزیرات حکومتی: آجیل و میوه شب یلدا قیمت ثابت ندارند/ اگر فاکتور ندادند شکایت کنید، پیگیری می کنیم

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران از نظارت جدی بر تخلف و گرانفروشی‌های اقلام شب یلدا خبر داد.

تعزیرات حکومتی: آجیل و میوه شب یلدا قیمت ثابت ندارند/ اگر فاکتور ندادند شکایت کنید، پیگیری می کنیم

محمد علی اسفنانی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران در رابطه با نظارت و برخورد با گرانفروشی میوه و آجیل شب یلدا اظهار کرد: میوه و آجیل از قیمت گذاری ثابتی برخوردار نیستند. یعنی قیمت خاصی برای آن‌ها تأیید نمی‌شود.

وی افزود: هر ساله اتحادیه آجیل و خشکبار، قیمت متوسطی را برای آجیل متعارف تعیین می‌کند که امسال نیز همان مبلغ است و این موارد به دلیل اینکه مشمول قیمت گذاری اجباری نیستند تابع عرضه و تقاضا هستند و طبیعتا کالاهایی که مشمول عرضه و تقاضا هستند معمولا به دلیل اینکه درجه بندی می‌شوند قیمت‌های متفاوتی نیز دارند، به ویژه اقلامی که الان، به نوعی لوکس محسوب می‌شوند و از آن جمله می‌توان به توت فرنگی اشاره کرد.

اسفنانی تصریح کرد: میوه‌های لوکس تماما گلخانه‌ای هستند و هزینه‌های چنین اقلامی باید به نحو دیگری محاسبه شود و در واقع قیمتی که تعیین می‌کنند باید قیمت تمام شده باشد که طبیعتاً شاهد گرانی در فروش این اقلام خواهیم بود.

وی بیان کرد: برخورد ما بدین صورت است که اگر اقلامی مثل اقلام اساسی که مشمول قیمت گذاری اجباری هستند بالاتر از قیمت تعیین شده به فروش برسند گرانفروشی محسوب می‌شود و تعزیرات نیز با افراد متخلف برخورد قضایی می‌کند و معمولا هم ما هر ساله برای ایام شب یلدا طرح ویژه داشتیم که امسال به دلیل کرونا و پرهیز از دورهمی‌ها، این طرح را نداریم، اما این موضوع بدین معنا نیست که نظارت و رسیدگی‌های تعزیرات کمتر شده است، چرا که مثل همیشه رسیدگی‌ها انجام می‌شود و هر زمانی که تخلفی را مشاهده کنیم حتما با آن تخلف برخورد می‌کنیم و اقلامی هم که قیمت گذاری اجباری ندارند، از یک قاعده خاصی برخوردار هستند.

اسفنانی با اشاره به نظارت بر میوه و تره بار تصریح کرد: طبق قانون، میوه و تره بار جزء اقلام فسادپذیر هستند و امکان کاهش ارزش آن‌ها با نگهداری و جا به جایی و امثال این‌هاست و ضایعات آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند، به همین خاطر خرده فروشان نسبت به خرید این اقلام از میدان میوه و تره بار، حق افزایش قیمت تا ۳۵ درصد به عنوان سود را دارند و در مورد سایر اقلام هم باید گفت که فروشنده‌ها نهایتا تا ۱۰ درصد حق افزایش قیمت دارند. بنابراین، این قاعده برای ما ملاک است و فاکتور خرید آن‌ها را لحاظ می‌کنیم و احیانا اگر براساس فاکتور معتبر خرید, بالاتر از قیمت مذکور که حق دریافت سود دارند, از مردم اخذ وجه کنند، قطعا گرانفروشی و مستوجب برخورد تعزیرات است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: در سال‌های گذشته، برای شب یلدا طرح ویژه تعزیراتی اجرا و تعداد گشت‌های خود را تقویت می‌کردیم و دفعات مراجعه‌های ما بیشتر بود و امسال هم به طور معمول عمل می‌کنیم، اما هر تخلفی به ما گزارش شود با آن برخورد می‌کنیم.

اسفنانی تأکید کرد: دو نکته مهم این است که مردم اگر قصد خرید اقلام و کالا‌یی را دارند، حتما نگاه کنند و در صورتی که قیمت آن‌ها نامتعارف و بالاتر از حد معمول است حتما از فروشنده فاکتور خرید بخواهند و درصد افزایشی آن‌ها را محاسبه کنند که اگر بیشتر از میزان و قیمت اعلام شده باشند، قطعا تخلف گرانفروشی است و حتما این موضوع را به ما گزارش دهند و اگر فروشنده‌ها در ارائه فاکتور مقاومت کردند این تخلف دیگری است و با ارائه شکایت می‌توانیم برای آن‌ها پرونده تشکیل دهیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: نکته دیگر این است که قیمت‌ها در سامانه ۱۲۴ سازمان صنعت، معدن و تجارت قید شده و حداقل و حداکثر قیمت کالا و کف و سقف آن‌ها مشخص است و طبیعتا, کالا‌ها درجه بندی دارند و نوع محصولات و قیمت‌های آن‌ها نیز متفاوت است که این تفاوت‌ها حداقل و حداکثری است که ممتاز و پایین بودن درجه کالا نیز در سامانه ۱۲۴ مشخص است، به همین خاطر اگر احیانا قیمت‌ها برای مردم نامتعارف به نظر رسید، حتما با قیمت‌های درج شده در این سامانه تطبیق دهند و اگر تخلف گرانفروشی دارند، حتما به ما اطلاع دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • کاربر ناشناس
    0

    مگه به جز آخوندها و آقا زاده ها ورانت خورها که مجموعا میشوند ۴درصد جامعه کسی میتونه آجیل بخره بقیه باید در دولت جمهوری اسلامی که به اسم پا برهنه ها آمد و حال شده دولت یه قشر خاص باید فقط تماشا کنند خدایا نجاتمان بده

  • نامی
    0

    سلام دوستان آجیل به چی میگن لطفا راهنمایی کنید

  • کاربر ناشناس
    0

    بروید گم بشوید همانطور که قبلا بودید دیگه میخواهید چه بلایی سر این ملت بخت بر گشته بیارید

  • کاربر ناشناس
    0

    کی میتونه آجیل بخره تا فاکتورشو براتون بیاره؟!!!!! تیتر خنده داری بود

  • ایوب کاوس
    0

    مسولین آجیل چنده؟مابیکاریم پول نداریم بخریم؟

  • سلام
    0

    چند درصد حقوق بگیران نجومی که توان خرید اجیل دارند که فقط کیفیت برایشان مهم هست نه قیمت.روی سخن این با اکثریت صدقه بگیر بود که توان خرید اجیل فاسد تاریخ گذشته را هم ندارند .پس موضوع منتفی هست و شکایتی نیست چراکه جای متکدی صدقه بگیر و کارگر و صنعتگر صدقه بده عوض شده و بقول شاعر . .چنین است رسم سرای درشت. گهی پشت زین و گهی زین به پشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها